//
کدخبر: ۲۹۹۰۱۹ //

سازمان جهانی بهداشت نگران ناکارایی واکسن‌ها در برابر ویروس جدید کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید: ظهور انواع جدید بیماری کووید-۱۹ پرسش‌هایی را در خصوص کارکرد واکسن‌های موجود علیه ویروس کرونا ایجاد کرده و نگرانی‌هایی را در این رابطه پدید آورده است.

سازمان جهانی بهداشت نگران ناکارایی واکسن‌ها در برابر ویروس جدید کرونا

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه توجیهی گزارش‌های دریافتی از آفریقای جنوبی را نگران کننده دانست و افزود: آنچه در خصوص واکسن آسترازنکا در آفریقای جنوبی رخ داد یک یادآوری برای ماست که بدانیم برای کنترل زنجیره شیوع ویروس کرونا بیش از همه باید به اقدامات بهداشتی اثبات شده اتکا کنیم.

به گزارش فرتاک نیوز،اشاره ادهانوم به گزارش‌هایی است که نشان داده واکسن آسترازنکا-آکسفورد روی گونه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی اثر چندانی نداشته است.

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده فعلا تزریق این واکسن تولید انگلیس را متوقف می‌کند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در بخش دیگری از اظهارتش اعلام کرد: انتظار می‌رود طی روزهای آینده در خصوص وضعیت واکسن آسترازنکا تصمیم‌گیری و توصیه‌هایی در این رابطه منتشر شود.

ادهانوم همچنین تاکید کرد که این سازمان میلیون‌ها دوز از واکسن‌های مختلف را برای کشورهای فقیر ارسال می‌کند.

این سازمان هفته گذشته اعلام کرده بود که بیش از سه چهارم واکسن‌های تولید شده تنها در ۱۰ کشور توزیع شده و در حدود ۱۳۰ کشور جهان هنوز هیچ واکسنی تزریق نشده است.

با این حال دکتر سومیا سوامیناتان، یکی از پژوهشگران ارشد سازمان جهانی بهداشت در خصوص وضعیت واکسن آسترازنکا اظهار کرد: مردم نباید از آنچه در آفریقای جنوبی اتفاق افتاده نتیجه‌گیری کنند که این واکسن برای ایمنی در مقابل ویروس کرونا موثر نیست.

او در ادامه افزود: تمام شواهد موجود تا به امروز نشان می‌دهد واکسن‌های تولید شده تاکنون میزان مرگ و بستری شدن در بیمارستان و بیماری شدید را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

بنابر گزارش یورونیوز، به نظر می‌رسد سایر واکسن‌های کووید-۱۹ که توسط شرکت‌های فایزر - بیو ان تک و جانسون ساخته شده نیز در مقابل سویه جدیدی از ویروس کرونا که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده کم اثر هستند، هرچند تحقیقات نشان می‌دهد این واکسن‌ها دست‌کم می‌توانند از بیماری شدید فرد جلوگیری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۹۰۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان