//
کدخبر: ۴۱۰۰۱۴ //
سرعین

سرعین پر از دیدنی های نایاب| این چند جاذبه جالب در سرعین را نبینی از دستت رفته

سفر به اردبیل پر از تجربه‌های ناب و آرامش خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه جالب در سرعین بدانید.

سرعین پر از دیدنی های نایاب| این چند جاذبه جالب در سرعین را نبینی از دستت رفته
به گزارش فرتاک نیوز،

سرعین را همه به نام «شهر چشمه‌های آبگرم» می‌شناسند؛ چشمه‌هایی که از دل زمین می‌جوشند و با خواص درمانی فراوان، سالانه میلیون‌ها گردشگر را راهی این دیار زیبا می‌کنند. این شهر دیدنی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل در استان اردبیل قرار دارد و در فرهنگ لغت فارسی به‌معنای «سرچشمه» است. سرعین جدا از چشمه‌های جوشان، طبیعت و مناظر فوق‌العاده‌ای دارد و هوای خنک آن در فصول گرم سال زبانزد خاص و عام است. با اطلاع از دیدنی‌ های سرعین می‌توانید، به‌راحتی از سفر به این شهر لذت ببرید.

جاذبه‌های طبیعی جالب سرعین

دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی ایردموسی در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب اردبیل و ۵ کیلومتری سرعین قرار دارد. این منطقه از نزدیکی‌های سرعین شروع می‌شود و تا روستای نوران امتداد می‌یابد. چشم‌اندازهای بسیار زیبا، نهرها و چشمه‌سارها، چمنزارهای انبوه و باغات میوه، دره جنگلی ایردموسی را به یکی از جاذبه های گردشگری سرعین و اردبیل تبدیل کرده است.

آلوارس

چشمه و آبشار گورگور آلوارس از جمله معروف‌ترین و مشهورترین چشمه‌های منطقه سبلان و از جاهای دیدنی سرعین است که در دره آلوارس که یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان است، در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا جای گرفته است.

چند جاذبه جالب در سرعین

دره گلستان که با نام‌های قزل گل لر و دره آلوارس نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی سرعین و در منطقه‌ای به‌ نام گلستان قرار دارد. یخچال‌های طبیعی متعددی در این دره جای گرفته‌اند که این موضوع حاکی از فعالیت‌های گسترده یخچالی پس از دوره یخبندان در این منطقه است. یک آب گرم معدنی بدون استخر و چشمه گورگور نیز در این دره واقع شدند. همچنین دره گلستان یکی از زیستگاه‌های مهم کبک و کبک دری است و در قسمت‌های شمالی‌تر آن کل، بز، قوچ، میش، خرس و گراز زندگی می‌کنند. این دره به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی سرعین بین گردشگران شناخته می‌شود.

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران در دامنه‌های سرسبز سبلان، در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال سرعین قرار دارد. با طبیعتی بکر، این آبشار در میان دشت‌های سرسبز و خرم جای گرفته است و به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی سرعین محسوب می‌شود. برای رفاه حال گردشگران، تعدادی آلاچیق در نزدیکی آبشار تعبیه کرده‌اند.

جاذبه های باستانی و گردشگری سرعین

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران، دهکده‌ای سنگی با مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی منفرد است که در پنج کیلومتری جنوب و جنوب‌غربی سرعین در جوار جاده اردبیل قرار دارد و یک پدیده معماری باستانی و تاریخی استثنایی و کم‌نظیر در کشور به شمار می‌رود.

چند جاذبه جالب در سرعین

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا در قسمت غربی شهر سرعین واقع شده است. پس از کاوش‌های انجام شده در این منطقه، اشیا و سفالینه‌هایی کشف شدند که قدمت آن‌ها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

آبگرم بش باجلار

آبگرم بش باجلار یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین است که میان اهالی قدیمی سرعین به «دره لر سویی» نیز شهرت دارد. این آبگرم در دره‌ای سرسبز قرار گرفته است که دورتادور آن را چمنزاها و درختان چنار و سپیدار احاطه کرده‌اند. دمای آب این چشمه به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ظاهری کدر و طعمی ترش دارد و کمی بودار است. از این آبگرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

مجتمع آبدرمانی سبلان

مجتمع آبدرمانی سبلان،‌ بزرگترین آبدرمانی خاورمیانه و ایران است که در شهر زیبای سرعین قرار دارد. این مجموعه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش‌ها، وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر، آماده پذیرایی از گردشگران شهر سرعین است.

چند جاذبه جالب در سرعین

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی در شهر سرعین، در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و پرآب‌ترین چشمه معدنی این شهر از لحاظ آبدهی و وسعت محسوب می‌شود. آب این چشمه ترش‌مزه، بی‌رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری‌های عمومی، بیماری‌های سیستم حرکتی مانند دردهای مزمن روماتیسمی، بیماری‌های زنان و بیماری‌های قلبی بسیار مناسب است.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین واقع شده است. این پیست اسکی که بزرگترین پیست اسکی کشور محسوب می‌شود، در هشت ماه از سال به‌خاطر وجود برف قابل استفاده است. پیست اسکی آلوارس برای بالا رفتن اسکی‌بازها، تله‌سیژ نیز فراهم کرده است و همچنین مجهز به جاده آسفالت، یک مسیر اسکی آموزشی، دو ایستگاه کلاس‌های آموزشی، مهمانسرا و رستوران است.

روستاهای جالب سرعین

روستای آتشگاه

روستای کهن و تاریخی آتشگاه در فاصله چند کیلومتری از شمال سرعین قرار گرفته است که با نام «آغ مام» نیز شناخته می‌شود. این روستا به‌دلیل وجود تپه باستانی، معابد، آتشکده‌های کهن و طبیعت سرسبز و زیبا بسیار دیدنی و جذاب است.

چند جاذبه جالب در سرعین

روستای بیله درق

روستای ییلاقی و باصفای بیله درق از جاذبه‌های توریستی و جاهای دیدنی سرعین است که در فاصله سه کیلومتری شمال آن قرار دارد. این روستا به سبب برخورداری از مواهب طبیعی مانند آب‌های معدنی، دره‌های زیبا با درختان و چمنزارهای مملو از گل و گیاه و کندوهای عسل از جذابیت‌ خاصی برخوردار است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۰۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان