//
کدخبر: ۳۸۲۴۳۶ //

تاریخچه مصرف تنباکو، توتون و سیگار تا به امروز

با نگاهی گذرا به مصرف سیگار و دخانیات در تاریخ می‌توان گفت که نه تنها پدیده‌ چندان جدیدی به حساب نمی‌آید؛ بلکه پیشینه طول و درازی در تاریخ معاصر جوامع مختلف دارد.

تاریخچه مصرف تنباکو، توتون و سیگار تا به امروز
به گزارش فرتاک نیوز،

دخانیات از همان بدو ظهورشان، مواد مصرفی پر فروش در سطح جوامع کشورها بودند و در این باره هیچ فرقی هم بین جوامع پیشرفته‌ مثل کشورهای اروپایی با جوامع جهان سوم مانند کشورهای جنگ زده و مستعمره آسیایی و آفریقایی وجود نداشت.

عملا به این دسته از مواد به چشم یک تفریح و یا چاشنی لذت گرایانه نگاه می‌شده است که نه تنها از آن برای پر کردن خلأهای روانی، بلکه گاهی به عنوان ماده مورد نیاز و ضروری برای بدن استفاده می‌شده است.

مقوله مصرف سیگار و دخانیات در تاریخ سیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. دخانیات اعم از سیگار، توتون و تنباکو در تاریخچه خود تحت تاثیر پدیده‌ها و اتفاقات گوناگونی قرار گرفته‌اند و همچنین خیلی از رویدادهای جوامع بشری را تحت تاثیر خودشان داشته‌اند. اگر کنجکاو و مایل هستید تا بیشتر درباره این مواد مرموز و تاریخچه آنها بدانید، در خواندن ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سیگار و تنباکو

شاید مهمترین وجه مشترک بین سیگار و تنباکو غنی بودن از نیکوتین باشد و گرنه وجه مشترک خاص دیگری را در این دوتا نمی‌توان پیدا کرد. البته که هر دو آنها؛ یعنی هم سیگار و هم تنباکو از هر نوعی که باشند، باید برای استعمال دود شوند. نیکوتبن همان جادوی دخانیات است. تدخین نیکوتین بر روی سیستم عصبی افراد می‌گذارد و اصطلاحا اعصاب انسان را آرام می‌کند.

تاریخچه توتون و تنباکو

توتون و یا همان تنباکو نوعی گیاه است که برگ‌های پهنی دارد. از برگ‌های خشک شده این گیاه برای ساخت یک ماده دخانی به همین نام استفاده می‌شود.

images_1670831879

پیدایش توتون و تنباکو به زمان ماجراجویی‌های کریستف کلمپ در قرن شانزدهم نسبت داده شده است. گفته می‌شود این گیاه توسط سرخ پوستان بومی آمریکا استعمال می‌شده است و آنها شیوه استفاده از تنباکو را به کلمپ یاد دادند. یکی از داستان‌های جالب درباره توتون و تنباکو این است که سرخ موستان‌ این گیاه را فرا زمینی و مقدس بر می‌شمردند. آنها معتقد بودند دود بازدم تنباکو حاصل تفکرات بهشتی است.

توتون و تنباکو بعدها در بین تعاملات و ارتباط‌ات اروپایی‌ها با آمریکا رفته رفته به یک محصول تجاری تبدیل شد. بعد ار اینکه پای توتون به سراسر دنیا باز شد، کشت آن دیگر محدود به قاره آمریکا نبود و در جاهای در دنیا هم این گیاه را در مقیاس‌های لنبوه و اقتصادی برای تجارت‌های بزرگ می‌کاشتند و بهره برداری می‌کردند. توتون از قرن هفدهم به طرز قابل توجهی وارد زندگی مردم شد. حالا دیگر توتون مانند مواد خوراکی، به جزوی جدایی ناپذیر از سبد خرید مایحتاج و مواد مصرفی روزانه انسان تبدیل شده بود.

استعمال توتون تا مدت‌ها در بین افراد جوامع مختلف خصوصا برای مردان و طبقه اشرافی، جایگزینی نداشت. تا اینکه یک ماده دخانی دیگر به نام سیگار وارد رقابت با توتون و تنباکو شد. این ماده جدید با ویژگی‌های جدیدی که داشت، با استقبال خوبی مواجه شد و توانست به عنوان یک رقیب سرسخت برای تنباکو پدیدار شود.

تاریخچه سیگار

این بار نوبت سیگار (Cigarette) بود که وارد زندگی روزمره انسان شود و خود را تبدیل به یکی از مواد پر مصرف کند. سیگار نسبت به توتون و تنباکو فراگیرتر شد. این بار افراد از قشرهای دیگر جامعه نیز به مصرف سیگار روی آوردند و عملا سیگار مانند تنباکو ففط مختص قشر ثروتمند و یا فقط مردان نبود. اما سوال اینجاست که این فراگیری چطور برای سیگار به وجود آمد؟ وجه تمایز سیگار نسبت به دیگر دخانیات چه بود که باعث محبوبیت ماندگار آن در بین افراد جوامع مختلف شد؟

سیگار؛ نسل جدید دخانیات

اگر یک مقایسه بین سیگار و مصرف دخانیات در تاریخ داشته باشیم، می‌توان گفت که سیگار به عنوان نسل جدیدی از دخانیات معرفی شد. سیگار ویژگی‌های جدیدی داشت که باعث می‌شد تا مصرف کنندگان دخانیات آن را به مصرف توتون و تنباکوی سنتی ترجیح دهند.

سیگارها ار اندازه‌های کوچک و مناسب برای هر بار استعمال ساخته شدند که قرارگیری آن در دست برای استعمال و همچنین حمل آن در تعداد بالا را آسان می‌کرد. این موضوع یکی از دلایلی بود که باعث شد زنان هم به استعمال سیگار روی بیاورند. در قرن بیستم و دوره انقلاب صنعتی اروپا زنان جامعه بیشترین گرایش را به سمت استعمال سیگار داشتند. البته دلیل دیگری هم در این پدیده موثر بود. سیگار هم به مانند توتون و تنباکو نیکوتین داشت و همان تاثیرات تنباکو را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کرد؛ با این ‌تفاوت که دز نیکوتین در سیگار کمتر شده بود؛ در نتیجه عوارض آن را کاهش می‌داد.

images_1670831883

امروزه سیگارها همچنان پر مصرف‌ترین ماده دخانی در دنیا محسوب می‌شوند که علی رغم پیشرفت و تغییرات دنیا در زمینه تکنولوژی، جایگزین خاصی پیدا نکرده‌اند. البته می‌توان گفت که مدرنیزه امروزی مانند هر چیز دیگری تاثیرات خود را بر سیگار هم گذاشته است!. نمونه‌ای از این تاثیر تولید سیگارهای ویپ است.

ویپ؛ جدیدترین نمونه‌ سیگار

ویپ‌ ها سیگارهایی هستند که زمان زیادی از معرفی و عرضه آنها نمی‌گذرد. این دخانیات نوعی سیگار برقی هستند که ادعا شده عوارض و تاثیرات منفی سیگارهای سنتی را نداشته و خطرات مصرف این دخانیات را تا حد زیادی کم کرده است. در واقع هدف از تولید ویپ و پاد سیستم ها ، القای حس سیگار کشیدن برای افراد با به حداقل رساندن آسیب‌های تنفسی آن بود.

با کشیدن سیگار ویپ نیکوتین مایع سنتز شده به صورت بخار به ریه‌های شما میرسد؛ بدون‌ اینکه هیچگونه آلاینده و خاکستر مضر دیگری را تنفس کنید. مزیت‌های ویپ نسبت به سیگار، فقط مختص فرد مصرف کننده نیست. دود بازدمی که در سیگار وجود دارد، با استعمال ویپ به شدت کاهش می‌یابد. همچنین خود سیگارهای ویپ وقتی روشن هستند دودی تولید نمی‌کنند که این به معنای آسایش دیگر افراد دور و بر شماست.

جمع بندی

در طول چند قرن گذشته دخانیات یکی از بخش‌های اجتناب ناپذیر زندگی بشر بوده‌‌اند. انسان همیشه در تلاش بوده تا همراه با تکنولوژی اثرات مضر این مواد را کمتر و آنها را تا حد امکان بی خطر کند. تولید سیگارهای ویپ یکی از آخرین نتایج این چالش بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۴۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان