//
کدخبر: ۴۰۲۸۴۴ //
جنگل ارسباران

جنگل ارسباران کجاست؟

ارسباران از جنگل‌های خاص و دیدنی غرب ایران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم جنگل ارسباران کجاست.

جنگل ارسباران کجاست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ارسباران از نظر سر سبزی و و پوشش گیاهی و چشم اندازی که دارد بسیار شبیه به جنگل های شمال است، جنگل ارسباران هم از نوع هیرکانی است. ارسباران در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و به نام های دیگری مانند قره داغ، آرازبار و قراچه داغ هم شناخته می شود و یکی از برترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی ایران است که چندین سال است تلاش ها برای ثبت جهانی آن ادامه دارد، جایی با طبیعت بکر و شگفت انگیز که آب و هوا و منظره ی آن هر کسی را شیفته ی خود می کند. از آن جا که قره به معنای انبوهی و بزرگی است، به این منطقه قره داغ هم می گویند.

ارسباران؛ جنگلی منحصربه‌فرد

ارسباران جایی است که از نظر تنوع جانوری هم واقعا منحصر بفرد و حیرت آور است و دقیقا به همین دلیل مورد دستبرد افراد شکارچیان غیر قانونی و افراد سو استفاه چی بوده است و به همین خاطر در سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه ی حفاظت شده معرفی شد.

جنگل ارسباران کجاست؟

جالب است بدانید که چند نمونه از قدیمی ترین بناهای تاریخی از جمله شاهکارهایی مانند قلعه بابک، دژ طوماسیاش و کلیسایی قدیمی در آن قرار دارد. عشایر زیادی از این منطقه ی خوش آب و هوا با نعمت های خدادای اش برای ییلاق استفاده می کنند و همین موضوع باعث شده تا چشم اندازی که از این منطقه جنگلی کوهستانی وجود دارد زیابیی ای چندین برابر پیدا کند و و علاوه بر این گردشگرانی که از این منطقه دیدن می کنند فرصت خیلی خوبی برای آشناسی با فرهنگ کوچ نشینی، مردم عشایر و نحوه ی گذران زندگی آن ها پیدا کنند. یکی از مشهورترین ییلاقات ارسباران، ییلاق ایل بسطاملو، ییلاق کلیبر و آقداش است.

در مورد پوشش گیاهی جنگل های ارسباران باید گفت که در این منطقه تنوع گیاهی بسیار بالاست و علاوه بر این، پوشش گیاهی ای که در ارسباران وجود دارد در جهان کمیاب است، گیاهانی مثل ممرز، گردو، بلوط و سرخدار از گیاهان پر رشد در ارسباران هستند. حیواناتی مثل روباه، گرگ، خرس قهوه ای، شغال و پرنده هایی مثل عقاب، شاهین، کبک هم از پرنده هایی هستند که در این منطقه زندگی می کنند.

جنگل ارسباران کجاست؟

همانطور که گفته شد ارسباران منطقه ای جنگلی و کوهستانی است که کوه های رفیع آن یکی از شاخص ترین ویژگی هایش هستند، از بین کوه های این منطقه می توان به کوهستان کمتال با ۳۱۰۰ متر ارتفاع اشاره کرد. کوهستانی با دامنه های پر شیب و صعب العبور که همین مورد به بکر ماندن آن کمک زیادی کرده است.

ارسباران از سمت شمال به رود ارس، از شرق به مشگین شهر و مغان، از غرب به مرند و از سمت جنوب به اوجان می رسد.

محل قرارگیری ارسباران تماشایی

ارسباران از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که با چشم‌اندازهای طبیعی و خارق‌العاده و نیز آثار تاریخی ارزشمند، یکی از مناطق محبوب گردشگری در شمال غربی ایران محسوب می‌شود. البته نباید از این نکته غافل شد که این منطقه‌ زیبای کوهستانی و جنگلی نسبت به سایر مناطق جنگلی در شمال کشور، ناشناخته‌تر مانده و بسیار کمتر به آن پرداخته شده است. همچنین نباید شباهت ساختاری جنگل ارسباران را با جنگل های شمالی کشور، که از نوع ساختار هیرکانی است، نادیده گرفت.

جنگل ارسباران کجاست؟

با تمام این اوصاف، این منطقه جنگلی، سالانه میزبان جمع بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر ایران و جهان است که برای تماشای دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی آن و نیز بازدید از آثار تاریخی این منطقه‌ زیبا، به آذربایجان شرقی سفر می‌کنند.

جنگل های ارسباران با ۱۳۰ هزار هکتار وسعت در کناره جنوبی رود ارس و در شمال استان‌ آذربایجان شرقی واقع شده است و یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور به‌حساب می‌آید. در گذشته ارسباران به‌ محدوده وسیعی از رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان و کوه‌های سبلان، بزقوش و سهند گفته می‌شد، اما در حال حاضر ‌بنابر دلایل مختلف مثل تخریب جنگل و موارد این‌چنینی، جنگل ارسباران در مرزهای شهرستان کلبیر، ورزقان و اهر محدود شده است.

«ارسباران»، «قره داغ»، «آرازبار» و «قراچه داغ»، نام‌های منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی است که می‌توان آن را در گروه برترین مقاصد گردشگری طبیعی در کشور قرار داد. این سرزمین بسیار زیبا، بهره‌مند از چشم‌اندازهایی خارق‌العاده، طبیعتی بکر و دست‌نخورده و دیدنی‌هایی مجذوب‌کننده است که مسافران و گردشگران را هنگام حضور در این منطقه با حیرت و شگفتی روبه‌رو می‌سازد.

جنگل ارسباران کجاست؟

جالب است بدانید که بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی ارسباران به‌عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره»، در یونسکو به ثبت رسیده است. یونسکو کوهستان‌های قفقازی ایران در نزدیکی مرز با کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ذخیره‌گاه زیست‌کره عنوان کرده است. در واقع این محدوده بین مناطق خزری، مدیترانه‌ای، قفقازی، کوه‌های مرتفع با بلندایی بالغ بر ۲۲۰۰ متر، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع، جنگل‌ها، علفزارهای آلپی، چشمه‌ها و رودها قرار دارد.

ارسباران در شمال استان‌ آذربایجان شرقی واقع شده است و یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور و جاهای دیدنی کلیبر به حساب می‌آید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر

با هواپیما: بلیط هواپیما به مقصد تبریز بگیرید و بعد از این شهر، با کرایه‌ ماشین به منطقه‌ ارسباران بروید.

با قطار: سفری هیجان‌انگیز تا جلفا یا تبریز و باز هم ماشین‌سواری تا ارسباران.

با اتوبوس: با یک بلیط اتوبوس به مقصد اهر می‌شود به ارسباران رسید. اگر این راه را انتخاب کنید مسیر کمتری را برای رسیدن به ارسباران طی خواهید کرد.

با خودرو شخصی: در صورتی‌که قصد سفر با ماشین خودتان را دارید، ابتدا باید به‌سمت تبریز حرکت کرده و سپس از تبریز به‌سمت کلیبر بروید.

جنگل ارسباران کجاست؟

 
 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۸۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان