//
کدخبر: ۷۶۶۰۸ //

ساگرادا فامیلیا در اسپانیا، شاهکار بی تکرار کلیساهای جهان

کلیسای ساگرادا فامیلیا اولین جایی است که باید در مدت اقامتتان در بارسلونا از آن دیدن کنید. این کلیسا شما را شگفت زده و حتی شوکه می کنید، نه فقط به خاطر اندازه ی دیوانه واری که دارد بلکه بیشتر به خاطر سبک معماری خارق العاده و بی مانندش. معماری کلیسای ساگرادا فامیلیا نشان از هوش سرشار نابغه معمار جهان، آنتونی گائودی دارد.

ساگرادا فامیلیا در اسپانیا، شاهکار بی تکرار کلیساهای جهان
به گزارش فرتاک نیوز،

کلیسای ساگرادا فامیلیا در کشور اسپانیا به نام la Sagrada Familia شناخته می شود که اگر بخواهیم آن را معنی کنیم می شود کلیسای خانواده ی مقدس. اگر چه ساخت اصلی این کلیسا به تاریخ نوزدهم مارچ سال ۱۸۸۲ بر می گردد ولی ساخت وساز اصلی آن از سال ۱۸۸۳ بود. آنتونی گائودی جوان، زمانی که شروع به ساخت این کلیسا کرد فقط ۳۱ سال سن داشت، گائودی تصمیم گرفت تا یک پروژه ی بسیار متفاوت را شروع کند و بنابراین شروع به ساختن مشهورترین اثر خود کرد. اثری که باعث شد تا سبکی مخصوص به نام او در دنیای معماری به وجود بیاید و او را به یک فرد معروف در سطح جهان تبدیل کند. علاوه بر این از آن به بعد گائودی به عنوان استاد معماری مدرن شناخته شد.

 

گائودی فردی مذهبی بود و به همی دلیل تمام سعیش را برای ساختن بهترین و زیباترین کلیسای جهان کرد و واقعا هم همین طور شد از آن همان زمانی که پروژه را شروع کرد تا زمان مرگش در سال ۱۹۲۶، تمام زمانش را برای ساخت این بنای منحصر به فرد صرف کرد و به همین دلیل این کلیسا به یک سمبل جهانی تبدیل شد که همه ی المان ها و سمبل های مسیحیت را در دل خود داشت. هزینه ی ساخت این کلیسا مستقیما از طریق کمک هایی که به خیریه می شده است تامین شده است، حتی بازدید کننده هایی که از این کلیسا هم دیدن کرده اند کمک های مالی کرده اند که بخش دیگری از هزینه ها هم از این طریق تامین شده است. به همین خاطر است که گاهی ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا به کندی پیش می رفت.

 

ساخت این کلیسا حتی تا به امروز هم ادامه دارد و ظاهرا قرار نیست تا سال ۲۰۲۶ هم تمام شود که روز سمبلیک مرگ آنتونی گائودی هم هست.

 

گائودی همان روز اولی که شروع به ساخت این شاهکار کرد کاملا می دانست که ساخت و تمام شدن این اثر او تا قرن ها طول می کشد و به همین دلیل است که بیشترین تمرکز خود را روی نمای جلویی آن گذاشت، او دوست داشت تا نسل های آینده این راه او را ادامه دهند و پروژه ای که او شروع کننده اش بود را به پایان برسانند.

 

گائودی سعی کرد تا ساخت این بنا را کاملا توضیح دهد و مشخص کند با این حال فقط توانست جزییات قسمت های اصلی سازه را  تمام کند که شامل: قسمت مرکزی، قسمت زیارتگاه و نمای درخشش است. این سه قسمت الهام بخش ساخت بخش های دیگر در آینده مثل برج های مرکزی بودند.

 

یکی از بخش های اصلی این سازه، راز و نیازهای قدیس نام دارد که همان طور که از اسم آن هم مشخص است، تولد حضرت مسیح را نشان می دهد. این قسمت بین سال های ۱۸۹۴ تا ۱۹۳۰ ساخته شده است و تنها نمایی از این بنا است که نقریبا در زمان زنده بودن آنتونی گائودی به پایان رسید. او این قسمت را نمادی از زندگی و تولد می دانست، این قسمت ۳ ورودی دارد که همان نمادهای امید در چپ، ایمان در راست و نیکوکاری و خوش قلبی در مرکز است. این کلیسا از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است که این فقط یکی از بخش های آن است، در هر قسمت بیشترین جزییات ممکن به کار رفته است و هر قسمت واقعا شبیه به یک بنای جدا و کامل است.

 

اگر چه نمای بیرونی کلیسا در واقع خود یک شاهکار هنری است اما نباید نمای داخلی آن را فراموش کنیم که وقتی که قدم به داخل آن می گذارید شکوه آن را بیشتر حس می کنید. اصلی ترین عنصرهایی که آنتونی گائودی در این اثر خود از آن ها استفاده کرده است، نور و رنگ است و همین هم یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث شده تا این شاهکار او به چیزی هنجار شکن و فرای تصور تبدیل شود. درست مثل نمای بیرونی آن، در نمای داخلی این کلیسا هم نمادها و سمبل های مذهبی هم دیده می شود و مجسمه ها و تندیس های ساخته شده در آن الهام گرفته از داستان های انجیل است. علاوه بر این، فضای داخلی کلیسای ساگرادا فامیلیا به شدت الهام گرفته شده از سبک شخصی آنتونی و گائودی و طبیعت هم هست، سبک آن در واقع تلفیقی از سبک معماری گوتیک و سبک شخصی آنتونی گائودی است، ستون هایی که در آن داخل آن به کار رفته به شکل تنه های درخت است و به همین دلیل وقتی که به آن وارد می شوید حسی شبیه حس وارد شدن به طبیعت را پیدا می کنید.

 

اعداد و ارقامی از کلیسای ساگرادا فامیلیا

 

    همزمان حدود ۱۴۰۰۰ نفر می توانند در این کلیسا باشند.

 

    ۱۲ زنگ در این کلیسا به کار رفته است که نمادی از ۱۲ حواریون حضرت مسیح هستند.

 

    هر ساله بیشتر از ۲٫۵ میلیون نفر از این کلیسا دیدن می کنند.

 

این کلیسا در مرکز شهر بارسلونا قرار دارد و آدرس آن در خیابانی به نام Carrer de Mallorca است. برای رسیدن به آن در هر کجای بارسلونا که باشید می توانید از مترو استفاده کنید که خط ۵ و خط ۲ متروی بارسلونا هر دو شما را به این کلیسا می رسانند. با این حال گائودی در این مورد هم هوشمندی کامل داشته است، او این کلیسا را از نظر موقعیت جغرافیایی در نقطه ای از شهر ساخته است که در هر کجای آن که باشید بتوانید به راحتی آن را ببینید پس نگرانی پیدا نکردن این شاهکار بی تکرار تاریخ را نداشته باشید!

shutterstock_560876245

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۶۶۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان