//
کدخبر: ۳۸۸۹۱۸ //

بررسی چند نمونه از انواع استایل‌های مد و فشن | آشنایی با تمامی استایل های مد و فشن و جذاب

چند گونه استایل در مد و فشن وجود دارد و هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

بررسی چند نمونه از انواع استایل‌های مد و فشن | آشنایی با تمامی استایل های مد و فشن و جذاب
به گزارش فرتاک نیوز،

مد گرایشی متمایز و غالبا ثابت و مستمر در نحوه ی پوشش یک فرد است؛ مجموعه ای از سبک های غالب در رفتار و آخرین مخلوقات طراحان صنعت نساجی. مد چیزی است که هر روز با آن رو به رو می شویم.

حتی افرادی که می گویند اهمیتی به مد و فشن نمی دهند، هر روز صبح از خواب برخواسته، لباس هایی انتخاب کرده و آنها را می پوشند. لباس هایی که می توانند اطلاعات زیادی از حال و روز این افراد به ما بدهند.

به همین دلیل در این مقاله سعی شده به گردآوری برخی گرایش های صنعت مد پرداخته شود. گرایش هایی که به شما کمک می کنند خیره کننده و جذاب به نظر برسید. 

استایل چیست؟

واژه ی استایل که مطمئنا بارها با آن روبرو شده اید، به معنای سبک و مدل است و تنها کاربردش در دنیای مد و پوشاک نیست. پس می توان معادل واژه ی استایل را سبک قرار داد. اما لازم به ذکر است به طور کلی کلمه ی استایل را به یک سبک مشخص در لباس و پوشاک، موزیک، دکوراسیون و حتی زندگی نسبت می دهند.

این تصور اشتباه هم وجود دارد که استایل فقط و فقط به ظاهر فرد و مدل لباس پوشیدن او اطلاق می شود. در صورتی که استایل یا سبک ترکیبی از لباسی پوشیدن و سایر خصایص فرد مثل حرکت بدن (Body Language)، حرف زدن و هر چیز دیگری است که وی را از بقیه متمایز می کند. همه ی چیزهایی که از درون ما بر می آیند و ما آنها را با روش های گوناگون به بقیه نشان می دهیم. چیزهایی مثل افکار، احساسات، علایق و ارزش ها که صورت بیرونی پیدا کرده و بازتاب دهنده ی شخصیت ما به دیگران خواهند بود.

همه می خواهند بدانند چگونه باید خوش استایل باشند، اما در واقع باید بدانیم چگونه دارای استایل باشیم؛ در این رابطه باید تلاش کنیم دارای برند باشیم! برای تاثیرگذاری روی دیگران باید چیزی داشته باشیم که وقتی از ما صحبت می کنند، یادمان بیافتند یا ما را با آن بشناسند. و این همان برند است. سعی کنید زیباترین ابعاد ظاهری و درونی خود را به بقیه نشان دهید چرا که مردم همیشه در حال نظارت کردن هستند. اما این بدین معنی نیست که همواره در فکر جلب کردن رضایت بقیه بوده و نگران افکار و عقایدشان باشیم! اما برای محیط های کاری یا رسمی که برایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، باید این نکات را بدانید.

استایل در مد و فشن

هشتاد درصد از برداشت افراد نسبت به شما در همان نگاه اول و بدون اینکه دهان خود را برای حرف زدن باز کنید شکل می گیرد. پس لباس های شما معرف شخصیت شما هستند. تنها در گام بعدی است که مردم نسبت به برداشت اولیه ی خود نسبت به شما حرف هایتان را فیلتر کرده و به آنها گوش می کنند. داشتن استایل شخصی البته نیازمند رعایت کردن قواعد خاصی است. مثلا شما نمی توانید با استایل ورزشی در یک مجلس مهمانی شرکت کرده و بگویید این استایل شخصی من است و نظر دیگران برایم اهمیتی ندارد!

برخی لباس ها دارای زبان ویژه ای هستند و با شناخت استایل ها می توانید چشم انداز مناسب تری نسبت به موقعیت های مختلف داشته باشید. مثلا یک استایل مردانه جذاب مثل یک دست کت و شلوار لوکس و گران قیمت را تصور کنید که در میان استایل های مردانه به شدت خودش را نشان می دهد. شما تنها با از دور دیدن مردی که چنین لباسی پوشیده است چه برداشتی از وی خواهید کردید؟ مسلما وی را فردی که مدیریت یک شرکت یا کارخانه ی متمول را عهده دار است تصور خواهید کرد!

پس در یک جمع بندی کلی، استایل تنها به دنیای مد مربوط نمی شود و مجموعه ای از رفتارها به علاوه ی نوع پوشش است که بیانگر خصوصیات و ویژگی های درونی ماست. و در این بین سبک یا نوع پوشش اولین چیزی است که ما می توانیم با آن خودمان با به بقیه معرفی کنیم؛ بدون اینکه کلمه ای صحبت کرده باشیم.

در ادامه به بررسی انواع استایل در مد و فشن خواهیم پرداخت که با دانستن آن ها می توانید تاثیر اولیه ی بهتری روی افراد بگذارید و استایل شخصی خود را انتخاب کنید.

انواع استایل در مد و فشن

درست همانند سبک پوشش، اکسسوری ها و لوازم زینتی که به اصطلاح با لباس خود ست می کنید نیز می توانند حرف هایی زیادی در رابطه با شخصیت شما بزنند. از کفش ها گرفته تا کیف پول، همه چیز بیانگر سبک شما خواهد بود. پس انتخاب جزئیات نیز بسیار حائز اهمیت هستند. پس اکسسوری ها هم در انواع استایل در مد و فشن اهمیت دارند.

در این مقاله به بررسی چند مورد از سبک های مد و فشن خواهیم پرداخت. سبک هایی نظیر:

استایل کژوال (Casual)

استایل کلاسیک (Classic)

استایل شیک (Chic)

استایل اسپانت یا خودجوش (Spontaneous)

استایل استریت یا خیابانی (Street)

استایل مینیمال (Minimal Style)

استایل ماکسیمال (Maximal Style)

استایل ویمسیکال (Whimsical Style)

استایل کالج یا استایل پرپی (Preppy Style)

استایل اگزوتیک (Exotic Style)

استایل بوهو یا استایل بوهمین (Bohemian Style)

استایل تام بوی (Tomboy Style)

استایل آوانگارد (Avangard Style)

استایل وینتیج (Vintage Style)

استایل رترو (Retro Style)

استایل ورزشی یا استایل اسپرت (Sport Style)

استایل گوتیک (Gothic Style)

استایل هنری (Artistic Style)

استایل هیپ هاپ (Hip-Hop Style)

استایل راکر (Rocker Style)

استایل پانک (Punk Style)

استایل کابوی (Cowboy Style)

غیررسمی (Casual)

برگردان فارسی واژه ی کژوال، «تصادفی» یا «غیر جدی» است. اما این لغت در دنیای مد به معنی استایل و سبکی از پوشش است که با راحتی همراه می باشد. به معنای وسیع تر، کلمه ی کژوال را می توان به هر چیزی که راحت، وابسته به موقعیت و خودجوش باشد نسبت داد. گاهی از واژه ی informal و یا غیررسمی نیز برای این سبک استفاده می شود که البته معادل دقیقی نیست. چرا که غیر رسمی نوعی پوشش غربی است که معمولاً با کت و شلوار مرتبط است. سبکی که یک مرحله از پوشش نیمه رسمی عقب تر است و در نتیجه از دسته بندی کژوال رسمی تر خواهد بود.

استایل کژوال در واقع زیاد فعالان صنعت مد را هیجان زده نمی کند اما انتخابی ایده آل برای فعالیت های روزمره خواهد بود. جایی که دوام و سازگاری لباس نکته ای کلیدی است. این سبک را می توان در دسته بندی سبک های پوشش غربی قرار داد چرا که در دهه 60 میلادی و در نتیجه ی وقوع پدیده ی پادفرهنگ دهه ی 1960 رواج یافته است. با شهرت یافتن ورزش های پر تماشاگر در اواخر قرن بیستم میلادی، تجهیزات ورزشی زیادی نیز اثر خود را بر استایل کژوال گذاشتند. لباس هایی همچون گرمکن ها، کتانی های مخصوص دویدن و دیگر لباس های اسپورت سریعا به تلفیق با سبک پوشش کژوال در آمدند و این سبک را با تحولی عظیم روبرو کردند. مواد اولیه ی مورد استفاده برای این سبک از پوشش شامل جین، پنبه، پارچه کشباف، فلانل و پشم حیوانات هستند.

انواع استایل در مد و فشن : کلاسیک (Classic)

سبک کلاسیک حس ثبات و راحتی را القا می کند. از مهم ترین ویژگی های این سبک می توان به خیاطی بی نقص و خطوط صاف و تر و تمیز آن اشاره کرد. سبک پوشش کلاسیک هیچگاه کهنه و قدیمی نمی شود چرا که روی ظرافت های ساده و در عین حال چشمگیر تمرکز دارد. اگر فردی به اصلاح کلاسیک پوش باشد، در واقع این ظرافت را به کمد لباس های خود نیز انتقال خواهد داد. استایل کلاسیک را همچنین مد فرهیخته، پرمایه و پیشرفته نیز می نامند.

اما عنصر کلیدی سبک کلاسیک، کیفیت است. کیفیت ذات استایل کلاسیک می باشد چرا که این کیفیت یک محصول است که آن را ناگذرا می سازد. برای درک بهتر نگاهی به فشن ویک ها یا هفته های مد این روزها بیاندازید. از زمان مرگ کوکو چنل حدود 50 سال می گذرد اما دیدگاه او هنوز هم در مد امروزی کاملا برجسته و مشهود است و به نظر نمی رسد به این زودی نیز از بین برود.

انواع استایل در مد و فشن : شیک (Chic)

شیک معمولاً با کلماتی همچون مد روز هم معنی است. اگر بخواهیم ساده تر توضیح بدهیم، شیک فردی را توصیف می کند که معمولاً با مد روز پیش می رود. البته لزوماً چنین نیست که این فرد حتماً باید آخرین و جذاب ترین لباس های موجود در بازار را بپوشد. افرادی که این سبک از پوشش را انتخاب می کنند ترجیح می دهند طراحی های کلاسیک و خوش استیلی را انتخاب کنند که برجسته و هوشمندانه هستند.

برخی می گویند شیک بودن چیزی است که با آن متولد می شوید و نمی توانید آن را یاد بگیرید. برخی دیگر نیز می گویند این سبک از پوشش بیش از اندازه استفاده شده و در شرف از مد افتادن است. اما چیزی که مشخص می باشد این است که شیک در حال تبدیل شدن به کلمه ای مبهم است که ما هر روزه بدون اینکه واقعا معنی آن را درک کنیم بر زبان می آوریم.

شیک استایلی میانه است. نه همانند پوششی است که در خانه استفاده می کنید و نه پوششی که بخواهید با آن به میهمانی های مهم بروید. شیک استایلی است که به راحتی، بی دردسر و حتی با کمی تنبلی آن را سر هم می کنید.

اسپانت یا خودجوش (Spontaneous)

این کلمه در لغت به معنی خودجوش می باشد اما می توان آن را مد طبیعی نیز نامید؛ پوششی سر تا پا طبیعی و خودجوش که جزئیاتش توسط خود شخص و با توجه به احساسات و عواطف اوکنار یکدیگر چیده شده اند. ترکیبی که نه از قبل به آن فکر شده است و نه فقط از روی بی توجهی و جهت رفع تکلیف کنار هم قرار گرفته اند.

استایل اسپانت از میان انواع استایل در مد و فشن متدی است که در گذشته بیشتر به آن توجه می شد و امروزه اکثرا این سبک را سبکی خارج از مد می دانند. چرا که این روزها ظاهر روزانه را از قبل برنامه ریزی می کنند و در آن آراسته بودن حرف اول را می زند. بسیاری از هنرمندان این روزها با برنامه ریزی های قبلی مخالفند و این سبک از پوشش یعنی خودجوش یا اسپانت را در حال از دست رفتن می بینند. از نظر این افراد این روزها همه ی مردم به دنبال پوشش های متعارفی هستند که مورد علاقه ی عموم است.

انواع استایل در مد و فشن : استریت یا خیابانی (Street)

سبک استریت همانطور که از نامش نیز پیداست بر خلاف سایر سبک ها از دل خیابان بیرون آمده و تکامل یافته است. این سبک حقیقتا در دهه های اخیر و توسط جوانان شکل گرفته است. نمونه های استریت استایل یا استایل خیابانی را می توان هر روز در داخل خیابان های کلان شهرها دید. بر خلاف سایر استایل ها، سبک استریت تنها به یک مدل پوشش خلاصه نمی شود و شامل طیف وسیعی از سبک ها می باشد.

استایل خیابانی در فرهنگ استایل های مد بریتانیایی ریشه دارد. رویکردی همه جانبه به مد و فشن که به تولید استایل هایی منجر می شود که با ملاحظات اصلی مد تفاوت دارند. این سبک از پوشش بیش از آنکه به نوع پوشش های متناسب با مد روز متکی باشد، بیشتر جنبه ی فردگرایانه دارد. این سبک همیشه وجود داشته است اما از قرن بیستم میلادی تبدیل به یک پدیده ی مهم در صنعت مد شده است.

انواع استایل در مد و فشن: استایل مینیمال

استایل هایی که بسیار ساده و راحت هستند را در دسته بندی استایل مینیمال قرار می دهند. در استایل مینیمال از کمترین رنگ استفاده می شود و در کل می توان آن را استایلی مبتنی بر رنگ های خنثی دانست. می توانید از این استایل در پوشش روزمره و قرارهای کاری استفاده کنید و البته مینیمال می تواند یک استایل دانشجویی جذاب نیز باشد. در ست کردن سبک پوشش مینیمال به جای استفاده از اکسسوری های پر زرق و برق، بیشتر از اکسسوری های کوچک، ظریف و ساده استفاده می کنند.

انواع استایل در مد و فشن: استایل ماکسیمال

می توان استایل ماکسیمال را دقیقا مخالف با سبک پوشش مینیمال در نظر گرفت. هرچقدر که در استایل و سبک پوشش مینیمال از جزئیات کمتری استفاده می شود، استایل ماکسیمال پر از جزئیات و رنگ بندی و ترکیب بندی های شلوغ و اغراق آمیز است. این استایل معمولا انتخاب افراد با اعتماد به نفس و شجاع است. اما در نظر بگیرید که داشتن چنین استایلی با این خصوصیات چقدر راحت خواهد بود… تقریبا دستتان باز است تا هر چیزی که می خواهید را به هر اندازه ای که دوست دارید با یکدیگر ترکیب کرده و یک استایل جذاب داشته باشید.

انواع استایل در مد و فشن: استایل ویمسیکال

یکی از آیتم های اصلی استایل ویمسیکال که در طراحی آن صرفا از رنگ های شاد استفاده می شود و رنگ های تیره در آن جایی ندارند، دامن حریر و گیپور با رنگ های شاد و طرح های شلوغ است. این نوع از استایل به دلایلی که گفتیم انتخابی بسیار مناسب برای تابستان خواهد بود.

استایل کالج یا استایل پرپی (Preppy)

این استایل که از کالج های غرب نشات گرفته است کمتر در ایران دیده می شود. دانش آموزان ثروتمند در گذشته از این استایل برای رفتن به مدرسه و کالج استفاده می کردند. اما این روزها همه ی افراد از این استایل استفاده می کنند. آراستگی، اصالت و شیک بودن از خصایص اصلی استایل کالج یا استایل پرپی می باشند. استایلی که در آن بیشتر از رنگ های سفید، سرمه ای، سبز تیره، قهوه ای، کرم و قرمز بورگاندی استفاده می شود و رنگ های دیگر کمتر در آن دیده می شوند.

انواع استایل در مد و فشن: استایل اگزوتیک

در این استایل از هر چیز عجیب و غریبی که فکرش را بکنید استفاده می کنند! استایل اگزوتیک معمولا از رنگ های جیغ، گلدوزی و طرح های پیچیده و زیورآلات خاص تشکیل می شود.

استایل بوهو یا استایل بوهمین

این استایل از مدم کوچ نشین بوهم یا بوهمیا که در قسمت غربی چک زندگی می کنند الهام گرفته شده است. در استایل بوهو معمولا از گل و گیاه، لباس های گشاد و نازک طرح دار و رنگ های شاد و گرم استفاده می کنند.

انواع استایل در مد و فشن: استایل تام بوی

استایل تام بوی در واقع لباس پوشیدن دختران به سبک پسران جوان است. این استایل معمولا مود توجه دخترانی قرار می گیرد که لباس ها و اکسسوری های زنانه را نمی پسندند و استایل های مردانه را ترجیح می دهند.

استایل آوانگارد (پیشرو و ساختار شکن)

واژه آوانگارد که ریشه ای نظامی داشته و به معنای جلودار به کار می رود و در دنیای مد به معنی ساختارشکن و مبتکر استفاده می شود. این استایل را می توان استایلی بدون قانون و محدودیت دانست چرا که طرفداران آن لباس پوشیدن را یک هنر می دانند نه یک مد! در فشن شو ها هم معمولا طراحان لباس ابتدا از طرح ها و استایل های آوانگارد خود رونمایی می کنند تا در همان ابتدای برنامه توجه بینندگان را بیشتر به خود جلب کنند. با این کار زمانی که نوبت به نمایش لباس های اصلی می رسد، بینندگان آنها را بسیار زیباتر خواهند دید.

انواع استایل در مد و فشن: استایل وینتیج

در استایل وینتیج از لباس های قدیمی و سبک پوشش آنها در گذشته الهام گرفته می شود پس اگر به نوستالژی علاقه دارید حتما طرفدار این استایل هم خواهید شد. امروزه البته مردم لباس های قدیمی و نوستالژی را با لباس های نو و امروزی ترکیب می کنند تا به استایل خاص تری دست پیدا کنند. استایل وینتیج شامل لباس هایی از دهه های صد تا 1980 میلادی می شود. اما نکته ی مهمی که باید رعایت کنید این است که تمام استایل خود را از لباس های یک دهه انتخاب نکنید. چرا که در این صورت دیگه استایل وینتیج محسوب نشده و در واقع دارید از مد یک دهه ی خاص تبعیت می کنید.

انواع استایل در مد و فشن: استایل رترو

استایل رترو در واقع یک سبک پوشش کلاسیک است که تنوع رنگی خاصی را در هر فصل ارائه می دهد. در واقع استایل رترو هم مانند استایل وینتیج الهام گرفته از لباس های قدیمی است و این دو سبک پوشش شباهت زیادی با یکدیگر دارند. اما تفاوت رترو با وینتیج در این است که در استایل رترو با الهام گرفتن از لباس های قدیمی، لباس هایی با همان جزئیات اما مناسب عصر جدید تولید می شود.

استایل اسپرت یا استایل ورزشی

یک استایل محبوب و پرطرفدار در بین جوانان محسوب می شود. در استایل ورزشی معمولا از لباس های ورزشی راحت، کتانی و لگ های ورزشی استفاده می کنند. استایلی که در عین راحتی می تواند بسیار جذاب هم باشد.

انواع استایل در مد و فشن: استایل گوتیک

این استایل عجیب و پر از اکسسوری های خاصی نظیر زنجیر، حلقه و مهره ها است. استایل گوتیک معمولا مورد انتخاب افرادی قرار می گیرد که دوست دارند مرموز دیده شوند! از ویژگی های اصلی سبک پوشش گوتیک می توان به سیاه و سفید بودن آن چه در رنگ لباس و چه در رنگ موها اشاره کرد.

استایل هنری یا آرتیستیک استایل

لباس های عجیب و غریب و ناهمگون از خصیصه های اصلی استایل هنری هستند. معمول افرادی که روحیه ی هنری دارند این سبک را انتخاب می کنند. ممکن است این استایل در هر فردی متفاوت دیده شود چون شخص با توجه به سلیقه ی خود این استایل را می سازد. استفاده از اکسسوری های خاص با شکل های مختلف از ویژگی های دیگر این استایل است.

انواع استایل در مد و فشن: استایل هیپ هاپ

زمانی در محله های فقیرنشین آمریکا، فرزندان کوچکتر مجبور به پوشیدن لباس های خواهران و برادران بزرگتر خود بودند. در این سال ها استایل هیپ هاپ که متشکل از لباس های بگی و گشاد و اوورسایز است شکل گرفته و در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شد. لباس های بزرگ و اوورسایز، شلوار ها دمپاکش و چریکی و اکسسوری هایی نظیر زنجیرهای بلند و ضخیم از ویژگی های استایل هیپ هاپ هستند.

انواع استایل در مد و فشن: استایل راکر

این استایل همانطور که از اسمش پیداست مورد پسند افرادی است که به موسیقی راک علاقه دارند. بسته به نوع موسیقی راک این استایل هم در هر فردی متغیر است. در حالت کلی استایل راکر را می تواند در سه دسته بندی اصلی شامل تیشرت های قدیمی و گشاد، کت چرم و شلوار جین قرار داد.

استایل پانک

خرده فرهنگ پانک یک جنبش اعتراضی به حساب می آید و این استایل هم از همین نشات گرفته است. افرادی که خود را پانک می نامند روحیه ای ضد مادی گرایی دارند و به همین دلیل با دنیای مد همگام نمی شوند. مدل موهای نامرتب با رنگ های نامتعارف، ژولیدگی و لباس های کثیف و شلخته، شلوارهای جین پاره و زاپدار و کت های چرمی قدیمی از ویژگی های این استایل به حساب می آیند.

انواع استایل در مد و فشن: استایل کابوی

این استایل که شاید بعضی آن را به نام وسترن نیز بشناسند برگه از لباس های قدیمی گاوچران ها است. استایل کابوی با گذشت زمان و مهاجرت از یک منطقه به منطقه ی دیگر دچار تهولات زیادی شده است اما خصایص اصلی آن پیراهن چهارخانه، شلوار جین، کت جیر و البته اکسسوری های چرمی مانند کت و کلاه هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۸۹۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان