//
کدخبر: ۳۲۳۸۹۳ //

واکسن کرونا موجب لخته شدن خون می‌شود؟

یک متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیماران قلبی عروقی در معرض ابتلا به فرم‌های شدیدتر و منجر به بستری ناشی از کوید ۱۹ هستند، به تشریح فواید اقدام واکسیناسیون در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخت.

واکسن کرونا موجب لخته شدن خون می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر نغمه ضیایی از اهمیت واکسیناسیون کووید 19 در بیماران قلبی عروقی خبر داد و گفت: بیماران قلبی عروقی در معرض بیشتر ابتلا به فرم‌های شدیدتر کرونا قرار دارند.

وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار رسمی داخلی و بررسی روی ۴۲ هزار فرد دیده‌شده که واکسیناسیون توانسته از ایجاد موارد کووید منجر به بستری به میزان ۸۸/۶ درصد جلوگیری کند که عدد قابل ‌تأملی هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در پاسخ به این سوال که آیا همه بیماران قلبی عروقی نیاز به تزریق واکسن دارند یا خیر،بیان کرد: منظور از بیماران قلبی عروقی بیمارانی هستند که دچار بیماری عروق قلب، نارسایی قلب، نامنظمی‌های ضربان قلب، فشارخون، لخته در سیستم شریانی یا وریدی است که لازم است حتما واکسن بزنند.

متخصص قلب و فلوشیب نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل، با اشاره به اهمیت واکسیناسیون بیماران قلبی عروقی اظهار کرد: دیده‌شده بیماران قلبی عروقی در معرض ایجاد فرم‌های شدیدتر و بستری بیشتر هستند و میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها بالاتر است که واکسیناسیون می‌تواند به میزان زیادی از ابتلا، بستری شدن و میزان مرگ‌ومیر جلوگیری کند.

ضیایی ادامه داد: بیماران قلبی عروقی که دچار تشدید علائم قلبی شامل درد یا تشدید تنگی نفس هستند بهتر است قبل از انجام واکسیناسیون با پزشک مربوطه مشورت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: بیماران قلبی می‌توانند مصرف معمول داروهای قلبی عروقی خود را قبل یا بعد از تزریق واکسن داشته باشد و به هیچ عنوان قطع نکنند.

وی در همین راستا افزود: در مورد داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین بهتر است قبل از انجام واکسیناسیون میزان رقیق کنندگی دارو چک شود و در محدوده درمانی خودش قرار گیرد.

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: واکنش‌های آلرژیک شدید در کل، یک عارضه خیلی نادر است و بیماریهای قلبی عروقی  این حالت را ایجاد نمی کند اما طبیعی است که ممکن است تحمل علائم آلرژیک را سخت‌تر کند.

ضیایی در پاسخ به این سوال که آیا واکسیناسیون زمینه ایجاد لخته در سیستم شریانی یا وریدی را تشدید می‌کند یا خیر، گفت: باید بدانیم احتمال و خطر ایجاد لخته در زمان ابتلا به خود کووید بسیار بیشتر از زمانی است که واکسینه می‌شویم و با در نظر گفتن این نسبت ‌همه ما باید متقاعد شویم منفعت تزریق واکسن از ضررش بیشتر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۸۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان