//
کدخبر: ۴۳۲۶۳۳ //

قلعه‌نویی خاطرات ۱۶ سال پیش را نبش قبر کرد؛ آن زمان سیاسی برکنار شدم!

سرمربی تیم ملی ایران ابراز امیدواری کرد که تیمش بتواند شروع خوبی در مسیر انتخابی جام جهانی 2026 داشته باشد.

قلعه‌نویی خاطرات 16 سال پیش را نبش قبر کرد؛ آن زمان سیاسی برکنار شدم!
به گزارش فرتاک نیوز،

تیم ملی ایران در نخستین تجربه حضورش در مرحله اول انتخابی جام جهانی 2026 باید فردا (پنجشنبه) از ساعت 18 به وقت تهران در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ برود. امیر قلعه‌نویی که در بازگشت دوباره‌اش به نیمکت تیم ملی ایران همچنان توانسته شکست‌ناپذیر باشد و 8 برد و یک تساوی در کارنامه او به چشم می‌خورد، به دنبال حفظ رکورد ویژه خود است و امید دارد که فردا بتواند نهمین برد پیاپی خود در تیم ملی ایران را به‌دست آورد.

سرمربی تیم ملی ایران پیش از رویارویی شاگردانش با تیم ملی هنگ‌کنگ در نشست خبری حضور یافت و امروز (چهارشنبه) در کنار سردار آزمون، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. امیر قلعه‌نویی در کنار اشاره به انگیزه بالای شاگردانش برای شروع موفق در مسابقات انتخابی جام جهانی 2026، نسبت به حواشی 16 سال پیش برای برکناری او از سمتش واکنش نشان داد و درباره اتفاقات جنجالی رخ داده در آن مقطع توضیحات جالب‌توجهی را به زبان آورد.

مهم‌ترین کاری که داشتیم برای تیم بوده تا مجموعه را یکدل کنیم

قلعه‌نویی با اشاره به موفقیت تیم نوجوانان در جام جهانی صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: «قبل از هر چیز از شیربچه‌های نوجوان تشکر می‌کنم که با بازی خوبشان حماسه آفریدند و حتی باخت‌شان برابر انگلیس هم غیرتمندانه بود. از کادرفنی و آقای عبدی هم تشکر می‌کنم. به تیم هنگ کنگ و آقای اندرسن خوش‌آمد می‌گویم. درست است که هنگ کنگ در رده ۱۵۰ فیفاست اما در رده‌های پایه سرمایه گذاری کرده‌اند». سرمربی تیم ملی ایران درباره سطح فنی هنگ‌کنگ گفت: «بازیکنان هنگ‌کنگ دفاع فشرده را خیلی خوب انجام می‌دهند و در ضدحمله هم خیلی قوی هستند. در بازی‌هایی که آنالیز کردیم دیدیم روی ضربات کاشته خوب کار می‌کنند. سه لژیونر و ۵ بازیکن دورگه دارند. ما دیروز به صورت نصف و نیمه تمرین تاکتیکی کردیم. مجبور شدیم لژیونرها را به دلیل خستگی کم کنیم. باید کارمان را که از فردا آغاز می‌شود با قدرت پیش ببریم.باید هم برای جام ملت‌ها و جام جهانی کارمان را خوب آغاز کنیم. به این بازی به چشم یک بازی مهم نگاه می‌کنیم و با تمام وجود این بازی را انجام می‌دهیم».

امیر قلعه‌نویی درباره انتظاراتی که از تیم ملی وجود دارد، گفت: «مهم‌ترین کاری که داشتیم برای تیم بوده تا مجموعه را یکدل کنیم. مجموعه یکدل موفق می‌شود. خیلی از تیم‌ها یکدل نیستند و موفق نمی‌شوند. یکی از ایرادهای تیم ملی این بود که آنطور که باید و شاید یکدل نبود. یکسری نگرش‌های جدید داشتیم. نسل خوبی در تیم ملی داریم. یک جلسه خودمانی با بازیکنان داشتیم که یکایک بازیکنان تقریبا هم‌قسم شدند که اگر بودم یا نبودم به دو مرحله جام جهانی صعود کنند. خدا را شکر تیم یکدلی داریم».

از نظرات منتقدان ممنونم اما ...

سرمربی تیم ملی ایران در واکنش به گلایه‌های انجام شده مبنی بر عدم جوان‌گرایی در تیم ملی گفت: «دو سن داریم؛ یک سن شناسنامه‌ای و یک سن فیزیکی. مثلا از رونالدو اگر الان آزمایش بگیرید شاید ۳۰ ساله باشد. وقتی آقای حاج صفی در جام اروپا مقابل مارسی بازی می‌کند این نشان می‌دهد که باید از این تجارب گرانبها استفاده کنید. فوتبال ایران برای اینها هزینه کرده و باید تا وقتی که توانایی دارند استفاده کنیم. از نظرات منتقدان هم ممنونم و برای من قابل احترام هستند ولی ما کارهای خوبی کرده‌ایم».

قلعه‌نویی در ادامه صحبت‌های خود مبنی بر جوان‌گرایی در تیم ملی توضیح داد: «تیم پزشکی ما با تیم‌های داخلی و خارجی در ارتباط است. علاوه بر این گروه آنالیز ما از روی فیلم‌ها هم آنالیز می‌کنند. کارهای بزرگی می‌کنیم و در این کار ادعا داریم. تا موقعی که این عزیزان می‌توانند به تیم ملی کمک کنند از آن‌ها استفاده می‌کنیم. الان چند بازیکن خوب به تیم ملی آورده‌ایم. یک خاطره از یاسین سامانی بگویم. سلمانی را یک بار با سپاهان آوردم که استادیوم آزادی و چمن ورزشگاه را ببیند چون آینده فوتبال ایران بود. در باشگاهی خیلی از بازیکنان را معرفی کردم و نمی‌خواهم برای خودم تبلیغ کنم».

امیر قلعه‌نویی در ادامه، اشاره‌ای به خاطرات خود از جوان‌گرایی در تیم ملی کرد و گفت: «در تیم ملی ۲۰۰۶ هم این کار را کردم. الان نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم. مثلا محمد قربانی بیاید و سعید عزت اللهی را ببیند. چون زمان کمی داریم این مدل کار می‌کنیم ولی حتما نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم و این کار را انجام می‌دهیم. الان چون تقویم پر است نمی‌توانیم مثل ۲۰۰۶ تیم ب داشته باشیم ولی خوشحالم که نگاه مربیان تیم ملی به لیگ نگاه خوبی است و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. مثلاً سردار آزمون از کجا به اروپا رفته؟ از لیگ ایران. پس امثال او را در ایران داریم و باید نگاه ویژه‌ای به جوانان و لیگ داشته باشیم».

زندگی اول تنبیه می‌کند و بعد درس می‌دهد!

سرمربی تیم ملی درباره انتظارها برای صعود تیم ایران به مرحله حذفی در جام جهانی 2026 گفت: «من به دوره قبلی انتخابی جام جهانی اشاره کردم که مقابل بحرین و عراق نتیجه بسیار بدی گرفتیم. محور جلسه امروز ما این بود که زندگی اول تنبیه می‌کند و بعد درس می‌دهد. به بچه‌ها گفتم اسم‌ها در زمین بازی نمی‌کنند و کیفیت است که آن‌ها را متمایز می‌کند. باید با قدرت جلو برویم. مهم بازی‌های این مدلی است و در بازی‌های سخت‌تر بازیکنان خودشان انگیزه دارند ولی در این بازی‌ها بازیکنان باید بالا بروند».

قلعه‌نویی درباره بازگشت دوباره‌اش به نیمکت تیم ملی و حواشی دوره قبلی سرمربیگری او در تیم ملی توضیح داد: «در آن دوره هم شرایط تیم ملی خوب نبود. تیم ملی ما دو گروه به جان هم افتاده بودند و بعد از آن هم کمیته انتقالی بود که فقط تسویه حساب می‌کردند. آقای آخوندی در یک جلسه‌ای به من گفت که روی شما معامله کردیم. بدون باخت جابجا شدم و این زدن‌ها سیاسی بود. از آقای آخوندی هم اگر سوال کنید چرا از من حلالیت طلبیده به شما می‌گوید که این تسویه حساب بین آقای صفایی فراهانی و علی آبادی بود. آمده‌ایم به تیم ملی کمک کنیم. با یکسری جوان و همکاران خوب یکسری آنالیز کردیم که به فیفا مقاله دادیم و از ما تشکر کردند».

نسبت به 16 سال گذشته اشتباهاتی که داشتم را تکرار نمی‌کنم

امیر قلعه‌نویی با قدردانی از همکاران خود در تیم ملی توضیح داد: «همکاران قوی‌ای داریم، گروه ما هر روز از ساعت ۱۰ تا بعد از ظهر هستند. بازی‌های لیگ و لژیونرها را آنالیز می‌کنند. کار ما مقطعی نیست و ما با تیم‌ها و پزشکان و مربیان ارتباط داریم. در طول هفته با خود بازیکنان هم ارتباط داریم. در مجموع تا لحظه‌ای که هستیم باید به نحو احسن کار انجام بدهیم. نسبت به 16 سال گذشته اشتباهاتی که داشتم را تکرار نمی‌کنم. من اینجا هستم که اگر یک دقیقه هم باشد به تیم ملی کمک کنم».

سرمربی تیم ملی ایران در بخش پایانی صحبت‌هایش از بازیکنان خود هم قدردانی کرد و گفت: «این بازیکنان در زمین سرباز وطن هستند. رفتار سردار در همین سه بازی گذشته را ببینید یا همین گلی که برای رم زد چقدر قشنگ بود. آنالیزی که از او کردیم از نظر دوندگی آمار بسیار خوبی دارد. شاید بازیکن با سرمربی‌ای که صداقت دارد در ابتدا به مشکل بربخورد اما بعدها می‌فهمد که دلیلش چه بود. 80-70 میلیون نگاه به پای این بازیکنان است. بازیکنان بزرگ خوبی داریم. خود سردار در این چند بازی‌ای که بودم حضور نداشته اما در دقایقی که بازی کرده با تمام وجودش بازی کرده است».

هر کسی به تیم ملی می‌آید وظیفه دارد که تمام جان خود را برای تیم ملی بگذارد

سردار آزمون مهاجم تیم ملی ایران هم در صحبت‌های خود درباره دیدار با هنگ‌کنگ گفت: «نسبتا بازی سختی خواهد بود چون می‌خواهند دفاع فشرده انجام دهند و شاید کار را سخت کند. اگر چیزی را که کادرفنی می خواهد انجام بدهیم کار آسان می‌شود. امیدواریم فردا سه امتیاز را بگیریم تا اولین بازی را با برد جشن بگیریم. جا دارد به تیم ملی نوجوانان هم تبریک بگویم که کاری کردند کارستان. همه ما پشت بازیکنان نوجوان هستیم و امیدواریم در آینده نتایج خوبی بگیرند و مایه افتخار ما شوند».

آزمون درباره احتمال حضور ایران در مرحله حذفی جام جهانی 2026 گفت: «در بازی‌های پایه و بازیکنان بزرگسال فرق بسیاری وجود دارد چون تجربه بیشتری داریم شاید برتر باشیم ولی مغرور نمی‌شویم و باید در زمین نشان دهیم. اسم ها در زمین کاری انجام نمی‌دهند و باید تلاش کنیم. این وظیفه ماست که بهترین‌ها را انجام دهیم. برابر افغانستان، ژاپن و حتی هنگ‌کنگ با آمادگی به زمین می‌رویم و مهم‌ترین چیز برای ما کسب برد است».

مهاجم تیم ملی ایران درباره جو تیم ملی توضیح داد: «به سوال شما احترام می‌گذارم. امیدوارم هیچ زمان از بازیکنان ملی‌پوش این سوال را نپرسید. هر کسی که بهتر از ماست و به تیم ملی می‌آید وظیفه دارد که تمام جان خود را برای تیم ملی بگذارد. مربی هم هیچ زمان این خیانت را نمی‌کند که بازیکنان را از قصد کنار بگذارد. خدا را شکر الان مربی ما آدم رکی است. ایشان و مورینیو رک هستند. امیدوارم نسل‌های آینده طوری تمرین و بازی کنند که جای ما را پر کنند. الان ۱۰ سال است که فیکس بازی می‌کنم و از نسل‌های همین نوجوانان که بازی می‌کنند این کار را انجام بدهند. من جام جهانی نوجوانان را تجربه نکردم اما آن‌ها آنقدر خوب هستند که الان در این سطح بازی می‌کنند. هر کسی از من و طارمی و حتی بیرانوند بهتر است بازی می‌کند».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۶۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان