//
کدخبر: ۳۰۲۶۹۸ //

نگرانی سازمان جهانی بهداشت با گذشت یک سال از شروع پاندمی کرونا

در ۱۱ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی بود که سازمان جهانی بهداشت (WHO) گسترش شدید ویروس کرونا (Sars-CoV-۲) را به عنوان وقوع یک پاندمی در جهان اعلام کرد. در آن زمان بروز برخی از رویدادها قابل پیش‌بینی بودند اما بسیاری نیز در ابهام قرار داشتند.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت با گذشت یک سال از شروع پاندمی کرونا

سازمان جهانی بهداشت با گذشت یک سال از شروع پاندمی کرونا هنوز نسبت به گسترش این ویروس در جهان و به ویژه در کشورهای اروپایی ابراز نگرانی می‌کند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل این سازمان می‌گوید که بسیاری از دولت‌ها اقدامات کافی برای مقابله با شیوع سارس کووید۲ را انجام نمی‌دهند و این موضوع نگران کننده است. شمار بیماران کووید ۱۹ و درگذشتگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در جهان همچنان رو به افزایش است.

به گزارش فرتاک نیوز،آنچه که به عنوان اتهام عدم تحرک کافی دولت‌ها از سوی تدروس آدهانوم اعلام شده، گریبان سازمان خود او را نیز گرفته است. با وجود این که اعلام وقوع پاندمی در جهان در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ تنها به عنوان یک اقدام رسمی قلمداد می‌شود اما به سازمان جهانی بهداشت نیز به دلیل اعلام دیرهنگام پاندمی در جهان انتقادهای زیادی وارد شده است؛ موضوعی که اکنون پس از گذشت یک سال همه در باره آن توافق نظر دارند. همچنین این نهاد در ماه های اولیه همه گیری ویروس کرونا در توصیه نامه های خود اعلام می کرد که استفاده عمومی از ماسک الزامی نیست.

اما در آن زمان که کووید ۱۹ به عنوان پاندمی در جهان معرفی شد در چین، کشوری که مبدا گسترش ویروس کرونا تلقی می‌شود، دوره گسترش شدید این ویروس به پایان رسیده بود. مقامات چینی در آن زمان تنها ۲۴ مورد جدید بیمار کرونایی را گزارش کردند که ۱۳ مورد آن در ایالت هوبئی بود که مرکز گسترش ویروس، شهر ووهان در آن واقع شده است. البته پس از آن تردیدهایی درباره آمار رسمی اعلام شده در چین منتشر شد اما با وجود این، آشکار است که سخت‌گیری‌های شدید اجتماعی که توسط نیروهای دولتی در ووهان اجرا شدند به نتیجه رسیدند و از آن تاریخ به بعد، موج جدیدی از گسترش ویروس کرونا در چین مشاهده نشده است.

اما همزمان کرونا با سرعت زیاد در جهان شروع به گسترش دامنه خود کرده بود. اولین اخبار از گسترش بیماری کووید ۱۹ در ایتالیا بسیار نگران کننده بود. چندی نگذشت که اتریش نیز مجبور شد همزمان با اعلام تعطیلی عمومی کسب و کار و اماکن عمومی مرزهای خود را با این کشور مسدود کند.

هفته‌ها بعد نه تنها سازمان جهانی بهداشت بلکه بسیاری از دولت‌ها نیز تأکید می‌کردند که بستن مرزهای ملی وسیله مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا نیست. در اواسط ماه مارس ۲۰۲۰ بود که با گسترش شدید ویروس، آمار بسیاری از کشورها در این زمینه به سرعت تغییر کرد.

تا کنون در جهان نزدیک به ۱۲۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از دو و نیم میلیون نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بعلاوه آمریکا در فهرست کشورهایی که بیشترین قربانی را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ داشته اند در جایگاه نخست قرار گرفته و تاکنون نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. پس از آمریکا نیز کشورهای برزیل، مکزیک، هند، انگلیس، ایتالیا، روسیه، فرانسه، آلمان و اسپانیا قرار دارند.

نتیجه یک سال تجربه

یک سال پیش در زمان شروع پاندمی کرونا حتی تصور چنین فکری هم ممکن نبود که به عنوان مثال امروزه در اروپا بحث بر سر این است که کدام یک از چهار واکسن مجاز، موثرتر عمل می‌کند. تنها این موضوع که واکسن‌هایی تهیه شده‌اند، تحقیقات زیادی در زمینه عملکرد و مقابله با ویروس کرونا انجام گرفته‌اند و همچنین داروهای موثری نیز شناخته شده‌اند، تقریبا دور از تصور بود.

پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارند. تا کنون داروهایی مانند هیدروکسی کلروکین که اثرات موثری از خود نشان داده‌اند یا تحقیقات درباره آماده سازی آنتی بادی‌های جدید که آزمایشات گران و نادری هستند و همچنین داروی دگزامتازون که احتمالا می‌تواند از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند و تحقیقات وسیعی درمورد آن در بریتانیا در حال انجام است، همه این‌ها امیدبخش هستند.

از سوی دیگر باید مشخص شود که پاندمی کرونا چه آسیب‌هایی اقتصادی و اجتماعی را در کشورهای گوناگون ایجاد کرده است. آنچه تا کنون مشخص شده افزایش نگرانی از مشکلات اقتصادی در جوامع مختلف است و در عین حال اعتراض‌های فزاینده در بسیاری از کشورها درحال شکل‌گیری است.

برای سازمان جهانی بهداشت نیز سال گذشته سال آشفته‌ای بود. در ابتدا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، خروج این کشور از سازمان جهانی بهداشت را اعلام کرد. با انتخاب جو بایدن، دوباره امیدها به ادامه کار با این سازمان جهانی افزایش یافت.

بنابر گزارش دویچه‌وله، سازمان جهانی بهداشت اکنون نیز با چالش‌های جدیدی روبروست از جمله شیوع ابولا در دو کشور آفریقایی گینه و کنگو.

در حالیکه اکنون پس از گذشت یک سال همه به معجزه واکسیناسیون عمومی چشم دوخته‌اند اما به گفته سازمان جهانی بهداشت احتمال فراهم کردن میزان واکسن کافی برای عرضه عمومی و رسیدن به چنین هدفی پیش از اواسط سال ۲۰۲۱ ممکن نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۶۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان