//
کدخبر: ۱۳۴۴۵۴ //

"دستوا" پایگاه ملی خوزستان شد

با موافقت اعضای شورای پایگاه ‎ های سازمان میراث فرهنگی کشور، محوطه تاریخی دستوا در استان خوزستان به عنوان پایگاه ملی مصوب شد.

"دستوا" پایگاه ملی خوزستان شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 علیرضا ایزدی با اعلام این خبر گفت: در جلسه شورای پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی کشور محوطه ارزشمند و تاریخی دستوا به عنوان پایگاه مصوب و به پایگاه‎های استان اضافه شد.   

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با قدردانی از تلاش همکاران در  تحقق این امر، افزود: محوطه تاریخی دستوا با موافقت اعضای شورای پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی به عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد و گستره این پایگاه نیز از "عسگرمکرم" تا "گلالک" تعیین شده است.   

او در ادامه به مزیت‌های پایگاه ملی شدن این محوطه تاریخی اشاره و عنوان کرد: از مزیت‌های پایگاه ملی شدن بافت محوطه تاریخی دستوا می‌توان به پیگیری و انجام هرچه بیشتر و دقیق‌تر طرح‌های مطالعاتی، مرمتی، باستان‌شناسی و... اشاره کرد.   

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این ‎که پایگاه‌ها تشکیلات تخصصی فنی‎ای هستند که در کنار آثار و جاذبه‌های خاص تاریخی ایجاد می‌شوند افزود: ساماندهی، معرفی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری با هماهنگی اداره‎کل پایگاه‌ها و زیر نظر معاون میراث فرهنگی کشور و اختصاص بودجه و ردیف ملی به صورت سالانه به این طرح‎ها از دیگر امتیازات پایگاه خواهد بود.   

وی خاطرنشان کرد: خوزستان پیش از این دارای سه پایگاه ملی به نام‎های آیاپیر ایذه، ارجان و چگاسفلی بهبهان و گندی‎شاپور و ایوان کرخه دزفول بود که با تصویب محوطه تاریخی دستوا تعداد پایگاه‎های ملی استان به چهار عدد افزایش یافت.   

شهر دستوا در جنوب غربی شهرستان شوشتر و در میان اراضی میان‎آب واقع شده است که با وجود آثاری از دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی در آن، حکایت از حیات دیرینه‎ای دارد که سال‎ها فراز و نشیب‎های زیادی را به خود دیده است. این محوطه نخستین بار در سال 1347 توسط علی‎اکبر سرفراز شناسایی و گمانه‎هایی در آن زده شد؛ سپس در دهه 70، مهدی رهبر در حاشیه این شهر موسوم به گلالک کاوش‎هایی ترتیب داد که نتیجه آن روشن شدن زوایای تاریک اقوام الیمایی و کشف چندین آرامگاه مربوط به سلاطین آن‎ها بود. همچنین عباس مقدم نیز در دهه 80 طی بررسی‎های خود در دشت میان‎آب این منطقه را بررسی کرد.   

با در نظر گرفتن این موارد، دستوا یکی از شهرهای مهم در ادوار مختلف تاریخی محسوب می‎شود که براساس کاوش‎های صورت گرفته، دوران الیماییان اوج رونق و شکوه آن بوده است. از این‎رو لزوم شناسایی موقعیت دقیق شهر، پراکندگی آثار و دوره‎شناسی آن‎ها به شدت احساس می‎شود که اینک با مصوب شدن این محوطه به عنوان پایگاه ملی، امید می‎رود تا به مدد پژوهش‎های مطالعاتی و میدانی از راه گمانه‎زنی، بررسی و کاوش، زوایای تاریک تاریخ گذشته این شهر بیش از پیش روشن شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۴۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان