//
کدخبر: ۲۵۲۲۲۴ //

یافته‌های جدید درباره احتمال انتقال کرونا از طریق حیوانات خانگی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پی بروز برخی شبهات و نگرانی ها از احتمال انتقال ویروس بیماری کرونا از انسان به حیوانات خانگی و بالعکس، جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی در این خصوص را ارائه کرد.

یافته‌های جدید درباره احتمال انتقال کرونا از طریق حیوانات خانگی
به گزارش فرتاک نیوز،
به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو خورشیدی، در مورد شبهات و نگرانی‌ها در خصوص وجود سند و مدرکی دال بر انتقال ویروس جدید کرونا از حیوانات خانگی به انسان گفت: دپارتمان کشاورزی، شیلات و محافظت از منابع هنگ‌کنگ برای نخستین بار در 7 اسفند 1398 از یک سگ خانگی که گفته می‌شود یک پورمنیایی 17 ساله است، نمونه‌گیری و یک روز بعد،  SARS-CoV-2 را در نمونه‌های جمع‌آوری شده شناسایی می‌کنند. این دپارتمان دوباره در تاریخ‌های 9، 12 و 15 اسفند ماه 98 نمونه‌گیری را تکرار و نتایج آن بصورت 'مثبت ضعیف' تایید شد.

وی در تشریح ویژگی نتیجه 'مثبت ضعیف' تشریح کرد: این به معنای آن است که مقدار کمی از RNA SARS-CoV-2 در نمونه‌ها دیده شده و نمی‌تواند تفریق کند که این نمونه‌ها آیا حاوی خود ویروس هستند یا فقط قطعات RNA  از RNA SARS-CoV-2 ویروس هستند.

ماکنعلی با بیان اینکه آزمایش (RT PCR) توسط آزمایشگاههای دپارتمان کشاورزی، شیلات و محافظت از منابع هنگ‌کنگ و دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه این کشور انجام شده است، تصریح کرد: 'آزمایشگاه دوم یک آزمایشگاه مرجع معتبر برای WHO جهت انجام آزمایش SARS-CoV-2 است و البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که آزمایش RT PCR یک تست حساس و ویژه است و با سایر ویروس‌های کرونا در سگ و گربه واکنش متقاطع  ندارد. نتایج آزمایش از هر دو آزمایشگاه نتایج مشابهی به همراه داشته است '

این مقام صاحب‌نظر در سازمان دامپزشکی کشورمان با بیان اینکه کارشناسان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ، کالج پزشکی دامپزشکی و علوم زندگی از دانشگاه شهر هنگ‌کنگ و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) معتقدند سازگاری و پایداری نتایج نشان می‌دهد سگ خانگی ممکن است از نظر ویروس، سطح پایینی از آلودگی را داشته باشد، اظهار کرد: در حالی که مراجع ذیصلاح هنگ‌کنگ اظهارکرده اند این ممکن است یک مورد انتقال انسان به حیوان باشد، اما این هنوز حدس و گمان است و آزمایش‌های بیشتری جهت اطمینان خاطر انجام خواهد پذیرفت.

وی افزود: این سگ خانگی، یکی از 2 سگ خانگی است که در اتاق‌های جداگانه در یک مرکز در بندر هنگ‌کنگ پل هنگ کنگ- ژوآی- ماکائو تحت قرنطینه است. سگ خانگی دوم از نظر آلودگی به ویروس  'منفی' بوده است.

ماکنعلی با بیان اینکه سگ‌های خانگی مورد مراقبت قرار گرفته اند و هیچ علائمی از ابتلا به بیماری COVID-19  را نشان نداده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر این، کارشناسان بیماری‌های عفونی و سازمانهای بین‌المللی بهداشتی در زمینه حیوانات اعتقاد دارند هیچ مدرکی در این مرحله از زمان وجود ندارد که نشان دهد حیوانات اهلی می‌توانند COVID-19 را به حیوانات دیگر یا انسان منتقل کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا SARS-CoV-2  می‌تواند حیوانات خانگی را آلوده کند، چنین پاسخ داد: 'در حال حاضر پاسخ روشنی به این پرسش وجود ندارد و هیچ مدرکی مبنی اینکه حیوانات خانگی به این بیماری مبتلا بشوند به دست نیامده است. و کارشناسان بیماری‌های عفونی و همچنین مراجع ذیصلاح بین‌المللی بهداشت اعم از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE )، سازمان جهانی بهداشت (WHO ) و مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC)  اعلام کرده اند هیچ مدرکی دال بر اینکه سگ و گربه‌های خانگی می‌توانند منشاً یا عامل پخش  SARS-CoV-2 باشند، وجود ندارد. با این وجود تحقیقات بیشتری در حال انجام است و هرچه اطلاعات بیشتری کسب شود، اطلاع‌رسانی صورت خواهد پذیرفت. با این حال  از آنجا که حیوانات می‌توانند بیماری‌های دیگری را به مردم منتقل کنند و انسانها نیز می‌توانند بیماری‌ها را به حیوانات منتقل کنند، ضروری است که انسانها همیشه( قبل و بعد از تماس با حیوانات)، دستان خود را بشویند.'

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۲۲۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان