//
کدخبر: ۱۴۷۵۱ //
در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروزگاه‌ها و جشن جهانی نوروز بیان شد:

جشن جهانی نوروز در کاخ گلستان برگزار می‌شود

جشن جهانی نوروز در تاریخ 6 فروردین سال 96 با حضور معاون اول رئیس جمهور در کاخ گلستان برگزار می‌شود.

جشن جهانی نوروز در کاخ گلستان برگزار می‌شود

به گزارش فرتاک نیوز، حاضر در محل برگزاری نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروزگاه‌ها و جشن جهانی نوروز که امروز در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی گفت: نوروز به عنوان میراث معنوی ما به قاطعیت کهن ترین و قدیمی‌ترین میراث معنوی بشر است که تا به امروز اجرا شده. نوروز همانند درخت کهنسالی‌ است که ریشه در اعماق کشورمان دارد و به دلیل ظرفیت‌های بسیار زیاد و کارکردهای گسترده موجب می‌شود که همه مردم از آن حفاظت کنند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی نیز به دلیل وظایفی که برایش تعریف شده به طریق اولی باید به محافظت از مواریث بپردازد، اما آنچه که اهمیت دارد کارکردها و اهمیت نوروز در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی گفت: امروز ما وظیفه داریم که آیین های محلی را مجددا احیا کنیم و یکی از راهکارهای آن بحث نوروزگاه‌ها بود. نوروزگاه‌ها ذاتا مکان‌هایی هستند که آیین‌های محلی مناطق مختلف کشور در آنها برگزار می‌شود البته پیش از این نظر کارشناسان بر این بود که نوروز بازار داشته باشیم، ولی در نهایت تصمیم بر آن شد که نوروزگاه داشته باشیم. پس در اصل نوروز بازار تبدیل به نوروزگاه شد.

حسینی مکارم ادامه داد : در سال گذشته 12 استان اقدام به برپایی نوروزگاه‌ها کردند؛ البته امسال این اماکن فرهنگی در همه استان های کشور برپا خواهند شد.

وی تصریح کرد: رویکرد اول ما در برپایی نوروزگاه‌ها پایگاههای جهانی هستند. بنابراین قرار بر این شده که نوروز‌گاه‌ها از 2 فروردین ماه کار خود را آغاز کنند و فعالیت‌شان تا 12 فروردین ماه ادامه داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی افزود: ترکیب پیشنهادی ما برای فعالیت نوروزگاه‌ها برگزاری یک نمایشگاه عکس و نمایشگاه‌های موقت صنایع دستی است. از برنامه‌های این مراکز می‌توان به ارائه غذاهای محلی، برپایی سفره‌های نوروز و سوغاتی‌های هر شهر اشاره کرد.

حسینی مکارم اظهار داشت: ما امسال شعار نوروز میراث صلح را انتخاب کردیم و این شعار به مدت 10 سال شعار نوروز خواهد بود. دلیل آن هم این است که نوروز تاثیر فراوانی بر روی صلح میان ملل دارد و امید است جامعه ما بتواند از ظرفیت‌های نوروز برای صلح استفاده کند.

وی گفت: امسال مسئله فرهنگ و طبیعت را مطرح کردیم، زیرا این دو مسئله با سفره نوروز و اجزای آن به یکدیگر پیوند می‌خورند. محیط زیست و میراث فرهنگی هم اکنون اهمیت زیادی برای بشر دارند.

همچنین طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این نشست گفت: اگرچه پرونده نوروز در سال جاری به پرونده‌ای 12 ملیتی تبدیل شد اما کشورهای دیگری نیز درخواست پیوند با این پرونده را دارند. البته این کار چند سال طول می‌کشد ما نیز به دلیل اهمیت پرونده 12 ملیتی نوروز فکر کردیم که امسال جشن نوروزی با نمایندگی 12 کشوری که نامشان در این پرونده است، در کاخ گلستان برگزار کنیم و این جشن در ساعت 10 تا 12 روز ششم فروردین ماه سال 96 با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد. البته روز 5 فروردین نیز در میدان فرح آباد برنامه‌ای را به همین مناسبت داریم.

وی افزود: از قسمتهای مختلف جشن نوروز می‌توان به نوروز خوانی مازندرانی ، رقص شمشیر سیستانی، موسیقی بخشی خراسان شمالی و سمنو پزان اشاره کرد. البته نمایشگاه‌هایی با موضوع عکس‌های آلبوم‌خانه کاخ گلستان و میراث جهانی ایران و هنرهای دستی مربوط به نوروز نیز برگزار خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: نظر ما این است که اتحادی زیر پرچم نوروز اتفاق بیفتد.

همچنین کارگر سرپرست مجموعه سعد آباد در بخش دیگر این نشست گفت: به هرحال سیاست ما این است که هر ساله برنامه‌هایی را برای فرا رسیدن نوروز برگزار کنیم. امسال نیز در روز 30 اسفند ماه که روز تحویل سال به حساب می‌آید، همه موزه‌ها باز هستند و مردم می‌توانند سال تحویل را در کنار موزه‌ها بگذرانند و همه موزه‌ها موظفند که به شکلی آمدن نوروز را اطلاع رسانی کنند.

کارگر اظهار داشت: راجع به سعدآباد هم همچنین است و موسیقی های محلی کشور در این مجموعه به صورت متناوب پخش می‌شوند.

 

همچنین؛ عزیزی، مدیر کل پایگاه های میراث فرهنگی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: امسال دغدغه حقوق پایگاه ها را نداریم و تا شب عید همه حقوق کارمندان پایگاه‌های میراث فرهنگی پرداخت می‌شود.

 

وی افزود: هم اکنون همه پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی آماده استقبال از مهمانان نوروزی هستند و مراسم لحظه تحویل سال در همه پایگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

 

مدیر کل پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: امسال در همه پایگاه های کشور لباس یکدست داریم و امیدواریم که نوروزی متفاوت را تجربه کنیم.

 

رحمت الله رئوف،رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در بخش دیگری از نشست خبری تشریح برنامه های نوروزگاه ها و جشن جهانی نوروز گفت: جشنواره مظاهر زندگی ایرانی را از ساعت9تا 19تاریخ 30اسفند ماه تا 12فروردین ماه در کاخ نیاوران برگزار می‌کنیم.

 

وی افزود: هدف ما از این کار آشنایی هر چه بیشتر مردم با موزه ها است.

 

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در بخش دیگری از سخنانش از رونمایی آثار دیده نشده مخازن مجموعه نیاوران در ایام نوروز خبر داد و اظهار داشت: ما در سال گذشته اقداماتی را برای مرمت مجموعه داشتیم و اسناد مرتبط با این اقدامات را در ایام نوروز به نمایش می‌گذاریم.

 

رئوف ادامه داد: در خصوص کاخ صاحبقرانیه نیز یک گزارش خاص در قالب یک کیوسک داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته تلاش کردیم که اعتبارات خوبی را جذب کنیم.

 

همچنین؛ مهرداد نصرتی، رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: کاخ گلستان در ایام نوروز از   3500تا7500بازدیدکننده دارد و با توجه به ظرفیت ورودی های این کاخ نمی‌توان این تعداد بازدیدکننده را آنچنان که باید و شاید مدیریت کرد.

 

میرشکرایی، متولی دبیرخانه سیاست‌گذاری نوروز در بخش دیگری از نشست خبری تشریح برنامه های نوروزگاه ها و جشن جهانی نوروز گفت: هفت سین یکی از سفره های نوروز است و تلاش ما بر این است که هر اقلیمی سفره سنتی نوروزی خودش را بیندازد.

 

وی خاطرنشان کرد: بهتر است که انتظارمان را از سفره های نوروزی داشته باشیم نه از سفره هفت سین.

 

حسینی مکارم در بخش پایانی این نشست خبری گفت: همه نوروزگاه هایی را که برپا می شوند را مستندسازی خواهیم کرد.

 

وی افزود: امید است که دبیرخانه دائمی نوروز را به دبیرخانه دائمی آیین های ملی تبدیل کنیم.

 

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در ایام نوروز کتابهای 5 گانه ای با عناوینی چون نوروزنامه صلح، نوروز؛تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح، نوروز ملل و مجموعه مقالات نوروز؛ تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح و دوستی را منتشر خواهیم کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۷۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان