//
کدخبر: ۷۰۰۲۲ //

سفر لوکس به «دَرَک»

«هرچند که هزینه سفر به سیستان و بلوچستان بالا است، اما ساحل درک و کوه‌های مریخی در سبد سفرهای لوکس گردشگران ایرانی قرار گرفته است.»

سفر لوکس به «دَرَک»
به گزارش فرتاک نیوز،

سال ۱۳۹۶ به نام سفر به سیستان و بلوچستان ثبت شده، استانی که هنوز طوق ناامنی از گردن‌اش خارج نشده، با این حال حرکت‌هایی که از اواسط سال گذشته برای معرفی مناطق ناشناخته و کمترشناخته شده این استان آغاز شد، حتی گردشگران خارجی را راهی این سرزمین کمتر شناخته شده کرد و گردشگران ایرانی را به کشف مناطق نادیده از سیستان و بلوچستان وا داشت، کشف جایی مثل ساحل دَرَک که محل تلاقی تپه رمل‌ها و دریای مکران (عمان) و اقیانوس هند با پس‌زمینه‌ای از نخل‌های سرگردان است.

 

آمد و شدها به سیستان و بلوچستان که شاید زمانی تعداد گردشگران خارجی آن به اندازه انگشتان دو دست هم نبود، در یک سال گذشته به حدی رسید که مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان تصمیم گرفت پیش از آن‌که جهان مرزهای ناامنی در نقشه‌ی ایران را جابه‌جا کند، اعلام کند که سیستان و بلوچستان از منطقه قرمز برای گردشگران خارج شده است.

 

اینک مجتبی میرحسینی ـ معاون گردشگری سیستان و بلوچستان ـ با وجود تمام تحرک‌هایی که از سال گذشته برای معرفی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصدی پایدار صورت گرفته، به مهم‌ترین مانع تداوم این جریان اشاره می‌کند و می‌گوید: هزینه سفر به این استان بسیار بالا است و برای ارزان‌سازی آن باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

 

او ادامه می‌دهد: با توجه به شناسایی قطب‌ها و کانون‌های گردشگری در استان و با بکارگیری همه ظرفیت‌ها، تمرکز ویژه‌ای برای توسعه شده است. سال گذشته این طرح را در ساحل درک و کوه‌های مریخی امتحان کردیم و امروز سفر به درک و کوه‌های مریخی در سبد سفرهای لوکس گردشگران ایرانی قرار گرفته است.

 

دست به دامن قطار برای سفر ارزان به سیستان و بلوچستان

وی با تاکید بر این‌که باید براساس ظرفیت‌های هر کدام از بخش‌ها و شهرستان‌های استان برنامه‌ریزی و تمرکز کنیم، به تدابیری که در نظر گرفته شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: مقرر شده قطار زاهدان به تهران را به فرصت ویژه‌ای برای ارزان‌سازی سفر تبدیل کنیم. درحال حاضر ۸۰ درصد واگن‌های این قطار اشغال است و باید با طراحی بلیت جدید با امکان اقامت در سایرمقصدها و ادامه مسیر به سمت مقصد زاهدان انگیزه سفر به استان سیستان و بلوچستان را افزایش دهیم.  

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به حمل خودرو با این قطار با هزینه منطقی و پایین، اظهار می‌کند: آژانس‌ها می‌توانند از این فرصت بهترین استفاده را کنند. باید فرصت‌ها را بشناسیم و با ایجاد تنوع در مقاصد گردشگری استان، انگیزه برای گردشگران به وجود آوریم.

 

رالی خانوادگی در حاشیه اقیانوس هند

وی همچنین از ثبت ۳۰ رویداد در تقویم استان سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: بعضی از این رویدادها را ملی و برخی دیگر را به صورت بین‌المللی تعریف و ثبت می‌کنیم. تا پایان سال ۹۶ نیز دو رویداد را پی می‌گیریم که مهم‌ترین آن شرکت در نمایشگاه بینالمللی تهران است و فرصت دیگر نوروز است که رالی خانوادگی ملی را برای آن روزها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بخشی از مسیر این برنامه از استان سیستان و بلوچستان عبور می‌کند و جوایز ارزنده‌ای هم دارد.

 

میرحسینی سپس به اهمیت گردشگری خرید اشاره می‌کند و از برگزاری جشنواره خرید در آینده نزدیک به انگیزه معرفی هرچه بیشتر استان خبر می‌دهد.

 

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته برای گروه‌های مرجع گردشگری ایران مانند راهنمایان تور، مدیران آژانس‌های مسافرتی و فعالان طبیعت‌گردی، به تعبیری رهبران فکری سفر و گردشگری تورهای آشناسازی برگزار کردیم و موفق شدیم تا حدودی تغییر نگاه را نسبت به این استان بوجود بیاوریم.

 

وی بیان می‌کند: سال ۹۶ که سیستان و بلوچستان، مقصد گردشگری ایرانی‌ها بوده، سال بذرپاشی برای توسعه گردشگری در این استان به شمار می‌آمد، چرا که یقینا محصول آن را در سال ۱۴۰۰ برداشت خواهیم کرد.

 

میرحسینی همچنین به درآمد یک تریلیارد و  ۲۰۰ میلیارد دلاری دنیا از گردشگری و نقش این صنعت در اشتغال و ثروت‌اندوزی، اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایران با اندکی تغییر سیاست‌گذاری حتما فرصت‌های جدیدی برای توسعه گردشگری و رشد اقتصادی ایجاد می‌شود.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: ما مدعی هستیم که می‌توانیم برای همه اقشار جامعه کسب و کار تعریف کنیم. از طرفی باتوجه به شرایطی که در ایران وجود دارد و فناپذیری نفت و سایر انرژی‌ها، گردشگری می‌تواند فرصت جدید برای توسعه همه جانبه ایجاد کند. علاوه‌بر این، کشور ایران با ۳ قاره و یک سوم جمعیت دنیا هم‌مرز است که اگر ظرفیت گردشگری دریایی را فعال کنیم و فقط یک درصد از این یک سوم جمعیت دنیا را وارد ایران کنیم، باعث تحول در کشور بویژه چابهار به عنوان دروازه ورودی کشور خواهیم شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۰۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان