//
کدخبر: ۷۷۹۷۲ //
مازندران بهشت کوچک؛

جواهرده، نگین فیروزه فام البرز

اگر کمی آرامش و زیبایی هوس کرده اید حتما در لیست سفرهای خود نام جواهرده را اضافه کنید، اینجا یک منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه‌های البرز به شمار می رود، حواستان باشد این جا سلفی های بی نظیری را می توانید در چارچوب دوربین های خود ثبت کنید.

جواهرده، نگین فیروزه فام البرز
به گزارش فرتاک نیوز،

 جواهرده یکی از مناطق زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است. در مورد نام‌ این‌ روستا عقاید مختلفی‌ وجود دارد، در گذشته آن‌ را جورده‌ به‌ معنی‌ ده‌ بالا در مقابل جیرده یعنی پایین ده می‌نامیدند. جواهرده منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است، این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه‌های البرز به شمار می‌رود که از سه جهت در محاصره کوه قراردارد؛ گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی، چشمه‌های زیبای طبیعی از مناطق دیدنی جواهرده به شمار می‌روند. از ورزش‌های رایج منطقه کوهنوردی و صعود به ارتفاعات زیبای جواهرده (قله سماموس)، کشتی محلی گیله مردی و اسب سواری است؛ مسجد آدینه و گورهای گبری  نیز از آثار تاریخی جواهرده به شمار می‌رود.

 

برای رسیدن به روستای زیبای جواهرده، باید ابتدا به استان مازندران و از آنجا به سمت شهر زیبای رامسر مسیرتان را کج کنید. جنوب غربی این شهر را که در پیش بگیرید، به جاده ی جواهرده می رسید که از آنجا هم باید مسیری ۲۹ کیلومتری را بپیمایید .

 

*تغییر اصالت بافت روستایی درنگین گردشگری رامسر

محمد امین جعفری دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی در مورد جواهرده می گوید: جواهرده یکی از روستاهای ییلاقی رامسر است که در جنوب غربی این شهر قرار گرفته؛ طبیعت چشم نواز، آب و هوای مطبوع، بافت روستایی جذاب و آثار و بناهای تاریخی همچون مسجد آدینه این روستا را به یکی از جاذبه های اصلی رامسر بدل ساخته است.

 

وی معتقد است: فاصله کوتاه شهر رامسر تا جواهرده ( فاصله حدودا بیست دقیقه ای) که خصوصا در فصل گرما موجب می شود با اندک زمانی از آب و هوای گرم ساحلی به آب و هوای خنک و حتی سرد ییلاقی برسید؛ علاوه بر خود جواهرده، مسیر رسیدن به این روستای زیبا از میان جنگل های سرسبز می گذرد که خود جاذبه ای چشم نواز است و جاذبه هایی همچون پارک جنگلی صفارود، دریاچه قو، آبشارها و چشمه های آب معدنی را در خود جای داده است.

 

این دانشجوی دکترا مدیریت گردشگری می گوید: باید جواهرده را نگین گردشگری رامسر دانست زیرا  بخش مهمی از برند گردشگری رامسر را تشکیل داده است؛ به طوری که اغلب گردشگران هنگام سفر به رامسر سعی دارند که حتما سری به آن بزنند.

 

وی گفت:جواهرده با اختلاف پربازدیدترین روستای ییلاقی رامسر توسط گردشگران به شمار می رود، مسئله ای که موجب رونق کسب و کارهای مرتبط با گردشگری از فروش صنایع دستی و غذا و ترشیجات محلی گرفته تا اجاره خانه های روستایی در جواهرده شده که منجر به بهبود اقتصاد جامعه محلی شده است.

 

جعفری معتقد است: در کنار این مزیت ها به دلیل توسعه شتاب زده و فقدان برنامه ریزی مناسب شاهد اثرات نامطلوبی از جمله ازدحام بیش از حد گردشگران، بالا رفتن قیمت ها، تغییر بافت روستا به یک وضعیت شبهه شهری و بی هویت، اثرات نامطلوب فرهنگی و اجتماعی گردشگران بر جامعه محلی هستیم.

 

وی می گوید: راه چاره این وضعیت هم تنها انجام یک برنامه ریزی جامع و مدون با همفکری و مشارکت جامعه محلی است تا ابتدا ظرفیت مناسب ورود گردشگران، طیف های مناسب گردشگران (چه نوع گردشگرانی، چه بازه سنی، با چه علایقی و ...) و ظرفیت ها و داشته ها به درستی شناسایی شوند و سپس با توجه به آنها برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد.

 

*نمدهای اینجا 250ساله است

حسین متاجی سرپرست اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری  و کارشناس ارشد  ومدرس هتلداری وجهانگردی معتقد است: با بهره گیری از توانمند سازی جامعه روستایی در روستای هدف گردشگری و بافت با ارزش جواهرده  برای توسعه بوم گردی با مدیریت محوریت جامعه محلی می توان بیش از بیش در این منطقه صنعت گردشگری را رونق داد.

 

وی معتقد است: توسعه تجهیز پارک های جنگلی موجود به امکانات تفریحی توریستی، ایجاد  امان های فرهنگی بومی، اختصاص قسمت هایی از جواهرده به  پارک موضوعی و ایجاد اکو موزه فرهنگ شمال، برپایی جشنواره های محلی بومی  جواهر ده را به یک دهکده توریستی بین المللی تبدیل می کند.

 

کارشناس ارشد  ومدرس هتلداری وجهانگردی می گوید: نمد در جواهرده قدمتی 250ساله دارد و اگر بتوان شهرک نمدبافی در این منطقه برپاکرد بیکاری از این منطقه رخت برمیبندد و اشتغال روستایی رونق می یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۷۹۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان