//
کدخبر: ۸۱۹۳۲ //

پیران، آبشار طبقه‌ای ایران

طبیعت همیشه مانند رازی کشف نشده است که ما را به سوی خود فرا می‌خواند. هر چقدر در این پهنه زیبا سیر کنیم باز صحنه‌هایی برای نمایان کردن خود دارد. گاه با درختان خود جلوه گری می‌کند، گاه با کوه‌های خود و گاه فقط با رنگ‌های خود. او همیشه برای ما دلپذیر بوده و در مواقع ناآرامی باعث آرام جان ما می‌شود. آبشار پیران (ریژآو) یکی از جلوگری های طبیعت خداوند است که در دل منطقه‌ای بکر قرار گرفته است و می‌تواند الهام بخش و شادی بخش هر بیننده‌ای باشد.

پیران، آبشار طبقه‌ای ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

پیران، آبشاری زیبا که در منطقه بکر طبیعی واقع‌شده است. در لحظه ورود به منطقه، عظمت کوه‌های سر به فلک کشیده باعث حیرت هر بیننده‌ای می‌شود. صدای ریزش آب این آبشار در سکوت کوهستان و هم‌چنین نسیم روح بخشی که حس می‌شود باعث تازه شدن روح و جان می‌گردد.

 

ریژآو (پیران) آبشاری سه طبقه که دو طبقه بالایی بلندتر و طبقه سوم بین درختان پنهان شده است، دارای ارتفاعی در حدود 150 متر است؛ که به دلیل فرسایش قسمت آبریزگاه آن و به وجود آمدن تنگه‌ای در آن ناحیه به حدود 100 متر رسیده است. آبشار پیران یا ریژآو (ریجاب) یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران باشد.

 

به دلیل صلابت این آبشار و طبیعت زیبا اطراف آن هرساله کوهنوردان زیادی را به سمت خود می‌کشاند تا لذت فرود از ارتفاعات به پایین آبشار را تجربه کنند.

 

هم‌چنین در این منطقه اسلک-لاین (راه رفتن بر روی طناب) و دوچرخه‌سواری نیز اجرا می‌شود که باعث اشتیاق و هیجان افراد و هم‌چنین ترغیب آن‌ها به بازدید از این مکان فوق‌العاده می‌شود.

 

این آبشار طبقه‌ای کم‌نظیر در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

 

چگونه به آنجا برویم؟

برای رفتن به ریجاب، از کرمانشاه به سمت اسلام‌آباد غرب و کرند غرب حرکت کرده، و پس از عبور از سرخه دیزه، در ۱۸ کیلومتری سرپل ذهاب، سه‌راهی ریجاب کاملاً مشخص خواهد بود و بعد از 7 کیلومتر به منطقه ریجاب خواهید رسید.

 

اگر می‌خواهید در بدو ورودتان با منظره زیبای کوهستان همراه با نمای زیبای این آبشار روبه‌رو شوید از سمت روستای ژالکه به این منطقه بروید و از منظرهٔ زیبای ریژآو در قاب زیبای طبیعت لذت ببرید. هم‌چنین مسیر دسترسی دیگری نیز وجود دارد که از روستای پیران در 10 کیلومتری سرپل ذهاب عبور می‌کند و شما را به پای آبشار می‌برد.

 

چه امکاناتی برای گردشگران در نظر گرفته‌شده است؟

سرویس های بهداشتی و آلاچیق و پارکینگ برای پارک ماشین که در 400 متری آبشار واقع‌شده است. مسیر پارکینگ تا پای آبشار سنگفرش شده است و برای دسترسی از پای آبشار به طبقهٔ میانی راه‌پله‌ای ایجاد کرده‌اند.

 

بهترین فصل سفر به منطقه کدام است؟

این منطقه بکر در اقلیم سرد و کوهستانی قرار دارد. اگر می‌خواهید طبیعت سرسبز دره و هوای مطبوع منطقه را در سفر خود تجربه کنید ماه‌های گرم‌تر سال مانند بهار و تابستان پیشنهاد کافه گردش برای این سفر هیجان‌انگیز هست.

 

جاذبه‌های گردشگری دیگری در اطراف منطقه وجود دارد؟

حتماً برای در برنامه‌ریزی برای این سفر وقت کافی را در نظر بگیرید. چراکه شما به سرزمینی کهن سفر خواهید کرد که پر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری می‌باشد. قبرستان و مقبره اودجانه که جزو جاذبه‌های منحصربه‌فرد ریجاب و سر پل ذهاب است، در مسیرتان قرار دارد. هم‌چنین از سراب اسکندر و قلعهٔ یزدگرد که بالای کوه‌های صعب‌العبور دالاهو قرارگرفته و یادگار یزدگرد سوم است، نیز می‌توانید دیدن کنید. بابا یادگار، زیارتگاه مقدس و همچنین مهم‌ترین جاذبه تاریخی این منطقه که نقش صخره‌ای آنوبانی نی هست از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این منطقه به‌حساب می‌آیند.

 

کجا می توان اقامت کرد؟

نگران اقامت خود نباشید چراکه کرمانشاه دو ساعت با این منطقه فاصله دارد. بنابراین شما می‌توانید در شهر کرمانشاه اقامت کنید. اگر آشنا به اصول کمپینگ هستید می‌توانید در آن منطقه کمپ زده و در دل طبیعت از سکوت و منظره زیبای طبیعی لذت ببرید.

 

حتماً در این سفر از جاذبه‌های تاریخی دیدن کنید. به آب‌تنی بروید و از بودن و گشتن در طبیعت لذت ببرید. از مهمان‌نوازی ساکنان روستاهای اطراف بهره ببرید و با آداب و رسوم و فرهنگ این عزیزان آشنا شوید. در سفر خود به دنبال تجربه‌های جدید باشید. غذاهای محلی را امتحان کنید. این سفر تجربه خوبی برای عکاسی است. لذت ببرید و صحنه‌های زیبا را به تصویر بکشید و در کنار تمام این‌کارهای دلپذیر حواستان به طبیعت باشد و با آن مهربان باشید.

 

7

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: کافه گردش
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۱۹۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان