تاریخ انتشار: 1397/03/07 15:20
کد خبر: 146180

ایران-ترکیه فراتر از یک دیدار تدارکاتی/ نگاهی به رقیب تدارکاتی امشب تیم‌ملی؛ تیمی با یک گذشته باشکوه

حدود 7دهه بعد از اولین رویارویی ایران و ترکیه در یک دیدار دوستانه، دو تیم بار دیگر در یک مسابقه تدارکاتی با هم روبه‌رو خواهند شد. آخرین جدال ترکیه و ایران 44سال قبل انجام شد و علیرغم همه زمزمه‌هایی که در این سال‌ها درمورد برخورد احتمالی دو تیم در دیدارهای تدارکاتی وجود داشت، طلسم مواجه ‌نشدن دو کشور تا همین امروز حفظ شد.
ایران-ترکیه فراتر از یک دیدار تدارکاتی/ نگاهی به رقیب تدارکاتی امشب تیم‌ملی؛ تیمی با یک گذشته باشکوه

 ترکیه، اولین رقیب تیم‌ملی بعد از اعلام فهرست 24نفره کارلوس کی‌روش است و به احتمال بسیار زیاد، ایران نسبت به دیدارهای دوستانه گذشته‌اش با ترکیبی شبیه‌تر به ترکیب نهایی جام‌جهانی در مقابل این حریف قرار می‌گیرد. سرمربی تیم‌ملی هنوز در مورد آخرین خط خورده ایران تصمیم نکرفته و شاید دیدار با ترکیه فرصت مناسبی برای انتخاب 23بازیکن نهایی تیم باشد. با توجه به کنارکشیدن یونان، ترک‌ها مهم‌ترین رقیب تدارکاتی ایران در مسیر آماده‌سازی برای حضور در جام‌جهانی2018 به‌شمار می‌رود. پسران لوچسکیو به‌جز ایران، دو دیدار تدارکاتی دیگر نیز برگزار می‌کنند. انگیزه بزرگ آنها در اردوی تازه، صعود به رقابت‌های یورو2020 است. چرا که ترکیه نتوانسته جواز حضور در جام‌جهانی2018 روسیه را به‌دست بیاورد. شاید اگر «ماه و ستاره‌‌‌ها» از منطقه آسیا برای جام‌جهانی مبارزه می‌کردند، هر دوره بخشی از این تورنمنت بودند اما اروپایی‎شدن، تاوان‌هایی نیز دارد و یکی از این تاوان‌ها، دشوار بودن راه صعود به جام‌جهانی است. در بین بازیکنان فعلی تیم‌ملی، تنها رامین رضاییان تجربه حضور در فوتبال ترکیه را دارد. مهدی طارمی قبل از برگزاری اولین بازی برای ریزه‌اسپور به تهران برگشت اما رامین مدت کوتاهی در این باشگاه حضور داشت و سپس تصمیم گرفت با جدایی از ریزه‌اسپور به لیگ‌برتر برگردد. در این سال‌ها، سجاد شهباززاده و پیام صادقیان نیز در این کشور فوتبال بازی کرده‌اند اما درست مثل گذشته بازی در ترکیه، تجربه خوشایندی برای ستاره‌های ایرانی نبوده است.

آیا ترکیه می‌تواند در مسابقه امروز به تیم‌ملی فشار بیاورد؟  اگر لوچسکیو از نفرات اصلی‌اش در برابر ایران استفاده کند، این اتفاق رخ خواهد داد. البته «هاکان چالهان‌اوغلو» که مهم‌ترین ستاره این نسل فوتبال ترکیه به‌شمار می‌رود، به‌دلیل آنچه «مصدومیت» عنوان شده در استراحت به سر می‌برد و شائبه‌هایی در خصوص غیبت پائولو دیبالای فوتبال ترکیه یعنی چنگیز اوندر نیز در این بازی شنیده می‌شد. «عمر توپراک» و «نوری شاهین» دورتموند، «امره مور» سلتاویگو، «بوراک ایلماز» سلتاویگو، «انیس اونال» ویارئال و «آردا توران» دیگر چهره‌های سرشناسی هستند که به‌دلایل مختلف در فهرست 27نفره سرمربی تیم‌ملی فوتبال ترکیه برای دیدار دوستانه با ایران دیده نمی‌شود. حتی با وجود غیبت این ستاره‌ها، هنوز نام‌های قابل اتکایی در لیست لوچسکیو دیده می‎شوند. از «جنک توسون» که فصل نسبتا خوبی را در ترکیب اورتون سپری کرده، تا «امیت بولوت» کایزری‌اسپور، «تارکان ساربست» آستاراوین، «برکی اوزکان» اشتوتگارت و «کنان کارامان» هانوفر. جوانگرایی، نکته کلیدی لیست ترکیه به‌شمار می‌رود. در این لیست 12بازیکن زیر 23‌ساله دیده می‌شوند و به‌نظر می‌رسد سرمربی ترکیه تصمیم دارد یک نسل جدید را در این تیم به‌وجود بیاورد.

ترکیه تیم سی‌و‌هفتم آخرین رنکینگ فیفا به‌شمار می‌رود. 14سال قبل آنها به‌جمع 5تیم برتر این رنکینگ رسیده بودند تا در بهترین وضعیت تاریخ‌شان قرار بگیرند. این کشور سابقه تبعید‌شدن به رده شصت‌و‌هفتم رنکینگ را نیز دارد اما هرگز از این رده پایین‌تر نرفته است. حریف امروز تیم‌ملی، فقط دو بار در جام‌جهانی شرکت کرده است. قرمزها اولین‌بار در جام‌جهانی 1954 سوئیس حاضر شدند و در همان مرحله گروهی از رقابت‌ها کنار رفتند. این تیم تا سال2002 برای بازگشت به جام‌جهانی صبر کرد و این‌بار با خلق یک شگفتی باورنکردنی، به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسید و با پیروزی در دیدار رده‌بندی، روی سکوی سوم جام ایستاد. ترکیه با هدایت فاتح تریم در یورو2008 نیز یک نتیجه باشکوه به‌دست آورد و تا مرحله نیمه‌نهایی این جام، در جدول مسابقات حفظ شد. یک رده سومی در جام کنفدراسیون‌های سال2003 نیز، موفقیت بزرگ دیگری برای تاریخ فوتبال ترکیه است. این کشور اما در شرایط فعلی فاصله زیادی با دوران پرافتخار گذشته دارد. ترک‌ها امیدوار بودند در سال2018 به طلسم صعود نکردن به جام‌جهانی پایان بدهند اما در گروه، پس از ایسلند، کرواسی و اوکراین چهارم شدند تا برای چهارمین‌بار متوالی در میان 32تیم حاضر در جام‌جهانی قرار نگیرند.

دیدار دوستانه امروز ایران و ترکیه، در استادیوم 17هزار و 319نفری فاتح‌تریم باشاک‌شهیر برگزار می‎شود. دوری ورزشگاه از مرکز استانبول و کارشکنی ترک‌ها در بلیت‌فروشی به ایرانی‌ها، احتمالا موجب خواهد شد که مسابقه در حضور حداقلی تماشاگران تیم‌ملی برگزار شود. مهم‌تر از تماشاگران اما، پسران کی‌روش در تیم‌ملی هستند که باید آمادگی‌شان را در این بازی نشان بدهند. چرا که این یک محک کاملا جدی در مسیر جام‌جهانی برای تیم‌ملی به شمار می‌رود. ایران و ترکیه به لحاظ فوتبالی، شباهت‌های زیادی دارند. مهم‌ترین شباهت آنها در مخلوط‎شدن «احساسات» با فوتبال خلاصه می‌شود. موضوعی که شاید به مسابقه امروز، جایگاهی فراتر از یک دیدار تدارکاتی بدهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3edqb6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


واکنش بخش رسانه ای تیم ملی درباره مصاحبه جنجالی سامان قدوس