//
کدخبر: ۶۶۲۹۹ //

تاریخ دبی، دهکده ای مدرن!

باز هم وقت رفتن است و سفر کردن. به گفته سعدی: بسیار سفر باید تا «پخته شود خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی» پس برای پختگی و دانایی باید رفت تا بی نهایت. روح را رساند به آنجا که آرامش می یابد.

تاریخ دبی، دهکده ای مدرن!
به گزارش فرتاک نیوز،

محققان تاریخ نویس درباره به وجود آمدن دبی این گونه می گویند که ریشه حاکمان این شهر به قبیله به نام بنی یاس می رسد. قبیله ای که در واقعا اولین کسانی بودند که در امارات زندگی کردند. یاس نام فردی بود که این را پایه گذاری کرد و آن را رهبری می کرد. قبیله آل مکتوم قبیله مهمی بود که در اتحاد قبابل امارات نقش کلیدی بر عهده داشت. ریشه همه قبایل اماراتی به یک قبیله بر می گشت و آن هم قبیله ی بنی یاس و شخص یاس بود. هر یک از فرزندان یاس قبیله ای تشکیل دادند و بر امارات حکومت کردند تا اینکه کشور امارات شکل گرفت. نام بعضی ار این حاکمان به این شرح می باشد: مکتوم بن بطی آل مکتوم، حشر بن مکتوم آل مکتوم، راشد بن مکتوم آل مکتوم، مکتوم بن حشر آل مکتوم، بطی بن سهیل آل مکتوم، سعید بن مکتوم آل مکتوم، راشد بن سعید آل مکتوم، مکتوم بن راشد آل مکتوم، محمد بن راشد آل مکتوم

 

اگر به ریشه هر واژه دقت کنیم در می یابیم که علت گزینش یک نام  برای هر چیز چه می تواند باشد و چرا آن مکان یا شخص یا هر مورد دیگری به آن نام خوانده می شود و نام گذاری شده. مثلا همین دبی به نظر می رسد که از نظر قرارگرفتن در دو سمت خور به این نام خوانده می شود. دوبی عربی یا همان دو پی فارسی، که به معنی و مفهوم دو بنیاد است گویای وضعیت قرارگیری این نقطه در یک موقعیت جغرافیایی است. و به پایه و بنیاد این شهر اشاره دارد. این واژه که عربی شده دو پی است به معنی بنیاد شهر در دو طرف خور. البته واژگان دیگری هم برای دبی؛ دهکده ای مدرن در نظر گرفته اند، مانند اینکه دبا، دبی و… که به جریان آب رودخانه اشاره دارد و یا دبا را نوعی ملخ می دانند و تعاریف و توصیفاتی از این دست.

 

پیشینه و تاریخ دبی:

اگر بخواهیم پیشینه تاریخی برخی کشورها و شهرها را  بررسی کنیم کار قدری وجهه طنز پیدا می کند و به قولی دوستان و همسایگان ودیگران باید یاری کنند تا دبی، امارات و… تاریخداری کنند!!!  با این همه، هیچ پدیده ای در دنیای ما بدون اسم و رسم و پیشینه و ریشه نیست و باید هر آنچه که هست را بررسی کنیم و بپذیریم. دبی؛ دهکده ای مدرن، در گذشته یعنی حدود کمتر از دویست سال پیش از بخش ها و توابع شیخ نشین ابوظبی بوده، یکی از شیوخ ابوظبی، پایتخت امروزی امارات، با تبارو عشیره و قبیله اش که کمتر از ۱۰۰۰  تن بودند به این نقطه آمدند و با به دست گرفتن قدرت عنوان بنیان گذار شیخ‌نشین دبی را از آن خود کردند. این خاندان آل مکتوم از قبایل آل بوفلاسه نام داشت.

 

موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، سایر ویژگی ها

گفتیم دبی در دو سوی خور واقع شده است، در حاشیه خلیج فارس قرار و همسایه با شارجه درشمال شرقی، ابوظبی در جنوب،  عمان در جنوبی شرقی. دبی؛ دهکده ای مدرن، ناحیه بیابانی وصحرایی هم دارد بیابان هایی از شن و سنگ‌ریزه‌ سفید، با تپه‌های ماسه‌ای قرمزرنگ، و سواحلی از بقایای مرجان‌ و صدف‌ها، کوه هم دارد رشته‌ کوه حجر در باختر با حداکثر ارتفاع ۱۳۰۰ متر، و دشت هایش که محل رویش سنبل بیابانی، گیاهان وحشی ، درختان خرما و اقاقیاست. زمستانش گرم است دیگر تابستان هایش که جای خود دارد، بی اندازه گرم،  خشک و پر باد، و  به طور کلی آب و هوا یش از نوع گرم و خشک شدید است  و آفتاب تقریبا کمتر روزی خودش را از مردم این دیار دریغ می کند.

d5..................

خط و زبان، فرهنگ، دین، اقتصاد و حکومت

خط و زبان رسمی دبی عربی، اما زبان انگلیسی به تدریج دارد زبان اولیهٔ مردم دبی می شود. زبان های اردو، هندی، بلوچی، فارسی، بنگالی، چینی و…نیز رواج دارد. دین رسمی اسلام است. و افزون بر آن  باورمندان هندو، مسیحی و… نیز در این شهر وجود دارند. ایجاد دهکده فرهنگی در دبی که موزه‌ هنر، کتابخانه، سالن تئاتر، فروشگاه و… در آن دایر است از سیاست های فرهنگ سازی در دبی است. در دبی؛ دهکده ای مدرن، از سیستم حکومتی سلطنت مشروطه  تبعیت می کند. دبی پایتخت تجارتی امارات به حساب می آید  جمعیت  دبی تا سال ۲۰۰۹ حدود  ۱٬۷۷۱٬۰۰۰ تن بوده و نخستین شهر گران‌قیمت در منطقه، و بیستمین در جهان است. دیدن اتومبیل های لوکس مانند بوگاتی، بنتلی، لامبورگینی و… در دبی امری عادی است. دبی شهری پر رونق و موفق از نظر بازرگانی و اقتصادی در منطقه است. صنعت نفت پایه اقتصاد دبی است و صنعت رو به رشد فزاینده گردشگری از دیگر ارکان اقتصادی آن است.

 

تا اینجا کمی از تاریخ دبی با شما حرف زدیم. در پایان برای شما الی گشتی های اهل گشت و گذار چند مکان دیدنی و جاذبه گردشگری دبی؛ دهکده ای مدرن را نام می بریم: پالم‌ جمیرا‌ یکی از مکانهای جذاب و دیدنی دبی است. پالم‌ جمیرا‌ شکل یک درخت نخل است. جزایر پالم‌ یک سری جزایر مصنوعی در دبی است که بسیار برای دیدن جالب می باشد. پالم‌ دیره که از تخته سنگ و ماسه تشکیل شده است.

 

برج العرب از زیباترین مکانهای دیدنی دبی است. این هتل فوق العاده مجلل می باشد. یکی از رستورانهای این هتل به نام المنتهی است که به معنی بلندترین می باشد و در ارتفاع ۲۰۰ متری از سطح خلیج فارس است و با آسانسور قابل دسترسی است.

 

برج خلیفه آسمان خراشی زیبا که در شهر دبی قرار دارد.

مسجد جمیرا، خانه شیخ سعید، پارک خور، پیست اسکی دبی‌، پارک برفی، اتاقهای خصوصی برای برگزاری میهمانی بچه‌ها، فروشگاه خرده‌ فروشی انحصاری اسنو‌ پرو، کافه سنت‌ موریتس‌ و کافه آوالانچه‌، موزه دبی که هدف اصلی از ایجاد آن نشان دادن و ثبت زندگی سنتی  بود که بخش اصلی آن با شدت و سرعت بسیار زیاد در حال فراموش شدن است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۲۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان