//
کدخبر: ۱۸۸۱۴۲ //

بهترین جاذبه های توریستی دهلی و دهلی‌ نو را بشناسیم

دهلی هم ایالت و هم شهر‌ی در هند است و دو دنیای متفاوت را نشان می‌دهد: دهلی‌نو و دهلی قدیمی. دهلی‌نو که در سال 1931 توسط انگلیسی‌ها به‌عنوان پایتخت پادشاهی دایر شده بود، پایتخت مدرن کشور و استقرار دولت است، درحالی‌که دهلی قدیم به اعتقاد بسیاری قلب نمادین منطقه بزرگ‌تری است که وابسته به پایتخت است.

 بهترین جاذبه های توریستی دهلی و دهلی‌ نو را بشناسیم
به گزارش فرتاک نیوز،

دهلی به‌عنوان یکی از پر‌جمعیت‌ترین شهر‌های دنیا، ترکیبی مست‌کننده از سنت و تجدد بوده و دارای اهمیت یک مرکز دینی و شلوغ‌ترین دروازه بین‌المللی هند است. قدمت این شهر به‌اندازه رودخانه یامونا است که یکی از مقدس‌ترین رودخانه‌ها در مذهب هندو و شاخه طبیعی میان دهلی‌نو در غرب و دهلی قدیمی در شرق است. مکان‌های مهم برای گردشگران در این شهر پرهیاهو و پرجنب‌وجوش شامل صنایع هنری و دستی متنوع، مقبره‌های بزرگ، خیابان‌های منقش بیشمار و غذاخوری‌های بی‌نظیر شامل غذاهای قسمت‌های مختلف هند است. دهلی همچنین با داشتن بازار‌ها و فروشگاه‌های بیشمار شامل چاندنی چوک که معروف‌ترین منطقه تجاری کشور است، به نوعی بهشت خریداران محسوب می‌شود.

   قلعه سرخ زیبا توسط شاه جهان در سال 1648 ساخته‌شده و به‌ عنوان مقر پادشاهی مغول‌ها تا سال 1857 مورداستفاده قرار می‌گرفت. این سازه حیرت‌آور با دیوارهای بلند و ماسه‌سنگی قرمز، ‌محوطه‌ای بیش از 2 کیلومتر را اشغال نموده که کل آن به شکل هلال ماه بوده و با یک خندق احاطه‌ شده است. ورودی اصلی که دروازه لاهور نام دارد‌‌؛ به خاطر گشوده شدنش به سمت لاهور در پاکستان به این نام مشهور شده است، درحالی‌که دروازه باشکوه‌تر دهلی به‌منظور جشن‌های دست جمعی امپراتوری مورداستفاده قرار می‌گرفته است. با وارد شدن از دروازه لاهور، بازدیدکنندگان به چاهاتاچوک می‌رسند، یک بازار سرپوشیده قرن هفدهمی که می‌توان از آنجا ابریشم، جواهرات و سنگ‌های قیمتی و نقره جات و همچنین سوغاتی و غذا خریداری کرد. نوبات خانا در داخل قلعه سرخ که روزی خانه موسیقی‌دان‌هایی بوده که برای امپراتوری می‌نواختند و گالری‌های بی‌نظیرش همچنان دارای ابزارهای موسیقی جالبی مانند نقاره‌ها، ناقوس‌ها و سنج است. دیوان آم که امروزه به یک سالن عمومی تبدیل‌شده است، مکانی بوده که امپراتور در آنجا به کارهایش رسیدگی می‌کرده و به خاطر مرمر‌های سفید حیرت‌آورش ارزش بازدید را دارد.

    مناره قوتوب

این مناره زیبا که در قرن دوازدهم تکمیل شد، بلندترین مناره در هند است که توجه بسیاری از بازدیدکنندگانی که علاقه به بالا رفتن از مناره و دیدن مناظر اطراف دارند را به خود جلب می‌کند. این برج مزین 5 طبقه‌ای بیش از 70 متر ارتفاع داشته که پوشیده از منحنی‌های پیچیده است که نشان‌دهنده تاریخچه قوتوب در کنار نوشته‌های قرآنی است. این برج از انواع مختلفی از سنگ‌ها ساخته‌شده است (سه‌طبقه اول از سنگ ماسه‌ای قرمز و طبقه چهارم و پنجم از مرمر و سنگ شنی ساخته‌شده‌اند). این سازه شامل مسجد قوت الاسلام است که در طبقه اول برج قرار دارد، یک دروازه متعلق به سال 1310، مقبره آلتامیش، اله الدین خالجی و امام زمان ‌و یک ستون آهنی 2000 ساله بانام مناره الایی است.

    گورودوارا بانگلا صاحب

این مکان مذهبی، مهم‌ترین مکان پرستش مردم دهلی است که در قرن هجدهم در نزدیکی محل کونات ساخته‌شده و ارزش بازدید را دارد. قسمت‌های مهم این مکان شامل استخر بزرگ و همچنین گنبد طلای معروف آن و تیر پرچم‌هاست. شایان‌ذکر است که ساختمان بزرگ معبد خود به‌ نوعی یک گالری هنری محسوب می‌شود. همواره در این مکان از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌شود و بهترین غذاها بدون هیچ هزینه‌ای در آشپزخانه گوردوارا مهیاست، تنها به این شرط که هنگام ورود به این معبد موهای خود را پوشانده و کفش‌هایتان را درآورید.

    دروازه هند

دروازه هند که تا حدودی شبیه به طاق پیروزی در پاریس است، یک سازه سنگی باشکوه می‌باشد که برای یادبود سربازان هندی کشته‌ شده در جنگ جهانی اول ساخته شد. یک شعله همیشگی در داخل سازه روشن است و روی دیواره‌های آن نام بیش از 90000 سرباز کشته‌ شده در جنگ نوشته‌ شده است. این سازه که بر روی یک‌پایه سنگ سرخ قرار گرفته، یک‌کاسه گنبدی شکل کم ارتفاع در بالای آن قرار دارد که با روغن قابل اشتعال پرشده است (معمولاً فقط در رویدادهای مهم پر می‌شود). این محوطه مکانی مملوء از گردشگران و محلی‌هاست که از پیک‌نیک یا گذران اوقات در آن حوالی لذت می‌برند.

نکته: برای تأثیرگذاری بیشتر سعی کنید که شب‌هنگام و در حالتی که فواره‌های اطراف دروازه روشن هستند از آنجا بازدید کنید.

5. مسجد جما

این مسجد یکی از بزرگ‌ترین مساجد هند بوده و آخرین سازه شاه جهان می‌باشد. این مسجد زیبا که در سال 1658 تکمیل شد دارای سه دروازه، 4 برج کناری و 2 مناره 40 متری است که با استفاده از سنگ ماسه سرخ و مرمر سفید به‌صورت یکی در میان ساخته‌ شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند برای دیدن منظره دهلی قدیم به بالای مناره جنوبی رفته و سپس از استخر بزرگ مرکزی که برای شستن دست و صورت قبل از دعا کردن استفاده می‌شده است، دیدن نمایند (بازدیدکنندگان می‌بایست کفش‌های خود را درآورده و قبل از ورود به داخل مسجد لباس مناسب بپوشند و طی دعا و نماز به هیچ غیرمسلمانی اجازه ورود داده نمی‌شود). سپس از چاندنی چوک که شاهراه اصلی و شلوغ دهلی قدیم و بازاری مختص خوردن و خرید کردن است، دیدن کنید. جالب‌ترین بازارها، بازار نایا و گادودیال است که فروشگاه مشهور ادویه می‌باشد که می‌توانید صدها نوع ادویه شامل تخم بادیان، ‌زنجبیل، انار، زعفران، ‌دانه‌های لوتوس، خیار شور و چاشنی غذا را در آنجا بیابید.

6. مقبره همایون

این مقبره که در یک باغ بزرگ مربعی و دوست‌داشتنی قرار گرفته است، آرامگاه رفیعی است که با مرمر سفید و سنگ ماسه‌ای ساخته‌ شده است. این مقبره نمونه اصلی تاج‌محل در آگرا است و مثال گزیده‌ای از معماری مغولی است. مقبره که در اواسط قرن شانزدهم توسط حاجی بیگوم در یادبود بیوه ارشد همایون ساخته‌ شده بود، با باغ‌های زیبایی احاطه‌ شده است و مقبره‌های دیگر شامل سلمانی همایون و مقبره عیسی خان یعنی معمار تاج‌محل و نمونه بارزی از معماری لودی و به شکل هشت‌ضلعی می‌باشد. در صورت امکان سعی کنید که شب‌هنگام و زمانی که چراغ‌های مقبره روشن می‌شوند، از این مکان دیدن نمایید.

7. آکشاردهام

معبد باشکوه آکشاردهام هندو اگرچه اخیراً تکمیل‌ شده است (در سال 2007 بازگشایی شد)، اما گویی قرن‌ها قدمت دارد. این سازه عظیم که منقش به حکاکی‌های ظریف و پیچیده است، به خاطر زیبایی منحصر به‌ فردش بازدیدکنندگان بی‌شماری را جذب خود می‌کند. قسمت‌های دیدنی این مجموعه شامل یک مقبره اصلی با 43 متر ارتفاع با حکاکی‌های حیوانات، گیاهان، الهه‌ها، رقاصان و موسیقی‌دان‌ها است که همگی از سنگ ماسه‌ای صورتی و مرمر ساخته‌شده‌اند. یکی از خاص‌ترین قسمت‌ها، ستون‌های منقش 234 متری است که در اطراف 9 گنبد آن قرار دارند، همچنین یک سنگ تکریم به فیل‌ها که شاهکاری به شکل مجسمه‌ای 3000 تنی از یکی از این چهارپایان است.

8. راجپس و راش تراپاتی باهاوان

راجپس که به‌عنوان راه پادشاه نیز شناخته می‌شود، بلوار تشریفاتی سنتی دهلی است. این خیابان پهن که از راش تراپاتی باهاوان که مقر اداری ریاست جمهوری تا مکان‌های مهم شهر مانند ویجی چروک و دروازه هند و سپس به سمت استادیوم ملی ادامه دارد، پوشیده از درختان و گیاهانی است که هرساله در روز استقلال یعنی 26 ام ژانویه که همه مردم سالگرد استقلال کشور را جشن می‌گیرند احیا می‌شوند. در قسمت انتهای غربی راجپس، محل اقامت رئیس‌جمهور بی‌شک یکی از باشکوه‌ترین ساختمان‌های دهلی است که ترکیبی گلچین شده از سبک‌های معماری مغولی و اروپایی است که شامل 340 اتاق با کلیه امکانات است. جالب‌ترین قسمت این کاخ‌موزه راش تراپاتی باهاوان است که در کنار منظره‌های جالبی مربوط به روسای جمهور قبلی نگاهی نیز به داخل ساختمان می‌اندازد.

نکته: در صورت بازدید در ماه‌های فوریه و مارس، از باغ‌های مغولی هم‌جوار که منظره‌ای جادویی در اطراف محل اقامت رئیس‌جمهور ایجاد کرده‌اند نیز دیدن فرمایید.

9. یادواره گاندی و مهاتما گاندی

رفرنس‌های زیادی را در دهلی می‌توان در قالب وصیت‌نامه ماهاتما گاندی یافت. احتمالاً جذاب‌ترین موضوع مربوط به رهبر مشهور جنبش استقلال هند، یادواره او می‌باشد، یک‌خانه تبدیل‌شده به موزه که در سال 1948 در آنجا ترور شد. قسمت‌های مهم این یادواره شامل تصاویر و یادبودهای مربوط به زندگی و مرگ او است، مانند اتاقش که دقیقاً به همان حالت اول دست‌نخورده باقی‌مانده، همچنین موزه چندگانه ابدی گاندی با ثبت جزییات تاریخی دستاوردهای او. می‌توان در همان باغ‌هایی که گاندی زمان زیادی را در آنجا می‌گذراند، قدم زد (جایی که او مورد اصابت گلوله قرار گرفته با یک ستون شهید مشخص‌شده است). مکان دیگر یادواره راج گات به گاندی است که تنها چند دقیقه با جایی که او سوزانده شد فاصله دارد.

10. رصدخانه جانتار مانتار

در نزدیکی مکان کونات یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مکان‌های تجاری دهلی یعنی جانتار مانتار قرار دارد که یکی از 5 رصدخانه نجومی ساخته‌شده توسط مهاراجه جای سینک اول در سال 1725 می‌باشد. این مکان تاریخی که امکان مشاهده حرکات خورشید، ماه و سیارات را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند، دارای چندین ابزار قدیمی است که نشان می‌دهد در گذشته از چه ابزارهایی برای شناسایی مسیرهای هوایی و پیش‌بینی کسوف استفاده می‌شده است. قسمت‌های دیدنی این سازه شامل یک شاخص آفتاب بزرگ است که بانام شاهزاده صفحه عقربه دار شناخته می‌شود.

pn1L8XNTxTYrBI80qKDobBY5c18E7EAObgegHwB3

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: لست سکند
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۱۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان