//
کدخبر: ۴۲۱۴۳۹ //
گردشگری|ییلاق سی دشت

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

گیلان با جاذبه‌های بی‌نظیر خود شما را شگفت‌زده می‌کند از این رو با ما همراه باشید و درباره ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار بدانید.

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار
به گزارش فرتاک نیوز،

ییلاق سی دشت رودبار منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا و از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود که در میان کوه‌های بلند و پوشیده از جنگل‌های سرسبز پنهان شده است. با حرکت از رستم‌آباد که به‌سمت توتکابن و سی دشت، از دل جاده‌ای در میان کشتزارهای برنج و تپه‌های سبز عبور می‌کنید.

در فصل بهار و در اوایل خرداد عطر توت‌فرنگی محلی تمام منطقه را پر می‌کند. هرسال اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد اهالی سی دشت توت‌فرنگی‌های خود را برداشت می‌کنند.

اهالی سی دشت تا پیش از این هر سال در همین تاریخ میزبان جشنواره توت‌فرنگی بودند؛ اما در دو سال گذشته به خاطر شرایط کرونا این جشنواره برگزار نشده است. این جشنواره گردشگران زیادی را از اطراف برای خرید توت‌فرنگی‌های ارگانیک جلب می‌کند.

توت‌فرنگی محصول اصلی منطقه سی دشت است و سالانه حدود ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه کوهستانی سی دشت به کشت توت‌فرنگی اختصاص پیدا می‌کند. اهالی سی دشت در این جشنواره محصولات مختلف دیگری نیز از توت‌فرنگی همچون مربا و... آماده می‌کنند.

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

 

آشنایی با ییلاق سی دشت

راهی گیلان این سرزمین همیشه سبز شدیم؛ پس از گذشتن از رودبار به توتکابن رفتیم تا به ییلاق سی‌دشت برسیم. منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا که در مسیر کوه درفک با چشم‌اندازی فوق‌العاده قرار دارد.

علاوه بر آب‌وهوای خوش سی‌دشت، اینجا محل پرورش توت‌فرنگی نیز به شمار می‌رود و خردادماه هر سال جشنواره توت‌فرنگی در این منطقه برگزار می‌شود که این امر موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی برای شرکت در این جشنواره و خرید توت‌فرنگی محلی تازه، راهی ییلاق سی‌دشت شوند.

توت‌فرنگی‌های به عمل آمده در این ییلاق ارگانیک و طبیعی‌اند و طعم بی‌نظیرشان، آن‌ها را به محصولی پرطرفدار در منطقه تبدیل کرده است. علاوه بر این در فصل بهار دشت‌های این منطقه پر از گل‌های بابونه می‌شود که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند و فضای بسیار مناسبی را برای عکاسی و گشت‌وگذار پدید می‌آورد.

سی‌دشت همان جایی است که می‌توانید با حداقل هزینه و برای یک سفر کوتاه روی آن حساب باز کنید تا هم طراوت و شادابی جسم و روحتان را دوباره به‌دست آورید و هم خستگی‌های روزمره از تنتان در شود و برای شروعی دوباره آماده‌تر از قبل باشید.

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

در سی‌دشت می‌توانید کمپ برپا کنید و لحظات نابی را برای خودتان خلق کنید. اگر هم هوس کوهنوردی به سرتان زد، صبح زود بیدار شده و راهی درفک شوید. خرید سوغات را فراموش نکنید و حتما طعم متفاوت توت فرنگی، فندق، گردو و آلوچه این روستا را بچشید.

در صورتی که می‌خواهید به ارتفاعات این منطقه بروید توصیه می‌کنیم حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. گذر از مسیری زیبا و حیرت‌انگیز، تنفس هوای تازه، آرام گرفتن در دشتی بکر، سکوت و آرامش سی‌دشت همه از جذابیت‌هایی است که شما را به این خطه خواهد کشاند.

غار دربند رشی

یکی از دیدنی‌های معروف این خطه غار دربند رشی است که در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات، با ارتفاع ۷۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این غار یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی رودبار به شمار می‌رود و تنها غار باستان‌شناختی از عصر پارینه ‌سنگی است. مسیر دسترسی به غار رشی باستانی پاکوب و بسیار زیباست و چشم‌اندازی که از آن بالا نظاره‌گر خواهید بود شما را برای ساعت‌ها محو خود خواهد کرد.

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

برای دسترسی به غار حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی با شیب متوسط خواهید داشت و در انتها به این غار قدیمی می‌رسید که شامل دو غار به نام‌های کویل‌گر (غار بزرگ‌تر) و غار جوکویله (غار کوچک‌تر) است.

برای بازدید تجهیزات خاصی نیاز نیست اما کفش مناسب به پا کنید و باتوم، هدلامپ یا چراغ قوه نیز حتما همراه خود داشته باشید. غار دربند رشی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

مسیر سی دشت رودبار

اگر از رشت حرکت کنید، با عبور از امامزاده ابراهیم و گذر از رستم‌آباد با دیدن خروجی تابلوی رستم‌آباد و توتکابن از اتوبان رشت - قزوین خارج می‌شوید و به‌سمت توتکابن می‌روید. در مسیر از میان شهر توتکابن می‌گذرید.

در ورودی این شهر چند سوپرمارکت و یک پمپ بنزین و گاز قرار دارد که می‌توانید شرایط و لوازم مورد نیاز سفر خود را فراهم کنید. در ادامه از دو راهی شیرکوه عبور می‌کنید. در جاده‌ زیبای روستایی از میان روستاهای انارکول، چهل‌بر، بره‌سر و دشتویل به مسیر خود ادامه می‌دهید.

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

علاوه بر چشم‌انداز روستاها، تپه‌ها و کوه‌های جنگلی، در بهار و تابستان در سمت راست جاده می‌توانید کشتزارهای برنج را ببینید. کمی جلوتر از روستای راجعون در همان جاده، سمت چپ، خروجی روستای دفراز را می‌بینید و وارد جاده نسبتا پر شیبی به‌سمت دفراز می‌شوید. در راه از میان روستای سرسبز پلنگ‌دره و از کنار ورودی غار تاریخی دربند رشی می‌گذرید و در نهایت به روستای سرسبز سی دشت می‌رسید.

آدرس: گیلان، رودبار، توتکابن، دفراز، سی دشت

اگر از تهران حرکت می‌کنید در جاده قزوین - رشت بعد از پشت سر گذاشتن شهرهای منجیل و رودبار، در خروجی توتکابن از اتوبان خارج شوید و مسیر را به‌سمت توتکابن تغییر دهید. فاصله میان سی دشت تا تهران ۳۰۰ کیلومتر است و طی این مسافت با سرعتی متوسط در حدود سه ساعت و نیم زمان می‌برد.

سی دشت یکی از مناطق ییلاقی است و مقصدی فوق‌العاده برای سفرهای تابستانی؛ ممکن است از گرمای تابستان به تنگ بیایید و دل‌تان بخواهد هوایی تازه کنید. بدون شک ییلاق سی دشت یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌تواند باشد.

گل‌های رنگارنگ در فصل بهار و پاییزهای رنگی این دشت تماشایی است.

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۱۴۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان