//
کدخبر: ۲۸۲۵۴۵ //

زنگ خطر کرونایی در کشور به صدا در آمد

زنگ خطر در کشور به صدا در آمده است، همه‌گیری کرونا به اوج رسیده است و اگر همچنان به کرونا میدان تاخت و تاز دهیم در آینده‌ای نه چندان دور دیگر در بیمارستان‌ها تخت خالی و در قبرستان‌ها جای خالی نخواهیم داشت.

زنگ خطر کرونایی در کشور به صدا در آمد

این روزها شاهد رکوردزنی در تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ هستیم و این نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است زیرا کادر درمان به دلیل طولانی بودن این دوره بیماری و فشارهای زیاد کاری دچار فرسودگی شده‌اند و آن انرژی و توان روزهای ابتدایی شیوع کرونا را ندارند و اکنون به حمایت بیشتر نیاز دارند و این حمایت همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است.

علوم پزشکی کرمان: اگر رعایت نکنید تخت‌های کرونایی کرمان در آینده نزدیک تکمیل می‌شود

دکتر "مرتضی هاشمیان" معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره وضعیت بیمارستان‌های کرمان به ایسنا گفت: هنوز تخت‌های کرونایی بیمارستان افضلی‌پور (بیمارستان مرجع بیماران کرونایی استان کرمان) تکمیل نشده است ضمن آنکه باید به این نکته توجه کرد که تعداد تخت‌های بیمارستان های کرمان بسیار بیشتر از تخت‌های بیمارستان‌های شهرستان‌های دیگر است.

به گزارش فرتاک نیوز،وی با اشاره به روند رو به افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ اظهار کرد: این روند صعودی مبتلایان به کرونا در استان کرمان نگران کننده است و شاید در یک یا دو هفته آینده تخت‌های کرونایی کرمان نیز پر ‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به دستور وزارت بهداشت مبنی بر عدم انجام عمل‌های غیرضروری در بیمارستان‌هایی با پذیرش بیماران کرونایی، عنوان کرد:  فقط باید عمل‌های ضروری انجام شود تا بیشتر خدمات به بیماران کرونایی داده شود و تخت خالی بیشتری داشته باشیم. همچنین ظرفیت بیمارستان‌های نظامی و تامین اجتماعی نیز باید در این بخش افزایش یابد.

کمبود تخت ICU در کرمان

وی در مورد ظرفیت تخت‌های ICU در کرمان گفت: در وضعیت عادی خیلی تخت‌های ICU خالی نداشتیم و اکنون نیز با کمبود تخت های ICU روبرو هستیم ولی کل ظرفیت تخت‌ها در بیمارستان افضلی‌پور تکمیل نشده و نزدیک به تکمیل شدن است اما سایر بیمارستان‌های کرمان هنوز جا دارند ضمن آنکه این هشدار را می دهیم که با این روندی که روزانه ۵۰ تا ۶۰ بیمار به پذیرش بیمارستان های کرمان اضافه می‌شوند مسلما بزودی ظرفیت تخت‌های کرمان نیز تکمیل می‌شود.

هاشمیان در پاسخ به این سوال که آیا مورد ابتلا به آنفلوآنزا در کرمان مشاهده شده است؟ اظهار کرد: چون هنوز کیت‌های تشخیص آنفلوآنزا توزیع نشده است نمی‌توان با قطعیت گفت که مورد آنفلوآنزا داشته‌ایم یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که می تواند عنوان کرد مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردود شده اند؟ عنوان کرد: آمار مبتلا و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در ایران، قابل قبول است اما از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از رفتن به مسافرت و تجمعات نمره قابل قبولی نداریم و باید مدنظر داشت اگر مردم رفتار پرخطر مثل رفتن به سفر و حضور در تجمعات داشته باشند ما اثر آن را در دو هفته بعد از این رفتارهای پرخطر می‌بینیم و با توجه به امکانات و تخت‌های بیمارستانی محدود این رفتارها باعث نگرانی‌ها و از دغدغه‌های ما می‌شود.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: استفاده از ماسک در کرمان بد نیست اما مطلوب هم نیست و تا رسیدن به نقطع ایده‌آل خیلی فاصله داریم و تاکید می‌کنم تنها راه شکستن چرخه انتقال شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

وی اثرات وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا روی یکدیگر را دو جانبه دانست و تصریح کرد: امیدواریم این حساسیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر شود تا بتوانیم این ویروس منحوس را شکست دهیم.

هاشمیان در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموز کرونایی در بیمارستان‌های کرمان بستری داریم اظهار کرد: دانش آموز مبتلا به کووید ۱۹ به صورت شاخص خیر نداشته‌ایم اما از ابتدای شیوع کرونا تا کنون اطفال مبتلا به کووید ۱۹ داشته‌ایم ولی اینکه گفته شود به دلیل بازگشایی مدارس تعداد اطفال مبتلا افزایش یافته، خیر چنین چیزی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که مرگ و میر ناشی از کرونا در کدام گروه سنی بیشتر بوده است؟ بیان کرد: مرگ و میر در افراد مسن بیشتر بوده اما در سایر رده‌های سنی نیز موارد فوتی داشته و حتی افرادی داشته‌یم که در دهه دوم یا سوم زندگی خود و بدون داشتن بیماری زمینه‌ای به این ویروس مبتلا شده و فوت کرده اند.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خطاب به مردم تاکید کرد: کرونا را جدی بگیرید و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید. متاسفانه در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در بین خانواده‌ها افزایش پیدا کرده و مواردی داشته ایم که ۴ یا ۵ نفر از افراد یک خانواده درگیر این بیماری شده و حتی دو نفر از اعضای آن خانواده نتوانستند با کرونا مبارزه کرده و جان باختند لذا می طلبد در این شرایط حساسیت در خانواده‌ها زیاد باشد و مهمانی‌های کاهش پیدا کرده و تجمعی صورت نگیرد.

علوم پزشکی جیرفت: قرمز نیستیم اما وضعیت بسیار شکننده است

دکتر "علی‌اصغر دادخواه" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز به ایسنا درباره اینکه آیا جنوب استان با کمبود تخت بیمارستانی روبرو است؟ گفت: خوشبختانه در حال حاضر به این مرحله نرسیده‌ایم و تقریبا در بسیاری از بخش‌ها تعداد موارد بستری به کمترین ظرفیتشان رسیده‌اند ولی این وضعیت شکننده است.

وی تاکید کرد: وضعیت هشدار در جنوب استان کرمان اعلام کرده‌ایم و مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. نسبت به تعطیلات پیش رو هشدار می دهد و از مردم می خواهیم که مراقب بیشتری داشته باشند، ضمن آنکه همکاران بهداشت محیط ما به شدت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انتقاد از کاهش حساسیت مردم جنوب استان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیان کرد: متاسفانه شاهدیم مقداری مردم به سمت بی‌خیالی رفته‌اند لذا نظارت‌ها را تشدید کرده تا به وضعیت بحرانی نرسیم هرچند جنوب استان کرمان پیک کرونا را رد کرده است ولی این وضعیت کاملا شکننده است و به مردم هشدار می‌دهیم مراقب باشند زیرا با شروع فصل پاییز بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز وجود دارد بنابراین همچنان با حساسیت زیاد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دادخواه با تاکید برآنکه سختگیرانه‌تر از قبل عمل می‌کنیم تا دوباره وضعیت ما قرمز نشود، تصریح کرد: اکنون جنوب استان کرمان در وضعیت هشدار است و از وضعیت قرمز خارج شده است و کافی است تا مردم کمی سهل‌انگاری کنند تا دوباره وضعیت ما بحرانی شود اما امیدواریم با همکاری مردم دیگر با آن بحران‌های وحشتناکی که در تابستان روبرو بودیم، مواجه نشویم و وارد موج سوم کرونا نشویم.

وی تاکید کرد: وضعیت کاملا شکننده است و امیدواریم به وضعیت تهران و سایر مناطق بحرانی نرسیم لذا با توجه به امکانات و شرایط مان، قوانین سختگیرانه‌تری نسبت به سایر استان‌ها دیگر خواهیم داشت.

علوم پزشکی بم: وضعیت بم خوب است زیرا بمی‌ها، مردمی اجتماعی هستند

دکتر "محمدعلی رئیسی" سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم نیز به ایسنا می‌گوید: وضعیت بم نسبت به سایر شهرهای استان کرمان بهتر است و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خوب است و هنوز کمبودی در این زمینه نداریم.

وی درمورد علت وضعیت خوب شهرستان بم اظهار کرد: آموزش مردم، همکاری مردم و همچنین حساسیت زیاد مسئولین می‌توان از دلایل این وضعیت مناسب بم برشمرد و باید یادآوری کنم که وضعیت ما در شهریور اصلا مناسب نبود لذا جلسات زیاد با متولیان گرفته شد و قوانین در این جلسات تصویب و اجرا شد که اکنون نتیجه آنها را شاهدیم و تعداد مبتلایان در بم روند کاهشی پیدا کرده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بم با اشاره برگزاری ستاد مقابله با کرونای شهرستان بم و اجرایی شدن مصوبات آن تصریح کرد: در بیمارستان ۳۵ تخت خوابی ریگان و بیمارستان ۳۰ تخت خوابی نرماشیر بیماران کرونایی بستری نمی‌شوند و تمامی بیماران کرونایی این مناطق به بم منتقل و در بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی پاستور بستری می شوند ضمن آنکه باید تاکید کرد که بخش‌های بیماران کرونایی کاملا جدا از سایر بخش‌های بیمارستان است.

وی مدیریت را در کنترل بیماری کووید ۱۹ را امری موثر دانست و بیان کرد: وضعیت بم از ابتدای شروع این ویروس در کشور تا قبل از شهریورماه همواره از متوسط استان بهتر بود اما در شهریورماه وضعیت ما خیلی بد شد که خوشبختانه در مهرماه وضعیت ما دوباره از متوسط استان بهتر شده است.

رئیسی به تشریح علت رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بم پرداخت و گفت: شاید از دلایل رعایت بالای پروتکل های بهداشتی در این منطقه این است که مردم این منطقه بیشتر حرف مسئولین را قبول می‌کنند و همچنین بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی اهمیت می‌دهند و معتقدم مردم بم بیشتر از شهرهای دیگر اجتماعی‌تر بوده و بیشتر با هم متحد هستند.

وی معتقد است: مردم را نباید ترساند بلکه باید به آنها اصول اساسی را یاد بدهید که این اصول نیز بر سه اقدام استفاده ماسک، شست و شوی مرتب دست ها و فاصله گذاری اجتماعی خلاصه می شود

علوم پزشکی سیرجان: افزایش ۱۰۰ درصدی بیماران بستری در سیرجان طی یک‌هفته

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای شهرستان سیرجان هم درباره وضعیت کرونا در این منطقه از استان کرمان گفت: از ابتدای هفته جاری تا کنون تعداد بیماران بستری کرونا در بیمارستان‌های سیرجان ۱۰۰ در صد افزایش داشته است.

"محمد موقری‌پور" با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲۵ بیمار در بخش‌های بیمارستانی اختصاص یافته به کرونا بستری هستند، افزود: از این تعداد ۸۰ نفر بیمار قطعی کرونا هستند که این آمار در طول این ۸ماه از شیوع کرونا، بی سابقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بیماری کرونا در سیرجان نسبت به سایر شهرستان‌های استان در هفته گذشته وخیم‌تر بوده و می‌توان گفت در درمان بیماران کرونا در این شهرستان به وضعیت بحرانی نزدیک می‌شویم، ادامه داد: در ابتدای هفته مجددا بخش‌های اختصاص یافته به کرونا در دو بیمارستان امام رضا (ع) و دکتر غرضی سیرجان تکمیل شدند و به ناچار بخش‌های دیگری از بیمارستان امام رضا(ع) همچون اطفال تعطیل و به بیماران جدید کرونا اختصاص یافت و در بیمارستان غرضی نیز بر تخت‌های بیماری کرونا افزوده شد که با این وجود باز هم تکمیل شده‌اند.

رییس بیمارستان رفسنجان: بخش (ICU)بیمارستان دیگر گنجایش پذیرش بیماران کرونایی را ندارد

دکتر "علی موسوی" رئیس بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان از تکمیل ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در این بیمارستان خبر داد و گفت: بخش آی سی یو بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان دیگر گنجایش پذیرش بیماران کرونایی را ندارد.

وی تصریح کرد: در بخش آی سی یو(ICU) تعداد تخت محدود است و دیگرامکان این که ما بتوانیم خدمت رسانی به بیماران را داشته باشیم نداریم که در این رابطه تصمیم گرفتیم بیماران آی سی یو را به مرکز بحران انتقال دهیم.

رئیس بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) رفسنجان با ابراز تاسف از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برخی از همشهریان تصریح کرد: موج سوم کرونا وضعیت بحرانی را در شهر رفسنجان رقم زده و آمار بیماران به شدت رو به افزایش است و خطرات جانی همشهریان را تهدید می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۵۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان