//
کدخبر: ۶۷۰۳۴ //

آشنایی با عملیات پناه گیری حین وقوع زلزله

چنانچه در آپارتمان زندگی می کنید، به طرف درهای خروجی، پله ها و آسانسور ندوید و در محل‌های نسبتاً امن ساختمان مانند زیر میزها و تختخواب‌های محکم، خروجی‌های طاقی مانند: چهارچوب درها (با توجه به مواظبت از خطر کوبیده شدن درها زمان لرزش خانه)، مکان‌های با سقف‌های کوچک و راهروهای باریک و زیر پله ها پناه بگیرید.

آشنایی با عملیات پناه گیری حین وقوع زلزله
به گزارش فرتاک نیوز،

چنانچه در داخل ساختمان هستید:

خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و مواظب کودکان باشید.

 

اگر خانه‌ی مسکونی شما یک طبقه و دارای فضا باز است، فوراً و با احتیاج خارج شوید.

 

چنانچه در آپارتمان زندگی می‎کنید، به طرف درهای خروجی، پله‎ها و آسانسور ندوید و در محل‌های نسبتاً امن ساختمان مانند زیر میزها و تختخواب‌های محکم، خروجی‌های طاقی مانند: چهارچوب درها (با توجه به مواظبت از خطر کوبیده شدن درها زمان لرزش خانه)، مکان‌های با سقف‌های کوچک و راهروهای باریک و زیر پله‎ها پناه بگیرید.

 

به خاطر داشته باشید که زمان وقوع زلزله‎های شدید، جابجایی از مکانی به مکان دیگر بسیار مشکل و تقریباً بعید خواهد بود و شما فرصت کافی برای این حرکات را نخواهید داشت. سعی کنید سر خود را بپوشانید. با استفاده از کت، بالش، پتو، کتاب ضخیم و یا با قرار دادن آرنج‌ها در طرفین سر و روی گوش‌ها و پوشاندن پشت گردن با کف دست‌ها این عمل را انجام دهید.

 

مواظب سقوط گچ و آجر از سقف باشید. چنانچه در آشپرخانه و شوفاژخانه هستند، فوراً خارج شوید. از پنجره‌ها، درهای شیشه‎ای، آیینه‎ها و قفسه‎های بلند و کتابخانه سریعاً دور شوید. چنانچه در آپارتمان زندگی می‎کنید و در زمان وقوع زلزله در آسانسور هستید، فوراً تمام دکمه‎های آسانسور را فشار دهید و در اولین توقف از آن خارج شوید.

 

چنانچه در پلکان هستید روی پله‎ها به طرف دیوار (نه به طرف نرده‎ها) نشسته و با آرنج و کف دست سر و صورت خود را بپوشانید.

 

چنانچه در پارکینگ هستید سریعاً خارج شوید.

 

وجود مواد سوختی اضافی، روغن موتور، گریس، ابزار تعمیر سنگین و ناپایدار خطر آفرین هستند.

 

در حمام و دستشویی مواظب آیینه‎ها و کابینت‌ها باشید. تا پایان لرزش در وضعیت خود بمانید. سپس با در نظر گرفتن مسیر مناسب تخلیه و خطرات احتمالی در آن مسیر، ساختمان را ترک کنید تا دچار خطرات پس لرزه‎ها که معمولاً مدت کوتاهی بعد از زلزله اصلی روی می‎دهند، نشوید.

 

موقع تخلیه به دیگر اعضای خانواده نیز کمک کنید. چنانچه خارج از خانه‌ مسکونی هستید:

در حیاط خانه: همانجا بمانید. از ساختمان‌ها و دیوارها دور شوید و مواظب سقوط اجزای آن باشید.

 

در خیابان: از پیاده‌روها و ساختمان‌ها فاصله بگیرید.

 

از تیرها و سیم‌های برق فاصله بگیرد.

 

در اتومبیل: اتومبیل را در کنار خیابان به دور از تیرها و سیم‌های برق، ساختمان‌ها و پل‌های سواره‎رو و پیاده‎رو متوقف کنید.

 

همانجا بمانید تا زلزله تمام شود. در فروشگاه، بانک،‌ اداره‌ی پست و غیره: چنانچه ساختمان یک طبقه و دارای فضای باز می‎باشد سریعاً از آن خارج شده و در صورت دور بودن از در خروجی، از قفسه‎ها، ویترین‎ها، درهای شیشه‎ای و غیره دور شوید. در کنار دیوار و با پوشاندن سرو صورت خود با آرنج‌ها و کف دست‌ها و یا کیف و کت خود پناه بگیرید. بعد از اتمام زلزله با دقت مسیر خروج را انتخاب کنید. مواظف سقوط تابلوهای بالای در فروشگاه‌ها باشید.

 

در سینما، تئاتر، استادیوم و غیره: به طرف درهای خروجی ندوید، در صندلی خود بمانید و سرو صورت خود را بپوشانید.

 

در اداره: فوراً به زیر میز خود بروید و تا پایان لرزش همانجا بمانید. فراموش نکنید که باید قبلاً‌ کامپیوتر و ماشین تحریر را سر جای خود محکم کرده و قفسه‎های بایگانی را به دیوار وصل کرده باشید. توجه کنید: کلیه‌ی افراد خانواده را تشویق نمایید که در عملیات تمرینی پناه‎گیری به‎طور مرتب شرکت کنند تا مناطق امن خانه برای آنها مشخص گردد. حداقل سالی دو بار این عملیات را تمرین کنید. چنانچه کودک یا کودکانی در خانواده وجود دارند، بهتر است چگونگی این تمرینات را بازی‌گونه و شاد برگزار نمایید تا باعث ایجاد ترس و نگرانی در آنها نشوید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۷۰۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان