//
کدخبر: ۱۱۰۲۱۸ //

بوکاپ، رنگارنگ ترین محله در آفریقای جنوبی

در دامنه های تپه سیگنال (Signal Hill) در بالای شهر کیپ تاون، یکی از قدیمی ترین و زیباترین مناطق مسکونی آفریقای جنوبی قرار دارد: محله بوکاپ

بوکاپ، رنگارنگ ترین محله در آفریقای جنوبی
به گزارش فرتاک نیوز،

 چیزی که باعث شهرت این محله شده خانه های رنگارنگ و زیبایی است که هرکدام با رنگی شاد رنگ آمیزی شده اند. در سال های اخیر به لطف فضای مجازی و انتشار عکس هایی از این منطقه، محله بوکاپ بیش از پیش شهرت پیدا کرده و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. در این مطلب می خواهیم به محله رنگارنگ بوکاپ سری بزنیم و در مورد تاریخچه و دلیل رنگی بودن این خانه ها صحبت کنیم.

bokaap

تاریخچه محله بوکاپ

ساکنین محله بوکاپ در واقع نوادگان برده هایی هستند که در قرن های ۱۶ و ۱۷ توسط هلندی ها از کشورهای مالزی، اندونزی، سریلانکا، هند و چند کشور آفریقایی به این منطقه آورده شدند. برده ها اگرچه همگی اهل مالزی نبودند اما به طور کلی مالایی های کیپ نامیده می شدند. هنگامی که بریتانیا در سال ۱۷۹۵ کیپ تاون را از هلند پس گرفت تغییرات مثبتی در این منطقه صورت گرفت. این تغییرات در طول ۴ دهه آینده انجام شد و عبارت است از آزادی مذاهب، لغو تجارت بردگان و در نهایت خاتمه دادن به بردگی. برده ها که از قید بندگی رها شده بودند اجتماعی را در بوکاپ تشکیل دادند و به این ترتیب محله بوکاپ با خانه های رنگارنگش شکل گرفت. امروزه این محله را گاهی محله مالایی ها هم می نامند.

محله بوکاپ عمدتا اجتماعی مسلمان است و در طول این سال ها ازدواج هایی بین مردمان جنوب شرق آسیا و برده های هند، ماداگاسکار و بومیان آفریقایی صورت گرفته است. بسیاری از زنان بومی برای ازدواج با مردان مسلمان به اسلام گرویده اند. به این ترتیب اسلام دین غالب در محله بوکاپ شده است و ساکنین این منطقه خود را مسلمان های کیپ می نامند.

painted-houses

خانه های رنگارنگ محله بوکاپ

اما چیزی که باعث شهرت جهانی محله بوکاپ شده است خانه های رنگارنگ این محله است. در روزگار گذشته رسم بر این بود که تمام خانه های کیپ تاون به رنگ سفید نقاشی می شدند. پس از آنکه برده داری در کیپ تاون منسوخ اعلام شد، این افراد بالاخره اجازه خرید و تملک زمین و خانه را به دست آوردند. پس اهالی بوکاپ تصمیم گرفتند به مناسبت آزادی شان خانه های خود را به رنگ های شاد و زنده نقاشی کنند. به این ترتیب خانه های رنگی محله بوکاپ به وجود آمد و از آن زمان به همین شکل باقی ماندند. بسیاری از خانواده های بوکاپ نسل هاست که در این محله زندگی می کنند و اجتماع بوکاپ به بخشی مهم از فرهنگ کیپ تاون تبدیل شده است.

جاذبه های گردشگری کیپ تاون

فرهنگ چند ملیتی بوکاپ در موسیقی، رقص و غذا نیز کاملا نمود پیدا می کند. غذاهای اصیل و سنتی آفریقای جنوبی مثل بردی گوجه (tomato bredie)، بابوتی (bobotie)، سوساتی (sosaties ) و کوک سیسترز (koeksisters) که در خانه های اکثر مردم آفریقای جنوبی پیدا می شود ریشه در محله مالایی های کیپ دارند.

البته در سال های اخیر هویت یکپارچه این محله رو به نابودی گذاشته است.بسیاری از ساکنین قدیم این محله املاک اجدادی شان را فروخته اند و افراد ثروتمندی از بیرون وارد این محله شده اند. این موضوع برای کسانی که جد اندر جد در این محله ساکن بوده اند زیاد خوشایند نیست و احساس می کنند که هویت و اصالت در حال از بین رفتن است. ظاهرا اگر همین روال پیش برود در سال های اخیر محله بوکاپ مکانی کاملا متفاوت خواهد بود.

جاذبه های گردشگری منطقه

قدیمی ترین ساختمانی که در این محله وجود دارد در خیابان ویل (Wale Steet) قرار دارد و امروزه به موزه بوکاپ تبدیل شده است. در این موزه می توانید با تاریخچه کاملی از محله و فراز و نشیب های زندگی اهالی آشنا بشوید. در این موزه با شیرین حببیب آشنا می شوید که بیش از ۲۰ سال است راهنمای این مسجد است و خانواده اش یک قرن است که در محله بوکاپ ساکن هستند. از طریق راهنمای صوتی که توسط شیرین هدایت می شود می توانید سفری کوتاه به قلب محله بوکاپ داشته باشید و از زمان برده داری تا دوران معاصر را در مدت ۲۰ دقیقه مرور کنید. همچنین نخستین مسجد مسلمانان در آفریقای جنوبی هم در این محله قرار دارد که در ادامه به طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

با ۵ دقیقه پیاده روی از De Waterkant در مرکز شهر و ۲۰ دقیقه پیاده روی از V&A Waterfront می توانید به خانه های رنگارنگ بوکاپ برسید. در این محله می توانید علاوه بر قدم زدن در خیابان و بازدید از خانه های رنگارنگ و تماشایی سری به مساجد و مراکز مذهبی بزنید یا غذاهای اصیل محلی را امتحان کنید و سوغاتی بخرید. همان طور که گفتیم بسیاری از غذاهای مشهور آفریقای جنوبی خاستگاه اصلی شان در محله بوکاپ بوده است. به همین دلیل اگر اهل شکم گردی هستید بعد از تماشای خانه های رنگی می توانید حسابی دلی از عزا دربیاورید.

قدیمی ترین مسجد آفریقای جنوبی

یکی از نکات جالب در مورد محله بوکاپ این است که قدیمی ترین مسجد کشور در همین منطقه ساخته شده است. ساخت «مسجد اول» (Auwal Mosque) در خیابان دراپ در سال ۱۷۹۴ آغاز شده و آن را به قدیمی ترین مسجد در آفریقای جنوبی تبدیل شده است. با این حال، تنها از سال ۱۸۰۴ بود که مسلمانان اجازه ورود و انجام اعمال عبادی شان را در این مسجد پیدا کردند. مسجد اول در زمین های برده ای آزاد شده به نام کوریدون وان سیلون ساخته شده است. دختر این فرد زمین پدرش را وقف ساخت مسجد کرد و به این ترتیب اولین مسجد آفریقای جنوبی ساخته شد. اولین امام جماعت این مسجد فردی به نام توآن گورو بوده است. گفته می شود این فرد به دلیل اعتقادات مذهبی اش دستگیر و زندانی شد. او در طول حبس کل قرآن را از حفظ نوشت و به این ترتیب نسخه ای کامل از قرآن به وجود آورد. این نسخه هنوز هم در مسجد اول در معرض بازدید عموم قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۰۲۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان