//
کدخبر: ۷۵۸۰۴ //

زلزله با "جاذبه ماه" ارتباط دارد؟

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه با اشاره به شایعاتی که درباره تاثیر جاذبه ماه بر وقوع زمین لرزه مطرح است، گفت: عامل اصلی بروز زمین لرزه آزاد شدن انرژی بین گسل‌ها است و جاذبه ماه و خورشید تاثیری بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی دارد.

زلزله با "جاذبه ماه" ارتباط دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

فرهاد فروزی اظهار کرد: صحبت‌هایی در فضای مجازی مطرح می‌شود که چون گاهی زمین‌لرزه‌ها شب هنگام اتفاق می‌افتد، شاید رابطه‌ای بین وقوع زلزله و جاذبه ماه در شب وجود داشته باشد.

 

وی با رد تاثیر جاذبه ماه بر وقوع زمین لرزه، افزود: اگرچه عوامل زیادی در نحوه شکل گیری گسل‌ها و آزادسازی انرژی آنها اثرگذار است، اما جاذبه ماه و خورشید اثری بسیار بسیار ناچیز دارد.

 

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه زمین لرزه‌ها منشاهای متفاوتی دارند، آتشفشان، فروریزی غارهای زیرسطحی، عوامل انسانی مانند انفجار، برداشت از معادن و سدها و از همه مهمتر عوامل تکتونیکی را عوامل اصلی بروز زمین لرزه دانست.

 

فروزی خاطرنشان کرد: آنچه ما از آن به عنوان زمین لرزه یاد می‌کنیم، زمین لرزه تکتونیکی و در اثر حرکت پوسته‌های اصلی و فرعی زمین است.

 

وی ادامه داد: لایه بالایی زمین به ضخامت حدود ۶۰ کیلومتر( که لیتوسفر یا سنگ کره نامیده می‌شود) تکه تکه است و صفحات تکتونیکی را بوجود می‌آورد که این صفحات بر روی لایه زیرین(منتل یا گوشته که حالت خمیری دارد) در حال لغزش می‌باشد.

 

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه این صفحات عظیم در مرز صفحات یا با هم برخورد می‌کنند، یا از هم دور می‌شوند و یا از کنار هم عبور می‌کنند، عنوان کرد:  مرز صفحات، همان گسل‌ها هستند که انرژی در آنجا تجمیع و کم کم افزایش می‌یابد.

 

فروزی خاطرنشان کرد: تجمیع انرژی آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا جایی‌که سنگ‌های زیرین صفحات که در اثر اصطکاک در هم فرو رفته‌اند، می‌شکند و انرژی ظرف چند لحظه آزاد می‌شود و زمین لرزه رخ می‌دهد.

 

به گفته این کارشناس، عوامل زیادی در نحوه شکل‌گیری گسل‌ها و آزادسازی انرژی آنها وجود دارد که از جمله می توان به جنس سنگ‌ها، نوع گسل‌ها، سابقه لرزه خیزی، میزان تنش و... اشاره کرد.

 

وی معتقد است، در این میان اندکی هم جاذبه ماه و خورشید بر پوسته زمین تاثیرگذار است، اما این تاثیر بسیاربسیار ناچیزاست و همواره چشم پوشی می شود.

 

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه مهمترین و اصلی ترین عامل زلزله همان حرکت صفحات است و ربطی به شب و روز ندارد، یادآوری کرد:  اتفاقا آمار زمین‌لرزه‌های بزرگتر از شش ریشتر در 10 سال اخیر نشان می‌دهد که اکثر زمین‌لرزه‌های بزرگتر از شش ریشتر در روز اتفاق افتاده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۵۸۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان