//
کدخبر: ۴۱۴۵۲۴ //

راهنمای سفر به سیاهکل، تابستان امسال را برای سفر سیاهکل کنار بگذارید!

شاید نام سیاهکل به گوشتان آشنا باشد اما عموم ما مردم وقتی قرار است به گیلان سفر کنیم معمولا شهرهای بزرگ این استان را برای برنامه ریزی سفر انتخاب میکنیم؛ رشت، لاهیجان، انزلی و آستارا در طول سال میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران هستند ولی فراموش نکنید که زیبایی های گیلان در همین چند شهر خلاصه نمی‌شود.

راهنمای سفر به سیاهکل، تابستان امسال را برای سفر سیاهکل کنار بگذارید!
به گزارش فرتاک نیوز،

 اینبار خودتان را برای سفر به سیاهکل گیلان آماده کنید، منطقه‌ای بکر و رویایی که شاید فاصله زیادی تا دریا داشته باشد اما به تنهایی برای یک سفر چند روزه کافیست. می‌پرسید جاهای دیدنی سیاهکل گیلان چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم سیاهکل کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد.

سیاهکل گیلان - میهمان شو

سیاهکل زیباترین روستای رشت!

اگر بگوییم سیاهکل زیباترین روستای گیلان است اغراق نکرده‌ایم. البته سیاهکل تا چند سال پیش روستایی نسبتا بزرگ در نزدیکی رشت بود که با وجود امکانات محدود باز از سوی اکثر مهاجران استان گیلان برای اقامت انتخاب می‌شد. حالا مدتی است که سیاهکل گیلان را به عنوان یک شهر بکر و کوچک می‌شناسند. طبیعت این شهر برخلاف دیگر شهرهای استان گیلان کمترین تغییرات را احساس کرده و شما در اینجا شاهد جنگل‌هایی انبوه، مراتعی سرسبز و خانه‌هایی سنگی با سقف های شیروانی رنگی هستید که حس تازگی و سرزندگی را القا می‌کنند.

سیاهکل گیلان از شمال و شرق به لاهیجان زیبا می‌رسد؛ از غرب به رشت منتهی می‌شود و از جنوب به رودبار راه دارد. فاصله‌ی سیاهکل تا رشت تنها 45 دقیقه است و می‌توان با حدود 4 ساعت رانندگی از تهران به آن رسید. محلی‌ها نام آن را سی‌کل گذاشته‌اند، از کمتر کسی می‌شنوید که آن را با نام سیاهکل معرفی کند. کل در گویش گیلکی یعنی جایی که آباد است، یا همان روستا، یا ده، سی هم به معنای کوهی با شیب تند است. طبق این نام توقع ما از سیاهکل گیلان روستایی سرسبز و شمالی در نزدیکی شیب یک کوه بلند است.

سیاهکل گیلان - میهمان شو

جاهای دیدنی سیاهکل که باید ببینید؟

در سفر سیاهکل قدم از قدم بردارید با جاهای دیدنی شهر روبرو می‌شوید. اینجا تا چشم کار می‌کند زیبایی و سرسبزی است. سیاهکل هم به تنهایی یک جاذبه دیدنی است اما اگر بخواهیم روی جاهای دیدنی سیاهکل جزئی‌تر صحبت کنیم اولین منطقه دیدنی استخر و پارک پاشوران است. این استخر توی شهر قرار دارد و طراحی‌اش مثل استخرهای لاهیجان و لنگرود است؛ دایره‌ای شکل و امکان قایق‌سواری با قایق پارویی را هم برای عشاق قایق‌سواری فراهم می‌کند. دور استخر تعداد زیادی مجسمه‌های سنگی نصب شده و اطرافش هم پر از درخت‌های چنار و اقاقیاست. کنار استخر که باشیم، از پشت ردیف درخت‌ها، شیروانی‌ رنگی خانه‌ها هم دیده می‌شوند.

در لیست جاهای دیدنی سیاهکل هیچ مرکز خرید مدرن و جدیدی نمی‌بینید، اصلا مراکز خرید مدرن اصلا صفای بازارهای محلی را ندارد و سیاهکل هم از داشتن بازارهای هفتگی بی‌نصیب نیست. دوشنبه و پنج‌شنبه هر هفته، ترشی و مربا و سبزی‌ و میوه‌های تازه، به اضافه صنایع دستی و ظرف و خرده‌ریزه‌های دیگر را در این بازار بساط می‌کنند و اگر بخواهیم ماهی تازه گیرمان بیاید و ناهار پلوماهی خوشمزه‌ای بخوریم، از این بازار می‌توانیم ماهی‌اش را بخریم.

همه زیبایی‌های این منطقه یک طرف، جنگل‌های سیاهکل یک طرف. جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان آنقدر دیدنی و باصفاست که راحت نمی‌شود از آن دل کند. اگر به دل جنگل بزنیم، چند چشمه و آبشار هم سر راه‌مان می‌بینیم. حتی اگر قصد ماجراجویی و پیاده‌روی طولانی نداشته باشیم، همان حوالی جاده می‌توانیم چشم به جنگل بدوزیم و از زیبایی و هوای تازه‌ای که وارد ریه‌هایمان می‌شود سرذوق بیایم.

در جاده دیلمان که برانیم، به توتکی می‌رسیم. بعد باید تابلوی روستای بالارود را ادامه بدهیم که خودش جای تماشایی‌ست. به دوراهی که برسیم، راه مستقیم به دیلمان می‌رود. اما برای دیدن کاروانسرای تی‌تی باید راه فرعی را انتخاب کنیم. اینجا یکی از اولین‌ بناهای شهر است. این بنا حیاط مرکزی و دو ایوان دارد، متقارن است و پای تپه ساخته شده. نمای بیرونی‌اش از سنگ و ساروج است  و داخلش از آجر، گچ و سنگ.

تی‌تی کاروانسرا که به تی‌تی خانه هم معروف است، یکی دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل است. اینجا محل استراحت کاروان‌ها بوده. قدمت آن به ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش برمی‌گردد. برخی این بنا را متعلق به حکومت محلی کیایی که در دوره تیموریان بر لاهیجان حکومت می‌کردند، می‌دانند و بعضی‌ها آن ‌را متعلق به دوره صفوی. این روزها، خزه‌ها روی دیوارهای خانه را پوشانده‌اند و قشنگ‌ترش کرده‌اند. این ساختمان ثبت ملی شده و خیلی‌ها به دیدنش می‌روند.

وارد جاده دیلمان که بشویم، با۲۰ کیلومتر رانندگی، به آبشار لونک می‌رسیم. این آبشار دوقلو ۶ متر بلندی دارد و دسترسی به آن خیلی راحت است. آبشار نزدیک جاده است و آن حوالی امکانات رفاهی برای گردشگرها هم هست. امکاناتی مثل رستوران، سرویس بهداشتی و باربیکیو. آبشار لونک در دل جنگل لونک قرار گرفته و راه رفتن در زیر درخت‌های بلند و در سکوت، حسابی بهمان می‌چسبد.

در کیلومتر ۸ جاده سیاهکل به دیلمان، می‌رسیم به جنگل‌ لاریخانی که چشمه آب معدنی معروفی هم دارد. البته درصورتی به چشمه می‌رسیم که حوصله‌ پیاده‌روی طولانی تا یال کوه را داشته باشیم. اگر حوصله کنیم و تا آخر جنگل‌ برویم، دشت سرسبزی جلوی‌مان نمایان می‌شود.  در این دشت محلی‌ها، همانجا گوشت را کباب می‌کنند و دست مشتری می‌دهند و بعضی وقت‌ها در کنار چشمه میوه‌های خوش آب و رنگ و تره و تازه باغی را هم می‌فروشند.

سیاهکل گیلان - میهمان شو

برای اقامت در سفر به سیاهکل گیلان چه کنیم؟

اقامت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در سفر به جاهای دیدنی سیاهکل گیلان است. این شهر کوچک هتل یا اقامتگاه زیادی برای مسافران ندارد، امکانات در سیاهکل محدود است و برای اقامت بهتر است به شهرهای نزدیک مثل رشت بروید. خیلی خوب است که این کار را پیش از سفر به صورت اینترنتی و با کمک سایت‌های معتبر رزرو آنلاین انجام دهید. مثلاً ما در میهمان شو بیش از 40 مورد برای اجاره ویلا در رشت روی سایت بارگذاری کرده‌ایم. شما می‌توانید با توجه به تاریخ و مدت سفرتان به راحتی برای رزرو اقامتگاه از میهمان شو اقدام کنید؛ اما به غیر از این پرطرفدارترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های رشت کجاست؟

از آنجایی که شهر رشت مرکز استان گیلان و شهری توریستی و گردشگر پذیر است، اصلاً نباید نگران اقامت در سفر به سیاهکل گیلان بود. در این شهر متناسب پول داخل جیبتان تعداد زیادی هتل و مهمان‌پذیر برای اقامت وجود دارد. هتل شبستان، هتل کادوس و هتل اردیبهشت از بهترین هتل های این شهر هستند که می‌توانید برای اقامتی بسیار راحت در طول سفرتان انتخاب کنید. هتل‌های پردیس، غدیر و مهرگان هم هتل‌های ارزان‌تری نسبت به سه مورد قبل هستند؛ اما بازهم به‌نوبه‌ی خود جز هتل‌های درجه‌یک و گران رشت محسوب می‌شوند.

گزینه‌ی بعدی برای اقامت در سفر سیاهکل گیلان اجاره‌ی خانه‌های روستایی است که هم ارزان‌قیمت‌تر از هتل‌ها هستند و هم اقامت در آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز و تکرار نشدنی است. اجاره و رزرو خانه‌های روستایی در رشت از طریق لینک زیر بر روی سایت میهمان شو در دسترس شماست:

اجاره خانه روستایی در رشت

اما اگر تمایل دارید در سیاهکل اقامت داشته باشید می‌توانید از مردم محلی برای اجاره اتاق کمک بگیرید. در زمان‌هایی که مسافر زیاد باشد مردم محلی خانه‌های خود را به مسافران اجاره می‌دهند.

اگر تجربه سفر به جاهای دیدنی سیاهکل گیلان را دارید خوشحال می‌شویم نظرتان را در مورد این شهر شگفت انگیز در کامنت‌ها بنویسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۴۵۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان