//
کدخبر: ۳۶۹۱۵۳ //
روانشناسی | روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد / اگر علاقه به رنگ زرد داری بیا بهت بگم چه شخصیتی داری!

آیا می‌دانستید رنگ‌ها احساسات ما را برمی‌انگیزند و حتی ممکن است بر رفتار ما اثر بگذارند؟ مثلا از روانشناسی رنگ زرد شروع کنیم؛ از خودتان بپرسید دیدن رنگ زرد چه حسی به شما می‌دهد.

روانشناسی رنگ زرد / اگر علاقه به رنگ زرد داری بیا بهت بگم چه شخصیتی داری!
به گزارش فرتاک نیوز،

اکثر افراد از رنگ زرد حس قدرت و گرما می‌گیرند. بااین‌حال، گاهی هم خسته‌کننده و زننده به‌ نظر می‌رسد یا چشم مخاطب را می‌زند. در ادامه، بیشتر درباره روانشناسی رنگ زرد خواهیم گفت. همراهمان باشید.

زرد یکی از اولین رنگ‌های استفاده‌شده در هنر است و در دایره رنگ‌ها، به‌عنوان رنگ اصلی و میان نارنجی و سبز قرار می‌گیرد. مصریان باستان از رنگ زرد برای نقاشی خدایانشان استفاده می‌کردند و با این کار جلوه‌ای نورانی و طلایی به آنان می‌بخشیدند.

ارتباط رنگ زرد با خورشید آن را به نماد خوش‌بینی، شادی، روشنگری و در عین‌ حال دوگانگی و خیانت تبدیل کرده است. از قرن چهاردهم به‌بعد، زرد نماد حسادت بود و رنگی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

اثرات مطرح‌شده در روانشناسی رنگ زرد

با‌ توجه‌ به روانشناسی رنگ زرد، اگر دنبال خلاقیت، افزایش توانایی تحلیل، بهبود شیوه تفکر مثبت، داشتن تفکر خوش‌بینانه و نشاط هستید، بهترین انتخاب برای شما رنگ زرد است. رنگ زرد:

عطش شما به کسب دانش را شدت می‌بخشد؛

به شما کمک می‌کند رؤیاپردازی درباره زندگی ایدئال را رها کنید؛

در یافتن راه‌حل‌های مناسب و منطقی برای مشکلات یاری‌تان می‌کند؛

به شما قدرت تصمیم‌گیری سریع و توان مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا را می‌بخشد؛

شدت هیجان شما را تنظیم می‌کند؛

افکار شما را سازمان‌دهی می‌کند.

زمانی که در محیطی با رنگ‌آمیزی زرد قرار بگیرید، مغز شما سروتونین بیشتری ترشح می‌کند؛ به‌ همین دلیل با دیدن رنگ زرد احساس شادی و مثبت‌اندیشی می‌کنید.

ویژگی‌های مثبت و منفی بر اساس روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد با توجه‌ به طبع گرمش، احساس حرارت و زیبایی به افراد می‌بخشد. اگر می‌خواهید جذاب و درخشان به‌ نظر برسید، از لباس‌هایی با رنگ زرد غافل نشوید. قدرت جلب‌توجه زیاد رنگ زرد مهم‌ترین دلیل برای استفاده از آن در علائم راهنمایی و رانندگی یا تابلوهای تبلیغاتی است.

اگرچه رنگ زرد ارتباط مستقیمی با خوش‌بینی و شادی دارد، نباید از اثرات منفی آن چشم‌پوشی کرد. ویژگی‌های منفی در روانشناسی رنگ زرد عبارت‌اند از ایجاد حس بزدلی، فریبکاری، تکانش‌گری و خودخواهی. اگر زمان زیادی در معرض رنگ زرد تند قرار بگیرید، پرخاشگر می‌شوید.

بر اساس روانشناسی رنگ زرد، نوزادان در اتاق‌هایی با دکوراسیون زردرنگ بیشتر گریه می‌کنند. نه‌تنها کودکان، بلکه بزرگ‌سالان هم بر اثر استفاده طولانی‌مدت از این رنگ دچار عصبانیت می‌شوند. ایجاد احساس ناامیدی هم در روانشناسی رنگ زرد مطرح شده است.

۱. قدرتمند، پرانرژی و جذاب

زرد رنگی پرانرژی، محرک و بسیار گرمابخش محسوب می‌شود و می‌تواند متابولیسم بدن شما را افزایش دهد. تصور کنید دنبال راهی برای ایجاد حس هیجان و انرژی در افراد هستید یا مدت‌ها درگیر انتخاب رنگی بوده‌اید که جذاب باشد و در اولین نگاه نظر مشتریان را جلب کند؛ رنگ زرد بهترین گزینه است.

با رنگ زرد می‌توانید جذاب، بی‌پروا، پرانرژی و نیرومند به‌ نظر برسید. البته نباید فراموش کنید رنگ‌ زرد با تناژ بالا آن‌قدر قوی است که می‌تواند همچون محرک عمل کند یا سبب ایجاد احساس‌های ناگهانی شود. طیف‌های ملایم‌تر زرد برای استفاده روزانه دلپذیرترند.

رنگ زرد

۲. محرک سیستم عصبی

با اینکه رنگ زرد انرژی‌ زیادی دارد، می‌تواند محرک سیستم عصبی باشد و حتی سبب عصبانی‌شدن افراد شود. با انجام نظرسنجی مشخص شد افراد موافق‌اند که رنگ زرد سبب افزایش پرخاشگری و ناامیدی می‌شود. این افراد بیان کردند در مدارسی که سالن‌های زردرنگ دارند، درگیری بیشتری بین دانش‌آموزان رخ می‌دهد و کلاس‌هایی با دیوارهای زردرنگ دانش‌آموزانی با رشد تحصیلی کمتر دارند. افراد درون‌گرا به این رنگ ابراز بیزاری کردند و آن را عامل افزایش خشم و ناامیدی خود می‌دانستند. رنگ زرد در طولانی‌مدت چشم را خسته می‌کند و استفاده از آن برای پس‌زمینه صفحه‌نمایش و روی کاغذ، منجر به اشکالات بینایی می‌شود.

۳. گرم و شادی‌بخش

برای بسیاری از افراد رنگ زرد روشنی‌بخش و شادی‌آور است. بیلبوردهای تبلیغاتی از رنگ زرد برای برانگیختن احساس شادی و جذب بیشتر مخاطبان استفاده می‌کنند. قطعا افراد جذب خدمات و محصولی می‌شوند که احساس شادی، روشنایی و گرما به آنها می‌دهند.

تأثیر متفاوت رنگ زرد بر افراد

رنگ زرد چه احساسی را در شما زنده می‌کند؟ همان‌طور که گفتیم، هرکسی ممکن‌ است از این رنگ حس متفاوتی بگیرد. تفاوت‌های فرهنگی و تجربیات فردی احساس مردم به رنگ‌های مختلف را تغییر می‌دهند. حتی روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون، تفاوت زیادی با روانشناسی رنگ زرد در لباس دارد.

همه افراد نظر مشترکی درباره رنگ زرد ندارند؛ ممکن‌ است برخی آن را روشن و شاد بدانند و برخی خسته‌کننده و زننده. برخی افراد با رنگ زرد یاد روز گرم تابستانی می‌افتند و برخی یاد خاطرات بدشان. مثلا شاید رنگ زرد دیوارهای آشپزخانه شما را یاد گل آفتاب‌گردان و نور خورشید می‌اندازد، اما همسرتان با دیدن این دیوارها عصبی و کلافه می‌شود.

رنگ زرد

تیپ شخصیتی زرد در روانشناسی رنگ‌ها

بیایید کمی فراتر برویم و بگوییم افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند، با اعتمادبه‌نفس و خوش‌بین هستند و به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند، در عین‌ حال دوستان نزدیک محدودی دارند. بیش از حد قضاوت‌کننده، خشن و انتقام‌جو هستند. اغلب برای همدلی گزینه مناسبی به‌ حساب نمی‌آیند.

افرادی با تیپ شخصیتی زرد کمال‌گرا هستند و از خودشان و دیگران انتظارات زیادی دارند. اگر این توقعات برآورده نشوند، خیلی از طرف مقابل انتقاد می‌کنند. سریع پول درمی‌آورند و سریع هم خرجش می‌کنند. چنین افرادی به‌دلیل شوخ‌طبعی و سرگرم‌کننده‌بودنشان محبوب دیگران هستند. همچنین شخصیتی مستقل دارند و از نظر عاطفی به خود متکی هستند. حتی زمانی که از نظر عاطفی تحت‌فشار قرار بگیرند هم می‌توانند خوددار باشند.

اضطراب و مسئولیت‌پذیری از ویژگی‌های دیگر این تیپ شخصیتی هستند؛ یادتان باشد این افراد هرگز از شما درخواست کمک نمی‌کنند، حتی زمانی که همه‌چیز خلاف نظرشان پیش برود. با تنهایی مشکلی ندارند و شاید مجردبودن را به ازدواج ترجیح بدهند.

استفاده از روانشناسی رنگ زرد در تجارت

رنگ زرد برای بهبود فعالیت‌های ذهنی مفید است، مثلا افراد نوشته‌ها و تصاویری را که پس‌زمینه زرد دارند سریع‌تر و بهتر به‌ خاطر می‌آورند (برخلاف پس‌زمینه سفید). برای استفاده از رنگ زرد در فعالیت‌های تجارتی، دقت کنید رنگ زرد تند باعث ایجاد حواس‌پرتی و ازبین‌رفتن تمرکز مشتریان می‌شود. رنگ زرد ملایم و روشن هم احساس تحریک‌پذیری و ناامیدی ایجاد می‌کند. استفاده از رنگ زرد به مقدار مناسب می‌تواند فضایی مثبت و گرم ایجاد کند.

رنگ زرد

نقش رنگ زرد در برندسازی و بازاریابی

کاربرد رنگ‌ها در تبلیغات و بازاریابی خیلی مهم است. طبع گرم رنگ زرد می‌تواند باعث برانگیختگی احساسات افراد شود. جذابیت و خاصیت شادی‌بخشی آن نقش پررنگی در برندسازی و بازاریابی دارد، به‌ویژه در شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات و خدمات تفریحی و سرگرم‌کننده که معمولا با بررسی روانشناسی رنگ زرد به این نتیجه می‌رسند با رنگ زرد احتمال فروش افزایش می‌یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۱۵۳ //
ارسال نظر
 
  • مهری

    رنگ زرد عالی بود ومن عاشق این رنگم

  • ناشناس

    من رنگ دوست دارم ولی بیشتر رنگ آبی وسبز دوست دارم. ولی تما رنگ خداوند دوستانی ه ست

  • ناشناس

    سلام من رنگ زرد دوست دارم بیشتر لباسم زرد هستن کاپشن زرد هم دارم رنگ زیبایی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان