//
کدخبر: ۹۹۶۷۷ //
رکوردداران تعداد ملی‌پوش در تاریخ جام‌جهانی

از استقلال و پرسپولیس تا بوندس‌لیگا/ آبی پوشان جلوتر از سرخ پوشان

شاید این جزء آخرین دفعاتی باشد از پاس تهران نامی به میان می آوریم. آنها به همراه سرخابی های پایتخت بیشترین سهم را از حضور تیم ملی ایران در پنج دوره جام جهانی دارند.

به گزارش فرتاک نیوز،

با بررسی پنج لیست نهایی تیم ملی در پنج دوره از جام جهانی نکات جالبی به دست می آید. استقلال، پرسپولیس و پاس تهران تیم هایی هستند که در طول پنج دوره حضور ایران در جام جهانی بیشترین بازیکنان را در لیست تیم ملی داشتند. این در حالیست که ذوب آهن اصفهان نزدیک ترین رقیب برای رسیدن به تهرانی ها محسوب می شود.

* استقلال تهران با 20 بازیکن در صدر تیم های حاضر در فوتبال ایران است. در میان بازیکنان آبی پوش، امیرحسین صادقی و پژمان منتظری در دوره جام جهانی توانستند حضور داشته باشند.

* پرسپولیس با 17 بازیکن دومین تیمی است توانسته بیشترین تعداد بازیکن را در تاریخ جام جهانی به خود اختصاص داده است. آنها نیز به مانند آبی پوشان در هر پنج دوره جام جهانی دارای نماینده در تیم ملی بوده اند.

* پاس تهران که یکی از ریشه دارترین تیم های ایرانی محسوب می شد تا پیش از انتقال به شهرستان توانست نام خود را به یکی از باشگاه های مهم به تثبت برساند. آنها 7 بازیکن در دو جام جهانی آرژانتین و آلمان داشتند.

* ذوب آهن را می توان در صدر تیم های شهرستانی فوتبال ایران قرار داد که بیشترین بازیکن را در جام جهانی به تیم ملی داده اند. ذوبی ها 6 بازیکن در جام جهانی آرژانتین، فرانسه، برزیل و روسیه داشتند.

* در مجموع پنج دوره حضور ایران در جام های جهانی 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه، 2006 آلمان، 2014 برزیل و 2018 روسیه 113 بازیکن در لیست های مختلف تیم ملی حضور داشتند که البته در این میان برخی از بازیکنان چند بار توانستند خود را به جام جهانی برسانند.

* تیم ملی ایران در دو جا جهانی آرژانتین و فرانسه با 22 بازیکن راهی این رقابت ها شد اما در سه دوره آلمان و برزیل و روسیه این تعداد بازیکن به 23 رسیده است.

* در میان بازیکنان مختلف تیم ملی مسعود شجاعی بین همه رکورددار است. او موفق شده در سه دوره راهی جام جهانی شود. او زمانی که ستاره سایپا بود در جام جهانی 2006 برای اولین بار در این مسابقات یافت و پس از آن نیز در دوره پیاپی اخیر این افتخار را برای خود تکرار کرد.

* نکته جالب دیگری که درباره بازیکنان حاضر در تیم های ایرانی اینکه برخی از بازیکنان دوران حضور در جام در جهانی را در تیمی غیر از آنچه هواداران تصور می کنند سپری کردند. به طور مثال مرحوم ناصر حجازی در دوران حضور در تیم شهباز راهی جام جهانی آرژانتین شد و یا نادر محمدخانی زمانی که برای تیم پلی اکریل اصفهان توپ می زد توانست به جام جهانی فرانسه برسد. این اتفاق درباره بسیاری از بازیکنان دیگر نیز صدق می کند.

1

3

* به غیر از شجاعی که سه بار سابقه حضور در جام جهانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده تعدادی از بازیکنان موفق شدند دو بار به این افتخار برسند. علی دایی، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، کریم انصاری فرد، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، علیرضا جهانبخش، احسان حاج صفی و محمدرضا خانزاده نیز بازیکنانی هستند دو بار توانستند خود را به بازی های مهم جام جهانی برسانند.

* نکته جالب در این بررسی، وضعیت تعدادی از تیم های فوتبال ایران است که این روزها یا وجود ندارند و یا از سطح اول فوتبال ایران دور شدند ابدا شرایط مناسبی ندارند. در این میان 6 باشگاه به نام های همای تهران، شهباز تهران، بهمن کرج، پلی اکریل اصفهان، برق شیراز( و نه برق جدید آینده سازان شیراز)، رستاخیز خرمشهر کلا منحل شده اند و اثری از آنها وجود خارجی ندارد.

* دو باشگاه صباباتری(صبای قم)، پاس تهران(پاس همدان) نیز این روزها راهی دسته های پایین فوتبال ایران شده اند عملا اوضاع بسیار ناخوشایندی دارند.

* 30 باشگاه خارجی بازیکنان تیم ملی ایران را در دوران جهانی شدن شان در اختیار داشتند. بازیکنانی که پیش از رسیدن به جام جهانی در عضویت تیم های خارجی بودند 30 باشگاه را در این لیست وارد کرده اند.

* 8 باشگاه از باشگاه های مربوط به بازیکنان ایران مربوط به بوندس لیگاست و بدین ترتیب فوتبال آلمان بیشترین سهم را در بین باشگاه های خارجی در لیست های تیم ملی دارد.  

* پس از آلمان، لیگ های هلند و روسیه با 3 بازیکن بیشترین سهم را بین خارجی ها در لیست های تیم ملی ایران دارد.

* نکته جالب درباره لیگ های مربوط به لژیونرهای ایرانی، با توجه به تعداد زیادی از بازیکنان ایرانی که در لیگ های عربی به میدان رفتند در پنج دوره حضور تیم ملی تنها سه بازیکن توانستند راهی جام جهانی شوند! جواد نکونام از شارجه امارات، مهدی طارمی از الغرافه قطر و مرتضی پورعلی گنجی از السد قطر تنها بازیکنان تیم ملی هستند که از لیگ های حوزه خلیج فارس توانستند به جام جهانی برسند.

* بایرن مونیخ، آرمینیا بیله‌فلد، هامبورگ، کلن، کایزرسلاترن، بوخوم، هانوفر، اینتراخت برانشوایگ آلمان، هیرنفین، نایمخن و آلکمار هلند، احمد گروژنی، آمکار و روبین کازان روسیه، فولام و ناتینگهام انگلیس، المپیاکوس و آ ا ک آتن یونان، اسپورتینگ کوویلا و ماریتیمو پرتغال، استاندارد لیژ و اوستنده بلژیک، السد و الغرافه قطر، لاس پالماس اسپانیا، سن خوزه آمریکا، مسینا ایتالیا، شارجه امارات و اوسترشوند سوئد باشگاه هایی هستند که بازیکنان ایرانی خود را پیش از رقابت های جام جهانی در اختیار تیم ملی ایران قرار دادند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۹۶۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان