//
کدخبر: ۶۶۶۱۶ //

کلیسای سنت پیتر، رم ایتالیا

یکی از بزرگ ترین کلیساهای ایتالیا و جهان، کلیسای سنت پیتر است. کلیسا سنت پیتر نه تنها بزرگ ترین است بلکه به عنوان ثروتمندترین کلیسای ایتالیا نیز شناخته می شود. در بنای این کلیسا، نبوغ بی نظیر و برجسته ی معماری ایتالیایی را به وضوح می توانیم ببینیم. کلیسای سنت پیتر، دارای یکی از شاهکارهای سه گانه ی معروف و زیبای ایتالیایی است. حاصل همه ی این صفات و پیشینه ی برجسته این بنا این است که کلیسای سنت پیتر رم، یکی از مهم ترین جاذبه ها و آثار تاریخی نه تنها در شهر رم بلکه در کل ایتالیا به شمار می رود.

کلیسای سنت پیتر، رم ایتالیا
به گزارش فرتاک نیوز،

کلیسای سنت پیتر در شهر رم ایتالیا، جز کلیساهای برجسته و بسیار مهم به شمار می رود و این اهمیت زمانی خودش را نشان می دهد که این کلیسا همیشه به حدی شلوغ است که کسی نمی تواند شمع خود را روشن در دست نگه دارد. کلیسای سنت پیترز از بزرگ ترین کلیساهای جهان است که یادگاری از دوران رنسانس در ایتالیا به شمار می رود. کلیسای سنت پیتر یا همان کلیسای دی سان پترو، بزرگ ترین و ثروتمندترین کلیسای ایتالیا و واتیکان به شمار می رود. این بنای تاریخی و مذهبی، آثار هنری بی نظیری را در دل خود جای داده است که اهمیتش را بیش از پیش در برابر کلیساهای دیگر بالا می برد. شما با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خود از الی گشت می توانید به رم ایتالیا سفر کرده و از این بنای باشکوه تاریخی دیدن نمایید. وجود ۳ شاهکار بزرگ و  مشهور ایتالیایی مانند؛ نقاشی یا مجسمه مریم مقدس مادر عیسی مسیح اثر میکل انژ، گنبد خود و تخت برنینی که در پشت محراب پاپ قرار گرفته است، در این کلیسا گواه این امر می باشد.

 

مساحت این کلیسا در حدو ۲۰۰ هزار متر مربع است و تمامی حجاری ها و نقاشی های سقفی آن اثر میکل آنژ معروف است. مطلبی جالب در طراحی این بنا وجود دارد این است که، بر اساس نقشه هوایی ساختمان‌های کلیسای سن پیرو انگار به شکل یک کلید طراحی شده که به گفته ی نمادشناسان به عنوان نماد کلید بهشت محسوب می‌شود و مجسمه‌های حواریون مسیح نیز به شکل نیم ‌دایره‌ای در اطراف در ورودی این کلیسا نصب شده‌اند. بر اساس داستان های مذهبی رایج در کاتولیک این کلیسای تاریخی، محل دفن پیتر مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح و اولین پاپ جهان است. شواهد تاریخی و عقیدهٔ رایج در کاتولیک و واتیکان حاکی از این هستند که مقبرهٔ پیتر مقدس مستقیماً زیر محراب باسیلیکا قرار گرفته است. به همین دلیل، تعداد زیادی از پاپ‌ها، از ابتدای مسیحیت تا به اکنون، مانند پاپ ژان پل دوم که چند سال پیش فوت کرد، در زیرزمین این کلیسا دفن شده‌اند. از زمان کنستانتین بزرگ، امپراتور افسانه ای و قدرتمند روم، از اول کلیسایی در این مکان قرار داشته‌ است که که به اصطلاح آن را باسیلیکا می نامیدند.. ساخت باسیلیکای حاضر، که جایگزین باسیلیکای قدیمی قرن ۴ میلادی شده‌است، از تاریخ ۱۸ آوریل ۱۵۰۶ آغاز شد و در ۱۸ نوامبر ۱۶۲۶ به پایان رسید. از نظر معماری، این کلیسا بزرگترین بنای دوران خود محسوب می‌شود. باسیلیکای سن پیترز یکی از ۴ باسیلیکای رم است که به عنوان باسیلیکای اعظم در بین مسیحیان شناخته می شود.

 

باسیلیکای سن پیترز یکی از ۴ باسیلیکای رم است که به عنوان باسیلیکای اعظم در بین مسیحیان شناخته می شود. برخلاف تصور رایج، این کلیسا یک کلیسای جامع نیست؛ چرا که محل اقامت پاپ در این کلیسا نیست. محل اقامت پاپ به عنوان اسقف رم، در باسیلیکای سنت جان لاتران قرار دارد. زمانی که میکل آنژ مسئولیت ساخت و طراحی این ساختمان را بر عهده گرفت، ۴ ستون بسیار بزرگ از باقی مانده‌های سالن باسیلیکای قدیمی که باقی مانده بود، در ساخت این بنا از آن ها استفاده جست. او همچنین تعدادی از طرح‌ها و نقشه‌های معماران و مهندسان نامی قرن ۱۶ را در دست داشت و در طراحی و ساخت این بنا از آن ها بهره گرفت. در همهٔ این طرح‌ها چند ویژگی مشترک وجود داشت. همهٔ آنها گنبدی را که با گنبدی که برونلسکی یک قرن پیش از این برای کلیسای جامع فلورانس ساخته شده بود، یکسان و برابر می دیدند. سردیس قدیس پطرس، بخش زیادی از زندگی پربارطراح معروف دیگر ایتالیایی برنینی را که ادامه ی راه طراحی میکل آنژ را رفت، به خود اختصاص داده است. این نماد تجسمی از تلفیق هنر پیکرتراشی با معماری همراه با نقاشی و نورپردازی است و نمایانگر نور معنوی و زیبای این محل می‌ باشد. طراحی با شکوه میدان روبروی کلیسای سن پیرو، به گونه‌ای ظریف و مؤثر از پهنای نمای ساختمان مادرنو، در نظر بازدید کنندگان کم می کند که اعجاب آور است. کلیسا، با دو یال ذوزنقه‌ای هم جهت به میدان بیضی شکل که با دو ردیف دوتایی ستون به شیوهٔ توسکان ساخته شده است. ستون بزرگی را که از مصر آورده شده در مرکز فواره‌های ساخت مادرنو قرار دارد را در دو کانون خود قرار داده است. به این شکل برنینی ساختمانی از دورهٔ رنسانس که به صورت تکی و مستقل ایستاده بود را به صورت طرح گسترده در پیوند با محیط پیرامون خود در میدان و معماری پویای باروک تبدیل کرد.

 

از دیگر مواردی را که فقط در کلیسای سنت پیتر می توانید ببینید اگر بخواهیم اشاه کنیم این است که پاپ تنها کشیشی است که اجازه وارد شدن به محراب بالای کلیسا را دارد. عکس بالای گنبد اثر میکل آنژ به ارتفاع ١١٩ متر است. این عکس بر اساس هلنا، ورونیکا و اندرو بر اساس طراحی برونلسکی برای دومو در فلورانس و توسط چهار پایه محکم سنگی حمایت شده است. همچنین بالکن مرکزی این کلیسا، به عنوان جایگاه دلا بندیزیون،کی یاز قدیس های مسیحی است که در عید های پاک و کریسمس نذری ها و هدیه های خود را از این مکان بین مردم تقسیم می کرده است. فضای داخلی غار مانند آن با طول ١٨٧ متر پوشیده شده از ۱۵ هزار متر مربع نقاشی ها و آثار دیدنی و جذاب که از جمله این آثار می توان یه نقاشی زیبای مریم مقدس مادر حضرت عیسی مسیح، اثر میکل آنژ در سر شبستان سمت راست مشاهده کرد. این کلیسا به جرات یکی از آثار و جاذبه های پر طرفدار و بسیار قدرتمند توریستی رم است که در یک روزشاید بیش از ۲ هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد. بنابراین اگر قصد رفتن به این کلیسا را دارید، انتظار صف طولانی برای ورود به آن را داشته باشید. یادتان نرود که برای رفتن به این کلیسا حتما از پوشش مناسبی برخوردار باشید.

sant-piter2

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۶۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان