//
کدخبر: ۴۲۶۸۷۷ //
گردشگری|جزیره کیش

شهری خارق العاده در دل جزیره زیبای کیش|بازدید از شهر باستانی حریره را از دست ندهید.+تصاویر

جزیره کیش از زیباترین جزیره های ایران به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید و بازدید از شهر باستانی حریره در جزیره کیش را از دست ندهید.

شهری خارق العاده در دل جزیره زیبای کیش|بازدید از شهر باستانی حریره را از دست ندهید.+تصاویر
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر تصمیم داشتید به جزیره زیبای کیش سفر کنید، فرصت بازدید از شهر حریره را از دست ندهید.

این شهر تاریخی در شمال جزیره قرار دارد و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

حریره در قرن چهار هجری قمری و بعد از رونق افتادن بندر تجاری سیراف ساخته شده و در گذشته از شکوفایی زیادی برخودار بوده است؛ به‌گونه‌ای که یکی از مناطق مهم تجاری و بازرگانی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رفت.

شهر باستانی حریره دارای قسمت‌های مختلفی است. خانه اعیانی، مسجد، حمام، بخش‌های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و بندرگاه دیدنی‌های این شهر تاریخی را تشکیل می‌دهند.

قدمت شهر باستانی حریره کیش

بر پایه آثار باستان‌شناسی، شهر حریره در آخرین دوران فرمانروایی ساسانی و سده‌های اولیه اسلامی پدید آمد و تا چندین قرن بعد همچنان زنده بود و رونق داشت.

این شهر که مساحتی کیلومتر مربعی دارد، تا دوران سلجوقیان و اتابکان فارس، به عنوان یک شهر کلیدی بازرگانی در خلیج فارس نقش آفرینی می‌کرد.

بازدید از شهر باستانی حریره در جزیره کیش را از دست ندهید.

شهر حریره یک بخش بازرگانی از شهر بوده که به سبب قرار گرفتن در ساحل شمالی کیش، به عنوان نزدیکترین نقطه به خاک اصلی ایران (استان هرمزگان در حال حاضر)، نقش راهبردی و مهمی را ایفا می‌کرده است.

یک نظریه قوی در باره پیدایش شهر حریره این است که پس از ویرانی و آسیب جزیره سیراف، شهر حریره توسط ساکنان سیراف و به عنوان جانشین آن ساخته شده است.

سیراف که بندری در استان بوشهر و از توابع شهرستان بندر کنگان است، زمانی قطب بازرگانی دریایی جنوب ایران در خلیج فارس بوده است.

ولی شهر حریره به عنوان جانشین آن در جزیره کیش شکل گرفته است.


شهر حریره نمونه‌ای از ساختارهای شهری جنوب ایران در سده‌های دور است.

بخشی از شهر به خانه های اشرافی بزرگان شهر اختصاص دارد که در آنها احتمالا چند خانوار از یک خاندان کلیدی در آن سکنا داشته‌اند.

کاربرد بخش‌هایی از سازه‌های شهر، هنوز روشن نشده ولی بنا به نظر باستان شناسان، احتمالا در ارتباط مستقیم با شغل کلیدی اهالی جزیره یعنی بازرگانی دریایی، صید مروارید و مرجان بوده است.

در کنار تفریحات سرگرم کننده و بسیار عالی جزیره کیش، بد نیست به بناهای تاریخی و جذاب این جزیره نیز سری بزنیم.

شهر باستانی حریره کیش از مهمترین آثار با قدمت و با ارزش این جزیره محسوب می‌شود که حتی در استان هرمزگان نیز بسیار معروف و پرآوازه است.

بدون شک وقتی به شهر تاریخی حریره کیش قدم می گذارید، با یک پشتوانه عمیق، ریشه دار و البته یک فرهنگ شهرنشینی غنی روبرو خواهید شد.

بازدید از شهر باستانی حریره در جزیره کیش را از دست ندهید.

در قسمت اعیان نشین شهر حریره کیش، شما با بنا ها و ساختمان هایی روبرو هستید که بی شباهت به خانه های سنتی و سراهای زیبای بزرگ در کاشان و یزد نیستند.

 

جالب ترین موضوعی که بدون شک توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب خواهد کرد، کاشی های به جا مانده از بناها و همینطور وسعت آنها است که به وضوح به ما نشان می دهند مالکان این خانه‌ ها افرادی ثروتمند بوده‌اند.

وسعت شهر باستانی حریره

وسعت این شهر باستانی ۱۲۰ هکتار است.

شهر باستانی حریره کیش از بخش های مختلفی چون بندرگاه، مسجد، خانه اعیانی، حمام، بخش های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و فضاهایی کاملاً تاریخی تشکیل شده است که وقتی در دل این شهر قدم می گذارید تمامی آثار بر جای مانده برای شما شگفت‌آور خواهند بود.

در کل آثاری که امروزه از شهر حریره کیش باقی‌مانده است، بقایای معماری این شهر است.

به عبارتی این شهر از یک معماری کاملاً یکپارچه و متمرکز که برون گرا نیز بوده بهره میبرده است و شما نمی توانید هیچ اثری از بناهای دفاعی و یا فضاهای درون گرا در این شهر پیدا کنید.

همین امر به خوبی نشان می دهد شهر حریره کیش در گذشته امنیت داشته و در آرامشی محض روزگار خود را سپری می کرده است.

به صورتی که هیچ احتیاجی برای ساخت برج و بارو و خندق در خود نمی دیده.

مهمترین و جالب ترین قسمتی که در کند و کاو باستان ‌شناسان به آن دست یافته‌ شده، سیستم آب و فاضلابی است که به واسطه لوله های سفالین و همچنین آب انبار های زیاد، تامین شده بوده است.

بازدید از شهر باستانی حریره در جزیره کیش را از دست ندهید.

جالب است بدانید که فاضلاب خروجی شهر را به ساحلی دورتر منتقل می کردند که این همان تفکر پایدار در معماری است.

در هر حال پیشنهاد می کنیم در کنار لذت بردن از تفریحات لوکس جزیره، سری هم به شهر حریره کیش بزنید.

یکی از این جاذبه های تاریخی و البته متفاوت جزیره کیش، شهر باستانی حریره است که گفته می شود قدمت آن به سده 5 تا 10 هجری قمری باز می گردد؛ جاذبه ای که نامش در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می خورد.

این شهر در زمان رونق، حدود 120 هکتار وسعت داشت و مجموعه ای از بناهای ساحلی، عمارت های اعیانی، حمام، مسجد، کارگاه های شیشه گری، تاسیسات آبی و قنات را در خود جای داده بود.

جالب است بدانید که یکی از قدیمی ترین حمام های ایران نیز در این شهر تاریخی قرار دارد.

امروزه از آن حریره باشکوه، تنها ویرانه ای برجای مانده است اما بازدید و گشت در کوچه پس کوچه های آن می تواند شما را به سفری در تاریخ ایران ببرد.

همچنین تماشای طلوع و غروب آفتاب یکی از جذابیت های گردش در این مکان تاریخی ست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۶۸۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان