//
کدخبر: ۸۹۷۳۱ //

معرفی آرامگاه چه گوارا در کوبا

آرامگاه چه گوارا کوبا یک بنای یادبود در سانتا کلارا و در میدان چه گوارا واقع شده است. در این جاذبه، آرامگاه یکی از افراد مشهور انقلابی یعنی اسرنستو چه گوارا و چند تن از هم رزمان او که در سال ۱۹۶۷ در طی تلاش برای آزادی در بولیوی کشته شدند، وجود دارد.

معرفی آرامگاه چه گوارا در کوبا
به گزارش فرتاک نیوز،

 در این آرامگاه شما یک مجسمه حدودا ۶٫۵ متری برنز از چه گوارا خواهید دید. آرامگاه چه گوارا کوبا روی تپه ای قرار گرفته که انگار شهر زیر پای اوست. این شهر آخرین جایی بود که انقلاب کوبا در آن رخ داد.

چه گوارا در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۷ با احترام زیادی توسط نیروهای ارتش زمانی دفن شد که بقایای او در بولیوی کشف و به کوبا فرستاده شد. در این آرامگاه، موزه ای نیز وجود دارد که به زندگی این شخص و شعبه ابدی فیدل کاسترو، اختصاص داده شده است.

سانتا کلارا به عنوان محل یادبود سربازان چه گوارا که شهر را در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۵۸ در طول نبرد سانتا کلارا آزاد کردند، انتخاب شد. نتیجه نبرد نهایی انقلاب کوبا، این بود که دیکتاتور کوبایی به نام فولخنثیو باتیستا ثالدیوار از کشور فرار کرد.

در نزدیکی آرامگاه چه گوارا کوبا و در بخش دیگری از شهر قطار مهمات نظامی باتیستا که توسط چه گوارا از خط خارج شده بود، دیده می شود که در جای اصلی خود باقی مانده است.

در اکتبر ۱۹۹۷، بقایای جسد چه گوارا و ۶ نفر که با او در بولیوی جان باختند، به کوبا فرستاده شدند. وقتی که چه گوارا را در میان صدها نفر جمعیت پیاده کردند، گروه سرودی از دانش آموزان آهنگ «تا همیشه» (Hasta Siempre) را خواندند و فیدل کاسترو در میان جمعیت این چنین گفت:

«آن ها با خود چه فکری کردند که او را کشتند؟ اینکه او جنگنده بودن متوقف می شود؟ امروزه او در همه جا هست، هر جایی که تنها یک دلیل برای دفاع وجود داشته باشد. اثر پاک نشدنی او در تاریخ خواهد ماند و درخشش او نمادی برای تمام فقیران جهان خواهد بود».

سخنرانی او با ۲۱ شلیک نظامی هماهنگ شده، هم در سانتا کلارا و هم در هاوانا همراه بود. علاوه بر چه گوارا، بقایای شش فرد دیگر که در سال‌های ۱۹۶۶-۱۹۶۷ شورش کردند و در یک بمب گذاری در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۷ به قتل رسیدند، وجود دارد.

03Che-Guevara-Mausoleum

خبرنگاری به نام لیز فلمینگ می گوید: «بازدید از آرامگاه چه گوارا که در بیرون شهرستان ویا کلارا واقع شده، هم از نظر تاریخی و هم احساسی بسیار ارزشمند است. هر باور و فکری که داشته باشید و هر نظری که راجع به این شخص داشته باشید، با دیدن متعلقات او و شرح تصویری زندگی او، شاید بتوانید تنها قطره ای از زندگی این شخص که یکی از معروف ترین نماید های ایستادگی و عشق بین یک رهبر و مردم است را درک کنید».

شروع ساخت این بنا به سال ۱۹۸۲ برگشته که در ۲۸ دسامبر ۱۹۸۸ با حضور رائول کاسترو افتتاح شد. این پروژه توسط معمارانی به نام کائو کامپوس، بلانکا هرناندس و ژوزه رامون لیناروس همراه با چند مجسمه ساز و ژوزه د لازارو بنکوکو و ژوزه دلارا (خالق اصلی آن) طراحی شد. همچنین ۵۰۰ هزار نفر از مردم سانتا کلارا بیش از ۴۰۰ هزار ساعت را با کار داوطلبانه به بهبود و ساخت مجسمه و کل پروژه اختصاص دادند.

در آرامگاه چه گوارا کوبا جنبه های گوناگونی از او به نمایش گذاشته شده است. برای مثال زمانی که او در گواتمالا و در سازمان ملل بوده، مجسمه سازی شده و نامه کامل خداحافظی اش به فیدل به طور کامل حک شده است. دیوار تزئینی مجاور آنجا، چه گوارا را در سیرا مائسترا نمایش می دهد که با فیدل کاسترو بوده است و تصویرهای این چنین در سراسر مجموعه دیده می شوند. در نهایت می توان گفت که معلمان فرهنگی، دانش آموزان و پیشگامان جوان دیده می شوند که در حال خواندن درود روزانه ای هستند که به «ما شبیه چ خواهیم بود»، معروف است.

به طور کل، سازه این مجموعه در بالای تپه ای قرار دارد که دید خوبی به شهر سانتا کلارا داشته و یک میدان بزرگ سنگ فرش شده دارد. در انتهای این میدان دو بیلبورد بزرگ از سخن های فیدل کاسترو دارد که بدین شرح است: «چ- او ستاره ای بود که تو را اینجا گذاشت و تو را یکی از مردمانش کرد» و «ما می خواهیم که همه شبیه چ باشند». همچنین یک نوشته از چه گوارا وجود دارد که روی سنگی حک شده و سخنی از او را به نمایش می گذارد.

ژوزه کلارا که آرامگاه چه گوارا کوبا را ساخته است، این طور می گوید: «من از عناصر بسیار ساده جغرافیایی، مستطیل و مربع، استفاده کردم تا شخصیت واقعی چه گوار را نمایش دهد، شخصیتی بسیار باثبات و بسیار قوی».

عناصر زیادی در این مجموعه هستند که معنای نمادی خاصی دارند. به عنوان مثال، آرامگاه یک بنای ۱۹۰ درجه است که چهره چه گوارا را به طور مستقیم به سمت جنوب امریکا هدایت می کند که منعکس کننده تمرکز و چشم او آن برای یک آمریکای لاتین متحد است. علاوه بر این، مجسمه ۶٫۵ متری برنز او را در حال حمل اسلحه نشان می دهد که به معنی آن است که چه گوارا همواره رو به جلو حرکت می کند.

دست چه گوارا که در بخشی از جنگ شکسته شده بود نیز در مجسمه او نشان داده شده است. اما در مجسمه دست او از گردنش آویزان نیست که بخش دیگری از شخصیت او را نشان دهد، مردی که حتی در برابر خود قیام می کند. در هر صورت این آرامگاه، یکی از جاذبه های مهمی است که در سفرتان به این کشور فوق العاده در کنار دیگر دیدنی ها، به هیچ وجه نباید از دست دهید.

04Che-Guevara-Mausoleum

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۹۷۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان