//
کدخبر: ۲۷۳۵۱۸ //

دستکش و ماسک را در دوره شیوع ویروس کرونا جزو زباله‌های تر قرار دهید

دبیر شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن بیان اینکه محل‌های دپوی زباله و زباله‌های خانگی می‌توانند از عوامل شیوع و بروز مجدد ویروس کرونا باشند، گفت: مردم باید تفکیک زباله از مبدا را جدی بگیرند و زباله‌های بهداشتی و کرونایی خود را هنگام تفکیک همراه با زباله‌های تر قرار دهند.

دستکش و ماسک را در دوره شیوع ویروس کرونا جزو زباله‌های تر قرار دهید

محمد الموتی با اشاره به اینکه در گذشته نیز تجربه بیماری‌های پاندمیک و همه‌گیر را در نقاطی از دنیا داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تجربه‌ها در همه‌گیری بیماری‌هایی از جمله ابولا، سارس و مرس نشان می‌دهد یکی از مسائل مهم در مدیریت و مقابله با بیماری‌های واگیردار در گروی مدیریت پسماندها است.

به گزارش فرتاک نیوز؛ وی ادامه داد: گزارش‌ها، تحقیقات و پژوهش‌های متعددی که در گذشته انجام شده نشان می‌دهد که امکان بروز و شیوع مجدد ویروس از دو مکان امکان‌پذیر است. یکی از آن‌ها محل‌های دپوی زباله یا حتی زباله‌های خانگی و خدماتی و دیگری از طریق فاضلاب‌ها است. 

الموتی با بیان اینکه مردم در دوره بیماری‌های پاندمیک چاره‌ای جز استفاده از ماسک و دستکش و سایر لوازم بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری ندارند، گفت: مردم در این شرایط نباید تفکیک زباله‌های خانگی از مبدا را فراموش کنند. 

دبیر شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن تاکید بر اینکه افراد خانواده باید دو نکته مهم را در زمینه مدیریت زباله‌های خانگی مدنظر قرار دهند، گفت: نخستین نکته‌ای که مردم باید رعایت کنند این است که حتما تفکیک زباله از مبدا را انجام دهند. هرچند تفکیک از مبدا با درصد کمی در کشور انجام می‌شود اما همچنان می‌تواند در زمینه مدیریت پسماند و مقابله با شیوع ویروس کرونا موثر باشد.

وی ادامه داد: مردم باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که لوازم بهداشتی اعم از دستکش و ماسک علی‌رغم اینکه در تعاریف کلی جزو زباله خشک به‌حساب می‌آیند اما در این دوره شیوع ویروس کرونا باید آن‌ها را جزو زباله‌های تر قرار دهند چراکه در دوره پاندمیک عموما زباله‌های تر به‌صورت مستقیم دفن می‌شوند بنابراین ما باید سعی کنیم که زباله‌های کرونایی و لوازم بهداشتی را هنگام تفکیک همراه با زباله‌های‌ تر قرار دهیم.

الموتی همچنین توضیح داد: از آنجایی که ویروس کرونا در مقابل حرارت تقریبا ضعیف می‌شود و از بین می رود بنابراین دفن زباله‌های کرونایی به‌همراه زباله‌های تر باعث می‌شود که علاوه بر گازهایی که از این زباله‌ها تولید می‌شود، حرارتی که درون زمین ایجاد شده باعث از بین رفتن ویروس شود.

دبیر شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور درباره رها کردن ماسک و دستکش در مخازن زباله در سطح شهر گفت: متاسفانه به‌دلیل کمبود زیرساخت مبلمان شهری مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا برای تعویض ماسک و دستکش خود مجبور هستند این اقلام را در مخازن زباله‌ای که سایر زباله‌ها نیز در آن وجود دارد، رها کنند این در حالیست که ما از چهار ماه گذشته از شهرداری‌ها این تقاضا را داشتیم که در مبلمان شهری، کنار تمام مخازن و سطل‌های زباله سطح شهر کیسه و سطل‌های رنگی ویژه پسماند کرونایی قرار دهند تا هم شهروندان آگاه باشند که خارج از منزل باید ماسک و دستکش خود را در این مخازن مخصوص رها کنند و هم زباله‌های کرونایی با سایر زباله‌ها قاطی نشود و کل آثار تفکیک از بین نرود.

وی ادامه داد: قرار دادن سطل‌های مخصوص زباله‌های کرونایی در سطح شهر باعث می شود که بخش عمده‌ای از خطرات ناشی از قاطی شدن زباله‌های کرونایی با سایر زباله‌ها برطرف شود و در محل‌های دپوی زباله آسیب‌های کمتری کارکنان این مراکز را تهدید کند. باید این را در نظر داشته باشیم که افرادی که در حوزه‌ تفکیک پسماند در مراکز دفع و پردازش فعالیت می‌کنند شهروندان همین مملکت و هموطنان خودمان هستند و ممکن است تفکیک نکردن زباله‌های کرونایی وتعبیه نکردن مخازن مخصوص زباله‌های کرونایی، این افراد را که در ارتباط بیشتری با زباله هستند را آلوده به ویروس کند.

الموتی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مردم باید زباله‌های کرونایی خود را همراه زباله‌های تر قرار دهند و شهرداری‌ها نباید اجازه دهند کسی وارد محل‌های دپو زباله‌های تر شود، تاکید کرد: مردم نیز باید توجه داشته باشند که رها کردن ماسک و دستکش خود در معابر شهر علاوه‌بر آلودگی محیط زیست می‌تواند در زمینه شیوع ویروس کرونا بسیار خطرناک باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۳۵۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان