//
کدخبر: ۲۷۹۳۲۹ //

اصفهان در صدر جدول کرونایی کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اسفند روزانه ۴۰ بیمار جدید شناسایی می‌شد ولی اکنون این تعداد به ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ بیمار جدید در روز رسیده است؛ این به این معناست که در هفته‌های آتی تجربه تعداد بالای بیمار بستر برا در استان خواهیم داشت و احتمالا در طی ۲ الی ۴ هفته آینده، مرگ و میرهای بیشتری را در استان خواهیم داشت.

اصفهان در صدر جدول کرونایی کشور

بهروز کلیدری  امروز در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اظهار کرد: بیماری کرونا از اسفندماه شروع شده و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت از بیماری آسوده شویم، در روزهای اول بیماری، با همت تمام مجموعه‌ها در استان به نظر می‌رسد شرایط بهتری را برای کنترل و درمان بیماری، نسبت به استان‌های دیگر رقم زدیم.

میزان مرگ و میر در اثر کرونا سه برابر شده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه گفت: از حدود مرداد ماه، شرایط ما روز به روز پیچیده‌تر شد، هم‌اکنون بالغ بر ۳۲۰۰۰ بیمار در بیمارستان بستری هستند و ۱۴۶۰ بیماری که تست کرونای مثبت داشتند از میان ما رفتند که از میان آن‌ها ۷۲۰ بیمار  طی ۱۵۰ روز اول و حدود ۷۴۰ بیمار نیز طی ۵۵ روز گذشته جان خود را از دست دادند؛ یعنی میزان مرگ و میر سه برابر شده است و  کل بیمارانی که تست مثبت یا مشکوک داشتند و آن‌ها را از دست دادیم به ۳۱۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش فرتاک نیوز،وی افزود: تعداد بیمارانی که در سطح استان بستری می‌شوند روز به روز در حال افزایش است و ۱۱۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند؛ برآورد ما این است که شرایط در استان پیچیده‌تر خواهد شد؛ زیرا زنجیره تولید کرونا را در استان نتوانستیم متوقف کنیم.

کلیدری درخصوص وضعیت در استان اصفهان گفت: از میان ۲۷۰۰ نفر مبتلای جدید کرونا در روز گذشته، نزدیک به ۴۰ درصد مبتلایان از استان اصفهان بودند و این خطر بزرگی است، این وضعیت یک هفته الی ده روز است که در استان حاکم شده است.

روزانه حدود ۱۰۰۰ بیمار جدید در اصفهان شناسایی می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: در اسفند روزانه ۴۰ بیمار جدید شناسایی می‌شد ولی اکنون این تعداد به ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ بیمار جدید در روز رسیده است؛ این به این معناست که در هفته‌های آتی تجربه تعداد بالای بیمار بستری را در استان خواهیم داشت و احتمالا در طی ۲ الی ۴ هفته آینده، مرگ و میرهای بیشتری را در استان خواهیم داشت.

خمینی‌شهر در صدر بروز بیماری است

وی بیان کرد: بیمارستان الزهرا در حال تکمیل برای بیماران کرونایی است و باید از ظرفیت‌های دیگر استفاده شود، در شهرستان‌ها نیز خمینی‌شهر، در صدر بروز بیماری قرار گرفته، بیمارستان اشرفی به طور کامل پر است و بیمارستان منظریه تا این لحظه متشکل از ۲۵ بیمار کرونایی است.

کلیدری افزود: این به این معنی است که در خمینی‌شهر ظرفیت‌های خدمات غیرکرونایی در حال از دست رفتن است، در فلاورجان نیز بیمارستان شفا از پریروز به طور کامل تکمیل شده است و ما مجبور شدیم بیماران کرونایی را از فلاورجان به اصفهان منتقل کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: ما هیچ اقدامی برای توقف چرخه انجام ندادیم، دورهمی‌ها برقرار است، پاساژها، تفرجگاه‌ها و مدارس باز هستند؛ این یعنی اگر نتوانیم وضعیت را کنترل کنیم در ماه‌های آتی به آمار بالای مرگ و میر خواهیم رسید.

۷۱ نفر از دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند

وی درخصوص مدارس و آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا، اظهار کرد: حضور در مدارس کم‌رنگ‌تر شده است؛ ولی تا این لحظه از ابتدای دوران کوید، بچه‌های زیر ۱۸ سال بستری در مراکز، به ۱۶۴۴ نفر رسیده که از این تعداد تا کنون ۷۱ نفر جان خود را از دست دادند.

کلیدری در رابطه با مادران باردار بیان کرد: ما در چندسال گذشته سرآمد در کنترل مرگ مادران باردار در کشور بوده‌ایم؛ در طی ۵ ماه اول بیماری کوید نیز نسبتا موفق عمل کردیم و فقط ۲ مرگ مادر باردار را تجربه کردیم؛ اما طی ۴۰ روز گذشته ۵ مادر باردار مبتلا به کرونا را از دست دادیم که ۴ نفر از آن‌ها ساکن خمینی‌شهر بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص کرونا در کشورهای پیشرفته، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته توقف در تفرجگاه‌ها ممنوع است، تشخیص بیمار کرونا به صورت هوشمند انجام می‌شود ولی ما با رفتارهایمان به کرونا توسعه می‌دهیم؛ ایمنی گله‌ای پاسخگو نخواهد بود در بسیاری از کشورها چون سوئد و انگلیس، تجربه کردند و پشیمان شدند.

محدودیت‌ها باید دوباره لحاظ شود

وی درخصوص محدودیت‌های دروان کرونا، گفت: مردم و کادر درمان این انتظار را دارند که محدودیت‌ها برقرار شود، بارها توسط دانشگاه در ستاد استانی کرونا اعلام شده است که وضعیت پیچیده است و درخواست شده که محدودیت‌ها را در استان لحاظ کنند؛ ولی مسوؤلان مطابق پروتکل‌های ستاد ملی رفتار می‌کنند؛  نظر ما این است که باید متناسب با شرایط هر استان یا شهرستان برای کرونا تصمیم گرفت.

کلیدری افزود: محدودیت با اختلال در معیشت مردم متفاوت است، ما می‌گوییم معیشت مردم برقرار باشد اما خدماتی که ارائه می‌دهیم آیا با شرایط استاندارد فاصله‌گذاری است؟ نکته دیگر این است که این بیماری با ما هست، نمی‌شود قواعدی را که به صورت اصولی در برخورد با این بیماری باید رعایت کنیم را ناقص رعایت کنیم.

آمار معلمین و دانش‌آموزان مبتلا به کرونا به آموزش و پرورش داده شده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص آمار معلمین مبتلا به کرونا، عنوان کرد: در طی دو هفته گذشته  ۴۸ معلم مبتلا،۱۸۳ معلمی که یکی از اعضای خانواده مبتلا بود، ۱۶۳ دانش‌آموز مبتلا و ۲۸۶۳ دانش‌آموزی که خود مبتلا نبودند ولی یکی از اعضای خانواده‌شان مبتلا بودند،  شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه این آمار به آموزش و پرورش نیز اعلام شده است، درخصوص عدم مطابقت این آمار با آمار گفته شده توسط آموزش و پرورش، گفت: اسامی افراد مبتلا نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است، اولویت ما در آموزش غیرحضوری است،  باید حساسیت به این مسأله نشان داده شود و خانواده‌ها به این درک رسیده‌اند که فرزندانشان مجازی آموزش ببینند.

کلیدری بیان کرد: در حوزه تست و آزمایشگاه، ظرفیت‌سازی خوبی را در استان انجام دادیم و آزمایشات با تعداد بالا در حال انجام است، روزانه بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تست در استان انجام می‌دهیم که نزدیک ۱۰۰۰ تست توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

تست افراد علامت‌دار در مراکز ۱۶ ساعته رایگان انجام می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با تعرفه‌ها بیان کرد: هر فرد علامت دار اگر به مراکز ۱۶ساعته ما در استان مراجعه کند، تست به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی درخصوص طرح غربالگری گفت: این طرح می‌تواند در  کنترل بیماری موثر باشد اما باید بقیه قدم‌های غربالگری را نیز مطمئن برداریم، آیا ما این اختیار را داریم که فرد مبتلا را محدود کنیم؟

ابتلای ۴ درصد از پرسنل در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به کرونا

کلیدری درخصوص ابتلای کادر درمان بیان کرد: حدود ۴درصد از پرسنل در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، مبتلا شدند؛ اما در مرداد و شهریور سیر ابتلا سرعت زیادی داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با بیمارستان جایگزین توضیح داد: ما همیشه باید توازنی را بین خدمات کرونا و خدمات غیر کرونا در استان برقرار کنیم و نمی‌خواهیم خدمات غیر کرونا آسیب ببیند ولی با روند روبه رشد مجبور هستیم در هفته‌های آتی بیمارستان‌های دیگری را نیز وارد چرخه کنیم.

وی درخصوص تجهیزات و دارو،  اظهار کرد: ما دو نوع تجهیزات نیاز داریم تجهیزات مراقبتی از پرسنل که ظرفیت‌سازی مناسبی در استان صورت گرفته؛  اما در حوزه دارو و تجهیزات درمانی،  یکی از دغدغه‌ها در استان ظرفیت اکسیژن است.

تجهیز اکسیژن مورد نیاز توسط فولاد مبارکه

کلیدری افزود:  اکسیژن را فولاد مبارکه، عملا به صورت رایگان در اختیار ما گذاشت اما بسیاری از بیمارستان‌های ما اکسیژن‌ساز دارند و آن ظرفیت کفاف نمی‌دهد و مجبور هستیم تانک‌های اکسیژن در آن‌ها تعبیه کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص داروهایی که در حاشیه برای درمان کرونا وجود دارد، خاطرنشان کرد: هنوز جمع‌بندی واحدی درخصوص پروتکل قطعی درمانی در بیماران کرونا در دنیا وجود ندارد، آن‌چه که برا بیماران مهم است مراقبت دقیق با امکانات حداکثری به خصوص امکانات تنفسی است.

وی درخصوص واکسن آنفولانزا بیان کرد: قرار است از هفته آینده واکسن آنفولانزا به میزان مورد نیاز لااقل برای کارکنان بهداشت و درمان و گروه‌های پرخطر در اختیار قرار گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۹۳۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان