//
کدخبر: ۱۲۱۲۹۸ //

ماسال گیلان | شهری رویایی در استان گیلان

ماسال منطقه ای زیبا در استان گیلان است که جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده ی آن در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته و آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مراکز گردشگری شمال ایران کرده است. در ادامه ی این مطلب به معرفی جاهای دیدنی ماسال شاندرمن، طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی آن می پردازیم.

 ماسال گیلان | شهری رویایی در استان گیلان
به گزارش فرتاک نیوز،

ماسال شاندرمن یکی از مناطق ییلاقی استان گیلان است که تاکنون ناشناخته بوده و اخیرا مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. ماسال از لغاتی مانند مازال یا مسال مشتق شده است و به معنای کوه وار یا کنار کوه می باشد. این نامگذاری به دلیل قرار گرفتن آن در کنار کوه های تالش این استان می باشد. این منطقه در گذشته با نام رودکنار شناخته می شد.

رودخانه ی خالکایی از ارتفاعات شاه معلم سرچشمه گرفته و پس از طی 40 کیلومتر از درون مناطق دیدنی ماسال شاندرمن عبور می کند. همین رودخانه باعث به وجود آمدن مناظری جذاب و فوق العاده بخش ماسال شده است. این شهر در گذشته بخشی از شهرستان تالش بوده است که در سال 1376 از آن جدا شده و به صورت مستقل با عنوان شهر ماسال نامگذاری شده است. امروزه ماسال از دو بخش مرکزی و شاندرمن تشکیل شده و دارای 4 دهستان و 98 آبادی می باشد.

ویژگی های جغرافیایی و جوی

مناطق دیدنی ماسال شاندرمن نیز مانند دیگر بخش های استان سرسبز گیلان دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب می باشد. اما به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه ی کوهپایه ای، دمای هوای ماسال کمی سردتر از سایر نقاط استان است. قرار گرفتن این منطقه در کنار کوه و رودخانه، باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و چشم نواز شده است. آبشارهای متعدد، غارهای کوچک و بزرگ، مراتع سرسبز و دیدنی های طبیعی فراوانی در این بخش وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

مردم منطقه ی ماسال به زبان تالشی صحبت می کنند و به کارهایی چون کشاورزی و دامپروری مشغولند. در واقع اقتصاد مردم این منطقه از طریق این دو فعالیت تامین می گردد. زنبورداری، باغداری و تولید صنایع دستی نیز از جمله فعالیت های دیگر مردم ماسال است که به امرار معاش آن ها کمک می کند. از جمله محصولات این منطقه می توان برنج، پنیر، عسل طبیعی و مرکبات را نام برد.

شهرستان ماسال با رشت حدود 55 کیلومتر و با تالش حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. این شهر همچنین از شمال به رضوان شهر، از شرق به فومن و صومعه سرا و از غرب و جنوب به خلخال می رسد.

جاهای دیدنی ماسال شاندرمن

همان طور که در بالا اشاره شد، جاهای دیدنی ماسال شاندرمن از مهم ترین عوامل جذب گردشگر به این منطقه می باشد. مناطق ییلاقی سرسبز در کوهپایه، آبشارهای خروشان و غارهای قدیمی کوچک و بزرگ را می توان از جمله دیدنی های زیبای این بخش معرفی کرد. علاوه بر این جاذبه های طبیعی، مکان های تاریخی و زیارتی نیز در این منطقه وجود دارد که  در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

از جمله جاذبه های تاریخی ماسال می توان به وشمه سرا، گیله سرا، قلعه کول، سنگ بست، خندیله پشت و ... اشاره کرد. همچنین محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی (منطقه یادمانی مشهد میرزا ) نیز در این مکان قرار دارد که می توانید از آن بازدید نمایید. بقعه متبرکه ی سبز قبا و بقعه  امامزاده میرزا از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند که در این بخش قرار دارند. بقعه های متبرکه ی پیر جلودار، آقا سرای فومن و بقعه ی عون بن علی فرزند محمد حنیفه نیز از جمله مکان های زیارتی این منطقه می باشند.

17 غار کوچک و بزرگ در ماسال وجود دارند که هر یک از آن ها زیبایی ها و جذابیت های خاص خود را دارا هستند. بزرگ ترین و طویل ترین غار این منطقه، غار آویشو نام دارد که یکی از بی نظیرترین و شگفت انگیزترین غارها در کل ایران شناخته می شود. غار آویشو یک غار آهکی با 75 میلیون سال قدمت می باشد که چشم اندازهای زیبا و منحصر بفردی را داراست. عملکرد آب های جاری بر روی سنگ های کربناته ی این غار، اشکال هندسی جذاب و دیدنی را در آن به وجود آورده است. تماشای قندیل ها و مناظر بکر اطراف این غار برای بازدیدگنندگان و گردشگران جذابیت زیادی دارد.

تماشای مناطق جنگلی ماسال نیز یکی از جذاب ترین بخش های سفر به این شهر زیبا محسوب می گردد. طاسکوه و آری دول دو روستای زیبای ماسال هستند که اطراف آن ها با جنگل احاطه شده است.

منطقه باستانی اسبه ریسه نیز یکی از جاذبه های تاریخی ماسال می باشد که مربوط به هزاره ی اول قبل از میلاد است. دیواره های سنگی این اثر تاریخی در سال 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دیواره های سنگی و صخره های بلند این منطقه ی تاریخی مورد توجه فدراسیون صخره نوردی و گروه های کوهنوردی قرار دارد. از این رو برنامه هایی برای آماده سازی این صخره ها در دست اجراست.

از جمله ییلاقات دیگر ماسال می توان به ییلاق شالماء، بیلگاه دون، اپسی دشت، دشت النزه، مارجونه، خشکه دریا، ییلاق مولومه بند، ییلاق شنبه راه، ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق واشیار، ییلاق سی فی، ییلاق نمنه پشت، تلارگاه ملومه بند و ... اشاره کرد.

همان طور که مشاهده کردید، ماسال یکی از زیباترین مناطق شمال کشورمان است که پیشنهاد می کنیم حتما سفر به آن را در برنامه های خود بگنجانید. خصوصا اگر به استان گیلان و رشت سفر کردید، تماشای طبیعت زیبای ماسال را از دست ندهید. ماسال در غرب شهر رشت واقع شده و حدود 55 کیلومتر از سمت صومعه سرا با آن فاصله دارد. از این رو در عرض یک ساعت می توانید به شهر ماسال برسید و از دیدنی های بی نظیر آن بازدید نمایید.

1__hamgardi_masal2

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۱۲۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان