//
کدخبر: ۴۳۲۴۲۸ //
روستای لاویج

روستای لاویج کجاست؟

روستای لاویج در شهرستان نور و منطقه چمستان مازندران، میان دامنه‌های سرسبز رشته کوه البرز قرار دارد و از بهترین مقاصد طبیعت گردی در شمال ایران به شمار می‌رود. اطراف روستای لاویج را جنگل‌های انبوه کوهستانی به‌همراه چشمه‌های طبیعی پوشانده‌اند.

روستای لاویج کجاست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

روستای لاویج در شهرستان نور و منطقه چمستان مازندران، میان دامنه‌های سرسبز رشته کوه البرز قرار دارد و از بهترین مقاصد طبیعت گردی در شمال ایران به شمار می‌رود. اطراف روستای لاویج را جنگل‌های انبوه کوهستانی به‌همراه چشمه‌های طبیعی پوشانده‌اند. میان جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستا چشمه‌های آبگرم این منطقه شهرت دوچندان دارند. آب گرم این چشمه‌ها خواص معدنی بالایی دارد و بیماران دهستان‌های اطراف برای درمان مشکلات پوستی و درد‌های مفاصل به آبگرم‌های روستای لاویج می‌روند.

روستای لاویج روی تپه های سرسبز شمال زیر آسمان ابری

جنگل های سرسبز لاویج پوشیده از مه


تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در جنگل‌های اطراف روستای لاویج بسیار بالا است و وجود چشمه‌های خروشان در ارتفاعات جنگلی اطراف این روستا، جریان زندگی این موجودات را تداوم می‌بخشد. آب و هوای روستای لاویج در طول تابستان بسیار مطبوع است و بافت متراکم گیاهی در ارتفاعات کوهستانی مانع از افزایش دمای هوا در این روستا می‌شود.
قدمت روستای لاویج به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و ارتفاع آن از سطح دریا بیش از ۷۰۰ متر است. کاوش‌های باستان‌شناسی در این روستا منجر به کشف آثار باستانی و گور‌های قدیمی در این منطقه شده‌اند. مقبره‌های کشف شده را با نام «گور‌های گبری» می‌شناسند که تعداد آن‌ها دو گور است. این گور‌ها در ارتفاعات نزدیک به دهستان لاویج و در دو منطقه مختلف قرار گرفته‌اند
از دیگر آثار باستانی به دست آمده از روستای لاویج و مناطق اطراف آن می‌توان به اشیای تزئینی و سکه‌های طلا و نقره اشاره کرد. آثار محدودی از بنایی تاریخی با کاربری آتشکده نیز در تپه مشرف به دهستان لاویج کشف شده است که قدمت این منطقه در دوره پیش از اسلام را نشان می‌دهد. اسناد و مدارک تاریخی موجود نیز اهمیت روستای لاویج در طبرستان در زمان‌های دور را نشان می‌دهند.

دهستان لاویج در حقیقت مجموعه‌ای از سه روستای خالی از سکنه و ۱۲ روستای مسکونی دیگر است. این روستا‌ها میان دره‌های کوهستانی قرار گرفته‌اند و از میان آن‌ها می‌توان روستا‌های «دیزن کلا»، «رئیس کلا»، «سادات محله»، «به بنک»، «ملا محله»، «خطیب کلا»، «کرچی»، «لاویج تنگه» و «آغوز کتی» را نام برد.

روستای لاویج از جا‌های دیدنی استان مازندران است که برای بازدید و اقامت در آن باید به شهرستان نور و منطقه چمستان بروید. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب غربی چمستان قرار دارد و فاصله کوتاهی تا جنگل‌های کشپل دارد.

مسیر دسترسی به روستای لاویج از نور، از جاده چمستان در جنوب این شهر آغاز می‌شود. مسیر دوراهی روستای لاویج و ابتدای جاده این روستا در سه کیلومتری قبل از چمستان قرار دارد. جاده روستای لاویج از میان زیباترین مسیر‌های جنگل‌های هیرکانی شمال ایران عبور می‌کند. پس از عبور از پارک جنگلی کشپل در این جاده و در حدود ۲۰ کیلومتر پس از آن، به دهستان لاویج خواهید رسید.

اگر از جاده‌های فیروزکوه و هراز به‌سمت مازندران و روستای لاویج می‌روید، از خروجی غربی شهر آمل به جاده چمستان وارد شوید. در این جاده مسافتی کوتاه‌تر تا چمستان پیش روی شما قرار دارد و پس از رسیدن به آن ادامه مسیر به‌سمت روستای لاویج از پارک جنگلی کشپل است.

آدرس روستای لاویج: استان مازندران، شهرستان نور، چمستان، روستای لاویج

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۴۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان