//
کدخبر: ۴۲۹۲۴۹ //
گردشگری|روستای هجیج

این روستای هیجان انگیز در کرمانشاه هر بیننده ای را میخکوب خواهد کرد| هجیج عجیب‌ترین روستای کرمانشاه

روستاگردی در غرب ایران هیجانی متفاوت دارد از این رو با ما همراه باشید تا درباره عجیب‌ترین روستای کرمانشاه بدانیم.

این روستای هیجان انگیز در کرمانشاه هر بیننده ای را میخکوب خواهد کرد| هجیج عجیب‌ترین روستای کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

روستای هجیج در کرمانشاه از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه و منطقه اورامانات است.

این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهرستان پاوه واقع شده و به خاطر پلکانی بودن خانه هایش مورد علاقه گردشگران است.

این روستا همچنین با کوه ‌های سنگی، مناظر سبز، چشمه‌های زلال و جاده ای پر از پیچ و تاب که چشم هر کسی را به خود جلب می ‌کند دلیلی برای علاقه مندی عشاق طبیعت به این روستا است.

چون زمین کم است، بام هر خانه ‌ای به عنوان حیاط خانه پشتی در نظر گرفته می ‌شود، جایی که بچه‌ها بازی می‌کنند و والدین تفرج می ‌کنند.

جاهای عجیب و دیدنی روستای هجیج

همه‌چیز برای قابی از خاطرات رویایی و دلنشین آماده است؛ چراکه هجیج پر از زیبایی و چشم‌اندازهای تماشایی است که می‌توانند بهترین سوژه‌های شما برای عکاسی و ثبت لحظه‌های به‌یادماندنی باشد.

هجیج مجموعه‌ای دیدنی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی، آبی و صنایع دستی را در خود جای داده است. کوسه هجیج، رودخانه‌ی سیروان، چشمه بل و غیره، از دیدنی‌های این روستا است که در ادامه با این مکان‌ها آشنا می‌شوید.

  • رودخانه سیروان: رودخانه‌ی سیروان یکی از جاذبه‌های طبیعی هجیج و از رودخانه‌های پر آب این منطقه است. حواشی این رودخانه و مناظر و چشم‌انداز سرسبز آن، از تفرجگاه‌های گردشگران در فصل‌های بهار و تابستان محسوب می‌شود.

عجیب‌ترین روستای کرمانشاه

  • سد داریان: داریان، نام سد روستای هجیج است، سدی خاکی که روی رودخانه‌ی سیروان ساخته شده و در مجاورت هجیج و روستای داریان قرار دارد. وجود این سد و رود سیروان امکان قایق‌رانی گردشگران را فراهم کرده و می‎توانید لذت این تفریح را در هجیج داشته باشید.
  • چشمه بل: بل، چشمه‌ای خروشان است که همچون آبشار از دل کوه بیرون می‌آید و راهی رودخانه‌ی سیروان می‌شود. این چشمه دارای خواص درمانی و معدنی است و جالب آن که در تمامی فصول سال پر آب است. فاصله‌ی هجیج تا بل، دو کیلومتر است.
  • ارتفاعات شاهو: شاهو از ارتفاعات هجیج است که بخشی از رشته کوه‌‌های زاگرس به‌شمار می‌‌رود و دارای طبیعت بکر و تماشایی به‌همراه مراتع و چراگاه‌های سرسبز مثل پیاز، دول میشا و گاول است. در دامنه‌ی ارتفاعات شاهو چشمه‌‌های فراوانی وجود دارد که آب کشاورزی و آشامیدنی شهرها و روستاهای پیرامون را تأمین می‌‌کنند. گونه‌‌های گیاهی به‌ویژه دارویی مانند گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ در شاهو رشد می‌کنند. خرس، شغال، گرگ و روباه نیز از جانورانی نیز که در این ارتفاعات دیده می‌شوند.
  • کوسه هجیج: از جاذبه‌ی مذهبی هجیج، امامزاده عبیدالله است که به کوسه هجیج معروف است و بسیار مورد احترام اهالی روستا است.
  • مسجد جامع: مسجد روستا دارای ستون‌های چوبی و تزیینات زیبای کنده‌کاری است. گفته می‌شود نجاران هجیج، از نسل همان هنرمندی هستند که همراه کوسه هجیج به این مکان آمده‌اند.

عجیب‌ترین روستای کرمانشاه

 

  • حوض پیر: حوض پیر، حوضی قدیمی است که دیوارهایی از سنگ‌های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف قرار دارد. این مکان قبل از لوله کشی آب محلی برای وضو و استفاده‌ی روزانه مردم هجیج بود و دو جوی جداگانه زنانه و مردانه جهت وضو گرفتن دارد. این حوض در مرکز روستا و در جایی پایین‌تر از سطح روستا قرار دارد.
  • خانقاه: از بناهای مذهبی هجیج، خانقاه آن است که پیروان قادریه (از طریقت‌های تصوف اهل سنت) در آن به ذکر و سماع می‌‌پردازند.
  • چله خانه: چله‌خانه و عبادتگاه کوسه هجیج، مکانی برای اعتکاف و چله نشینی به حساب می‌آید. داخل این مکان سنگی، گل‌اندود است و ستون‌های چوبی نیز دارد. قدمت این چله‌خانه به قرن دو هجری قمری می‌رسد و از آثار ملی روستا است.

سوغات روستای هجیج

مهم‌ترین سوغات هجیج گیوه، یعنی همان پاپوش سنتی منطقه است که کلاش نامیده می‌شود.

گیوه پاپوش سنتی کردهاست که در کنار لباس کردی جلوه بسیار زیبایی پیدا می‌کند.

همچنین پارچه‌های رنگارنگ، فاخر و زیبای کردی نیز می‌تواند یکی دیگر از اقلام سوغاتی منطقه باشد.

موارد دیگری مانند شال، جاجیم، کُلَنجِه (نوعی پوشش محلی با تزئینات مختلف)، قبا، سربند کردی و... از جمله سوغاتی‌های خوب منطقه هستند و با هدیه دادن این اقلام هم فرهنگ منطقه را منتقل کرده و هم به اقتصاد جامعه کمک می‌نمایید.

اگر هم دوست دارید از خوراکی‌های محلی و صنایع دستی به عنوان سوغات استفاده کنید، می‌توانید به سراغ روغن حیوانی، گردو، کشک، نان و شیرینی‌های محلی، انار، مویز، ظروف ارغوان بافی و... بروید.

عجیب‌ترین روستای کرمانشاه

سوغات خوراکی: دوغ، کشک، شیر، روغن حیوانی و کره از مهم‌ترین تولیدات لبنی دامداران هجیج هستند و گردو و انار باغ‌های هجیج از شهرت خاصی در منطقه برخوردارند.

کوهستان منبع غنی از گیاهان دارویی به شمار می‌آید و در هجیج می‌توانید گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ نیز خریداری کنید و یا با دست‌های خودتان بچینید.

صنایع دستی: مهم‌ترین سوغاتی که می‌توانید از هجیج به همراه خود بیاورید یک جفت گیوه مرغوب است که با ظرافت و دقت توسط مردان و زنان روستا تولید می‌شود.

این گیوه که در هجیج به کِلاش شهرت دارد مرغوب‌ترین نوع گیوه به شمار می‌آید و نکته جالب در مورد آن این است که نوع آن برای پای چپ و راست تفاوتی نمی‌کند.

در این صورت هیچوقت کفش‌های‌تان لنگه به لنگه نمی‌شود.

لباس‌های رنگین پشمی را فراموش نکنید. این لباس‌ها حاصل دست زنان روستاست که با ظرافت دوخته شده‌اند. گلیم، دستمال، جاجیم، شال و سبد از دیگر صنایع دستی روستا به حساب می‌آیند که می‌توانید آنها را تهیه کنید.

در سفر به هجیج طعم ماهی کبابی را حتما بچشید و از این خوشمزه معروف منطقه اورامان غافل نشوید. خوردن کلانه را هم فراموش نکنید؛ نانی ضخیم (شبیه تافتون) که داخل آن را با سبزیجات پر می‌کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۹۲۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان