//
کدخبر: ۱۲۳۱۸۱ //

سی‌وسه پل بی‌دفاع در مقابل حفاظ‌های کابلی

این روزها در حالی طرح حصارکشی پل 400 ساله اصفهان در حال اجراست که بسیاری از کارشناسان و دوست داران میراث فرهنگی خواستار توقف این طرح هستند.

 سی‌وسه پل بی‌دفاع در مقابل حفاظ‌های کابلی
به گزارش فرتاک نیوز،

سی و سه پل اصفهان، بنای 400 ساله در ماه‌های اخیر مجدد در صدر اخبار قرار گرفته، که این صدر بودن نه به دلیل تاریخی بودن آن، بلکه به دلیل حوادثی است که پیرامون این پل تاریخی رخ داده است.

حوادثی که منجر به تصمیم میراث فرهنگی برای نرده کشی در دهانه های پل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان شد.

در حالی چند روزی از اجرای این طرح در دهانه های این پل تاریخی آغاز شده، واکنش های گسترده ای را از سوی کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی در پی داشته است، به طوری که این اعتراض از شبکه های مجازی کارش به رسانه ملی رسید.

برخی از کاربران فضای مجازی این اقدام میراث فرهنگی را به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست ارتباط دادند که اقدامات دولتی را به ایجاد فاجعه در آثار طبیعی و تاریخی و در نهایت نابودی این آثار ربط دادند.

برخی هم معتقد بودند که رئیس میراث فرهنگی اصفهان به دلیل این اقدام باید در دادگاه پاسخگو باشد و مدیریت شهری را نیز در این زمینه مقصر خواندند که باید در قبال آیندگان به دلیل اقدام نادرست امروز جواب گو باشند.

منتقدان این طرح اقدام به نصب حفاظ فلزی بر سی و سه پل را با منطق حفاظت از آثار تاریخی سازگار نمی دانند و درخواست توقف سریع فنس کشی بر این پل تاریخی را دارند.

مهدی جعفری نقرانی در واکنش به اجرای این طرح می گوید: نرده گذاری سی و سه پل جهت انحراف فکری از روند نادرست مدریت سازمان میراث فرهنگی اصفهان است.

این منتقد با مورد خطاب قرار دادن میراث فرهنگی اصفهان می گوید: اگر نرده گزاری و تخریب سی و سه پل با همه مخالفت ها متوقف نشد، این سازمان مجبور خواهد شد به زودی توضیحاتی درباره برخی رفتارهای خود بدهد.

اما روز گذشته از سوی میراث فرهنگی اصفهان بازدید شورای فنی از این پل 400 ساله انجام شد که انتشار خبر آن به نوعی پاسخ به اعتراضات مردمی درباره اجرای این طرح بود.

اصفهان| سی‌وسه پل بی‌دفاع در مقابل حفاظ‌های کابلی [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره اجرای طرح ایمن سازی سی‌وسه‌پل به عنوان سومین طرح مرمتی این پل تاریخی همزمان با هفته دولت گفت: با توجه به ایجاد لایه محافظ بتنی به قطر 30 سانتی متر در روی عرشه پل در سال های 1349 و1350 خورشیدی تصمیم بر این نکته اتخاذ شدکه پایه های فلزی حفاظ ها به صورت موقت بر روی لایه بتنی عرشه صرفا با چند پیچ و مهره نصب شود، با این وصف تمامی مصالح طرح ایمن سازی با استفاده از مصالح موقت و قابل بازگشت طراحی شده تا مسئولان میراث فرهنگی استان در هرزمان که صلاح دانستند به راحتی این پایه ها را جمع آوری کنند.

محسن نکویی گفت: فضای اصلی حفاظ ها با سیم بکسل کاملا ظریفی پوشانده شده به گونه ائی که این سیم ها از فواصل مختلف به هیچ عنوان قابل روئیت نبوده و نه تنها به هیچ عنوان حریم منظری پل را مخدوش نمی کند بلکه از مصالح قابل بازگشت و به صورت موقت طراحی شده است.

از طرف دیگر مسئول پایش پل های تاریخی اصفهان نیز در این زمینه با اشاره به طرح ایمن سازی پل های تاریخی که مربوط به 10 سال قبل بوده، گفت: از سال گذشته طرح های مختلفی همچون نصب نرده چوبی به صورت آزمایشی اجرا شد که در نهایت طرح ایجاد "حفاظ های کابلی" در شورای فنی میراث فرهنگی استان تصویب شد .

محمدعلی فصیحی با بیان اینکه دراجرای این طرح از مصالحی استفاده شده که هیچ اثر مخربی روی پل و فضای بصری آن ندارد، تصریح کرد: اجرای این طرح فنی است و برخی در فضای مجازی اقدام به فضا سازی علیه این طرح کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز پیرامون اجرای این طرح به خبرنگار تسنیم گفت: نرده گذاری الزاماً باید انجام شود؛ ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل با طرح قبلی متفاوت است .

فریدون اللهیاری در واکنش به انتقادات مطرح شده در زمینه نرده کشی پل 400 ساله اصفهان افزود: انتقاداتی که اکنون مطرح می شود، خیلی تکراری است و پاسخ های لازم قبلا داده شده است، ما وظیفه قانونی و اخلاقی داریم که از جان مردم حفاظت کنیم و طرح ایمن سازی سی و سه پل نظر شخص بنده نبوده است .

وی با بیان اینکه این طرح نظر جمع کثیری از کارشناسان فن استان اصفهان است، گفت: طرح نرده کشی سه و سه پل هیچ گونه تضادی با بنا و محیط ندارد.

اما این پاسخ های میراث فرهنگی، مردم را راضی نکرده و بسیاری از مردم با انتشار تصاویر از این این پل خواستار توقف اجرای این طرح هستند.

حال باید دید با طرحی که در این پل تاریخی در حال اجرا است، با وجود تغییر هویت این پل، آیا میراث فرهنگی اصفهان پاسخ شفاف و روشنی برای قانع کردند منتقدان خود می دهد یا خیر؟ و آیا این طرح با بی اعتنایی به نظر مردمی کار خود را به پایان می رساند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۳۱۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان