//
کدخبر: ۱۷۶۲۰۱ //

۱۵ نکته کاربردی و مفید برای سفر به تفلیس

شهر تفلیس، پایتخت تماشاییِ گرجستان سال به سال در بین توریست ها و گردشگران محبوبیت بیشتری پیدا می کند. هزینه های نسبتا ارزان سفر، عدم نیاز به روادید و ویزا، دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و گردشگری و آشپزی و غذاهای خوشمزه این شهر گرجی را به مقصدی محبوب و پرطرفدار تبدیل کرده است. در این مطلب ۱۵ نکته مهم و کاربردی در مورد سفر به تفلیس به شما معرفی می کنیم که باعث لذتبخش تر شدن و راحت تر شدن تجربه سفر شما خواهد شد.

۱۵ نکته کاربردی و مفید برای سفر به تفلیس
به گزارش فرتاک نیوز،

۱- بهترین زمان سفر به تفلیس
بهترین سوغاتی های تفلیس را از کدام فروشگاه ها بخریم؟

یکی از نکات سفر به تفلیس اطلاع از بهترین زمان سفر به این شهر است. می توان گفت که در هر فصل و زمانی می توانید به تفلیس سفر کنید، اما دو فصل بهار و پاییز از همه بهتر و مطلوب تر هستند. تابستان های تفلیس بسیار گرم و سوزان است و از طرفی محله های توریستی و اماکن تاریخی مملو از ازدحام توریست ها و گردشگران است. به این ترتیب ممکن است برای سوار شدن به تله کابین و رفتن به قلعه ناریکالا مجبور شوید تا یک ساعت هم در صف منتظر بمانید. به همین دلیل پیشنهاد ما فصل بهار یا پاییز است.

iStock-545095600-e1533192842215

۲- تفلیس کجاست؟

تفلیس، پایتخت گرجستان در منطقه قفقاز قرار گرفته است. این کشور با کشورهای ترکیه، روسیه، آذربایجان و ارمنستان هم مرز است و سابقا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آمد.

۳- واحد پول تفلیس

واحد پول محلی گرجستان لاری (GEL) است. در هنگام نگارش این مطلب در تاریخ ۶ فروردین ۹۸ قسمت هر لاری ۰٫۳۸ دلار آمریکا و ۰٫۳۳ یورو محاسبه می شود. در خیابان ها و میادین اصلی و توریستی مثل میدان آزادی، خیابان کوته آفخازی و محله قدیم تفلیس می توانید صرافی ها و بانک های متعددی را پیدا کنید که کار تبدیل نرخ ارز را برای شما انجام می دهند.

۴- گزینه های حمل و نقل تفلیس

گشت و گذار در شهر تفلیس بسیار ساده است و گزینه های حمل و نقل عمومی مناسبی در اختیار توریست ها قرار دارد. در تفلیس دو خط مترو، خطوط متعدد اتوبوسرانی، قطار کابلی، تاکسی و مینی بوس هایی به نام مارشروتکا وجود دارد که به مقاصد مختلف مسافران را منتقل می کند. برای استفاده از حمل و نقل عمومی می توانید جداگانه بلیط بخرید یا به جای آن، یک بار کارت های اعتباری ویژه ای را خریداری کنید و با هزینه ای کمتر سوار مترو و اتوبوس و … شوید.

۵- دیدنی های تفلیس

جاذبه های تفلیس بسیار زیاد هستند و در چند خط نمی گنجند. با این حال، به طور خلاصه و برای ارائه یکی از نکات سفر به تفلیس باید بگوییم که منطقه تفلیس قدیم جاییست که شما به عنوان توریست باید حتما از آن بازدید کنید. بسیاری از کلیساها، کنیسه ها و مساجد تاریخی و قدیمی، قلعه مشهور ناریکالا، حمام های گوگرد و خانه های تاریخی و قدیمی تفلیس در همین منطقه قرار گرفته اند. برای اطلاع از سایر دیدنی های تفلیس می توانید به مطلبی را که اختصاصا در این مورد نوشته ایم مطالعه کنید.

mskheta

۶- چند روز لازم است در تفلیس بمانیم؟

تفلیس و نواحی اطرافش جاذبه های فراوانی دارد و پاسخ به این پرسش کمی دشوار است. با این حال حداقل زمانی که برای سفر و بازدید از تفلیس پیشنهاد می کنیم ۲ روز است. هرچقدر زمان بیشتری داشته باشید می توانید از جاذبه های بیشتری دیدن کنید و حتی سفرهای یک روزه ای به شهرهای توریستی اطراف مثل مسختا داشته باشید.

۷- در چه تفلیس چه غذاهایی بخوریم؟

تفلیس و به طور کلی گرجستان آشپزی بسیار غنی، متنوع و خوشمزه ای دارد و مطمئنا از این نظر هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت. با این حال، در ادامه معرفی نکات سفر به تفلیس باید بگوییم که برخی از معروف ترین غذاهای گرجی که می توانید در تفلیس امتحان کنید عبارتند از خاچاپوری، خینکالی، لوبیو، کباب متسوادی، لوبیانی و انواع نان های سنتی و خوشمزه. همینطور پیشنهاد می کنیم چورچوخلا که سوغات مشهور تفلیس است را حتما خریداری کنید.

۸- مراقب راننده های تفلیس باشید!

چیزی که در بدو ورود به تفلی نظرتان را جلب می کند رانندگی دیوانه وار و بی نظم و قانونِ راننده های تفلیس است. از طرفی بسیاری از خیابان ها و چهارراه ها هم چراغ راهنمایی ندارند و همین موضوع، تردد در خیابان ها را با کمی دشواری همراه می سازد. البته ناگفته نماند که این سبک رانندگی برای ما ایرانی ها غریبه نیست و به ویژه تهرانی ها با این نوع رانندگی هرروز سر و کار دارند، بنابراین در سفر به تفلیس می توانید به خوبی از پس این راننده ها و عبور از خیابان بربیایید.

۹- سفرهای یک روزه از تفلیس

علاوه بر جاذبه های گردشگری تفلیس، این امکان را دارید که با سفرهای یک روزه از شهرها و نواحی تاریخی و دیدنیِ اطراف تفلیس هم دیدن کنید. یکی از محبوب ترین مکان هایی که می توانید از آن بازدید کنید شهر تاریخی مسختا است که پایتخت قدیم گرجستان بوده است. این شهر تنها ۲۰ کیلومتر با تفلیس فاصله دارد و به راحتی می توانید به آن جا سفر کنید. سایر مقاصد اطراف تفلیس که با سفر یک روزه قابل دسترسی هستند عبارتند از سیغناغی یا شهر عشق (در مورد سیغناغی بیشتر بدانید)، صومعه دیوید گارجا، گوری، آنانوری، کازبگی و اوپلیستسیکه (Uplistsikhe).

۱۰- شهامتِ گم شدن در شهر را داشته باشید!

منطقه قدیمی و تاریخی تفلیس مملو از جاذبه های چشمگیر و دیدنی است. یکی از بهترین نکات سفر به تفلیس پرسه زدن و گشت و گذاری بی خیال و رها در منطقه تفلیس قدیم است. پیشنهاد می کنیم نقشه را در کیفتان بگذارید و خود را در این کوچه پس کوچه های سنگفرش و قدیمی گم کنید! مطمئنا از هر کوچه و خیابانی که سر در بیاورید دیدنی های زیادی در انتظار شما خواهد بود: ساختمان های قدیمی با بالکن های چوبی، کوچه های سنگفرش، کافه ها و رستوران های سبک فرانسوی و …

۱۱- کنجکاو باشید

یکی از جذاب ترین بخش های شهر تفلیس حیاط های ایتالیایی قدیمی است که هنوز هم در محله های مختلف وجود دارد. پیشنهاد می کنیم وقتی از خیابان ها و کوچه ها عبور می کنید بی توجه از کنار خانه ها نگذرید و کنجکاو باشید. حتما از کنار ده ها ورودی دالان مانند عبور می کنید که اگر داخلش شوید به حیاط سبک ایتالیایی می رسید. خانه ها دور تا دور این حیاط ساخته شده اند و در هرکدام یک خانواده زندگی می کنند.

۱۲- مشاهده گر باشید

تفلیس پر از جزئیات و ریزه کاری های ظریف و دیدنی است. بنابراین اگر قصد سفر به تفلیس را دارید و به دنبال بهترین نکات سفر به تفلیس هستید پیشنهاد می کنیم با دقت بیشتری به اطراف نگاه کنید. کاشی ها، موزائیک ها، نقاشی های روی سقف ساختمان ها، گرافیتی ها، سبک معماری خانه ها و بناهای تاریخی و… همه و همه جزء زیبایی های تفلیس هستند. هنگام تفلیس گردی کمی آهسته تر قدم بردارید تا از مشاهده این همه زیبایی و هنر لذت ببرید.

۱۳- به حریم خصوصی مردم محلی احترام بگذارید

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که هنوز هم مردم عادی در منطقه تفلیس قدیم زندگی می کنند. وقتی وارد حیاط یک خانه می شوید، وقتی وارد یک ساختمان تاریخی می شوید تا کاشیکاری ها و نقاشی های روی سقف را تماشا کنید و …. یادتان باشد که مردم محلی در این خانه ساکنند. بنابراین سعی کنید احترام و حرمت آن ها را نگه دارید و مثلا با ایجاد سر و صدای زیاد مزاحم زندگی آن ها نشوید. مردم تفلیس بسیار خونگرم و مهربان و میهمان نواز هستند و برخورد خوبی با توریست ها دارند، اما شما هم لازم است که به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید.

۱۴- زبان گرجی یاد بگیرید

مردم گرجستان و تفلیس به زبان گرجی صحبت می کنند و چون قبلا بخشی از شوروی بوده اند به زبان روسی هم مسلط هستند. اما بسیاری از مردم محلی زبان انگلیسی بلد نیستند و به همین دلیل بد نیست شما چند کلمه ای گرجی یاد بگیرید. در ادامه چند کلمه کار راه بنداز گرجی به شما یاد می دهیم که مطمئنا در برقراری ارتباط با مردم محلی به شما کمک زیادی می کنند:

    گامارجوبا |gamarjoba : سلام

    دیدی مدلوبا | didi madloba : خیلی متشکرم

    آرا | Ara : نه

    کی | Ki : بله

۱۵- آیا تفلیس شهر گرانی است؟

    نه، در واقع می توان آن را جزء ارزان ترین شهرها و مقاصد گردشگری دانست. ارزش هر یک لاری گرجستان این روزها (فروردین ۹۸) نزدیک به ۵۰۰۰ تومان است. در ادامه قیمت برخی از هزینه های رایج در تفلیس را به شما ارائه می کنیم (توجه داشته باشید که این قیمت ها تابع زمان هستند و مطمئنا چندین ماه یا یک سال بعد متفاوت خواهند بود):

    خاچاپوری از نانوایی: ۲٫۵ لاری

    بطری آب معدنی: ۱ لاری

    نوشابه یک لیتری کوکاکولا: ۲ لاری

    یک فنجان قهوه در کافه: ۵ لاری

    بلیط حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس: نیم لاری

    خینکالی در رستوران: هر یک عدد حدود ۰٫۵۰-۰٫۸۰ لاری (حداقل پرس ۵ عدد)

    یک کیلوگرم پنیر سنتی سولگونی: ۱۲ لاری

    قرص مسکن: ۴ لاری

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۶۲۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان