//
کدخبر: ۱۰۸۵۲۷ //

دستبرد به آثار باستانی دره‌شهر و دست‌های پنهان

اهمیت تاریخی دره‌شهر به حدی است که مورخان و تاریخ‌نگاران آن را به نام اولین شهر تاریخی دوره ساسانی نامیده‌اند.

 دستبرد به آثار باستانی دره‌شهر  و دست‌های پنهان

 دست‌های پنهان طی سالیان گذشته بارها دست به سرقت گسترده‌ای از آثار باستانی- فرهنگی و رسوم مناسبت‌های تاریخی مشاهیر لباس‌های سنتی و... در ایران زده‌اند و حدود یک ماه است که بارها دستبرد به آثار تاریخی فرهنگی استان ایلام می‌زدنند.

تقریباً 28 روز پیش هم  به آثار باستانی و فرهنگی در شهرستان سیروان دسبرد زدند و این‌ دفعه هم در سه روز پیش به جان آثار باستانی دره‌شهر  افتادند.

هنوز پس مدت‌ها این سریال سرقت آثار باستانی و دسبرد به اماکن فرهنگی و تاریخی ادامه‌ دارد و کسی هم پاسخگو نیست و این درحالی است که یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای ماده 179 قانون برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در ماده 129 قانون برنامه چهارم توسعه و دستورالعمل تشکیل یگان حفاظت در دستگاه‌های کشوری اجرای مأموریت می‌نماید.

حفاظت از تأسیسات، اماکن، تجهیزات، اموال منقول و غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی در سطح کشور با استفاده از طرح‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی، انتظامی، امنیتی و بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند و فناوری روز و بخشی از وظایف ناجادر این خصوص، تأمین حفظ نظم و امنیت در موزه‌ها، گنجینه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی، انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث فرهنگی، گردشگران داخلی و خارجی، کشف جرم و دستگیری متهمان و مجرمان از جمله وظایف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی است.

انجام اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از سرقت، تعرض و تجاوز به میراث ملی، فرهنگی و صنایع‌دستی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و فعالیت‌هایی نظیر تخریب بناهای تاریخی، حفاری غیرمجاز، انتقال، قاچاق و خرید و فروش اشیاء و عتیقه‌های ملی و محوطه های تاریخی در حوزه استحفاظی، کنترل بر ورود و خروج اشیاء و اموال تاریخی- فرهنگی، گشت‌زنی در حوزه‌های استحفاظی یگان از دیگر وظایف یگان حفاظت از آثار تاریخی می‌باشد.

 اما این روزها این مسؤلیت حساس بر دوش نیروهای امنیتی سپاه پاسداران قرار گرفته که جای تقدیر و تشکر دارد.

خوشبختانه این بار هم با اقدامات به موقع با باندهای سوداگران اشیا عتیقه را برای چندمین بار در شهرستان سیروان و اکنون در دره شهر غافل‌گیر شدند.

اما جای تأسف دارد که میراث فرهنگی متولی اصلی به لحاظ سوء مدیریت و ناکارآمدی یگان حفاظت وظیفه اصلی خود را رها کرده است و به روز مرگی روی آورده‌اند.

 استاندار و نمایندگان  استان در مجلس شورای اسلامی،  میراث فرهنگی استان ایلام را از این تکرار روزمرگی نجات دهید و به گردش قدرت و مدیریت‌ها اعتقاد داشته باشیم و علی‌رغم سپری شدن پنج سال مدیریت  و عدم تحول در این دستگاه مهم تاریخی فرهنگی چاره‌اندیشی نماید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۸۵۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان