تاریخ انتشار: 1402/01/24 02:21
کد خبر: 7906

خمس: در هیچ لیگی به اندازه ایران به داوری اعتراض نمی‌شود/ اگر تغییرات انجام نشود در جا خواهید زد

سرمربی اسپانیایی تیم تراکتور تبریز مهمترین ضعف لیگ ایران را کمبود امکانات دانست و هشدار داد در صورت برطرف نشدن مشکلات، فوتبال ایران درجا خواهد زد.
خمس: در هیچ لیگی به اندازه ایران به داوری اعتراض نمی‌شود/ اگر تغییرات انجام نشود در جا خواهید زد

 پاکو خمس سرمربی تیم فوتبال تراکتور تبریز که تیمش در هفته‌های اخیر نتایج بسیار خوبی در لیگ برتر کسب کرده است، در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم به سؤالات مطرح شده پاسخ داده است که مشروح این گفت‌و‌گو در زیر می‌آید:

 در این هفته یک بازی بسیار مهم و زیبایی را مقابل سپاهان ارائه کرده و برنده شدید؛ مشخصاً تراکتور روند رو به رشد فوق‌العاده‌‌ای را طی هفته‌های اخیر طی کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

تیم ما هر دفعه بهتر کار می‌کند و هر هفته پیشرفت می‌کنیم. تیم ما در شرایط خوبی به مقطع آخر لیگ رسیده است و قطعاً در پنج بازی آخر هم تلاش خواهیم کرد و می‌جنگیم برای اینکه نتیجه گرفته و در بالاترین رتبه در پایان لیگ قرار بگیریم.

هواداران حضور پُررنگی در دیدار با سپاهان داشتند که نشان از رضایت بالای آنها از شرایط تیم دارد، این حمایت هواداران را چگونه دیدید؟

جو فوق‌العاده‌ای بود، شاید در دورانی که در فوتبال هستم چنین جوی را خیلی کم دیده بودم. خیلی فضای پُرشوری بود، شاید انتظارش را نداشتم که تماشاگران اینقدر سر و صدا داشته باشند و اینقدر پُرشور باشند. امیدواریم بتوانیم از این جو در بازی‌های دیگر هم داشته باشیم.

شما به تازگی قرارداد خود با تراکتور را تمدید کردید، چه برنامه‌ای برای فصل آینده و حضور در جمع مدعیان دارید؟

ما بازی به بازی پیش می‌رویم و فعلاً درباره فصل آینده تصمیمی نگرفته‌ایم.

  شما به تازگی به‌عنوان مدرس در کلاس‌های مربیگری ایران تدریس کردید. به طور کلی لیگ ایران را چطور می‌بینید و بزرگ‌ترین ضعف این لیگ به نظرتان چیست؟

دو جلسه خیلی خوب با مدرسین فدراسیون داشتیم. جلسه‌ای بود که با هم تبادل‌نظر و صحبت کردیم. من ایده خودم را به آنها دادم، شاید یک ایده متفاوت از آنچه که آنها تا به حال نسبت به فوتبال داشتند. من هم چیزهایی آموختم؛ شاید اطلاعاتی که راجع به فوتبال ایران نداشتم از آنها توانستم بگیرم و این کمک خوبی برای من بود.

اما در مورد لیگ، باید بگویم که لیگ یک ضعف‌هایی دارد و مهمترینش کمبود امکانات است. شاید باید کیفیت توپ‌ها را بهتر بکنیم، شاید کیفیت زمین‌ها باید بهتر شود یا کار کنیم روی اینکه اعتراضات به داوری کمتر صورت بگیرد. من فکر نمی‌کنم در هیچ لیگی به اندازه ایران اینقدر به داوری اعتراض و شکایت صورت نمی‌گیرد و اینقدر آنها (داوران) اذیت نمی‌شوند. داورها حتی گاهی مجبور هستند بازی را نگه دارند تا اعتراضات برطرف شود.

به طور مثال برای اینکه لیگ بهتر شود من از بازیکنان شنیدم و می‌دانم که توپ‌های بهتری نسبت به توپ‌هایی که در لیگ استفاده می‌شود در بازار موجود است. باید زمین‌های تمرین و زمین‌هایی که در آن مسابقه انجام می‌شود کیفیتش بالاتر برود. با این کارها بازی‌ها جذاب‌تر می‌شود.

آیا اتفاق یا ضعفی در کلاس‌های مربیگری وجود داشت که توجه شما را جلب بکند؟

همانطور که گفتم کلاس‌های خوبی بود. تبادل اطلاعات داشتیم با مدرسان و مربیانی که در جلسه حضور داشتند. اطلاعات خوبی از آنها گرفتم و متوجه شدم که خیلی بابت امکانات کمی که در فوتبال است گله‌مند هستند. سرمایه‌گذاری بیشتری باید در فوتبال ایران انجام شود، برای اینکه لیگ ایران پیشرفت کند. اگر این اتفاق نیفتد لیگ‌های دیگر در حال پیشرفت هستند و توسعه پیدا می‌کنند و بزرگتر می‌شوند. اگر تغییرات در لیگ ایران صورت نگیرد این لیگ در جا خواهد زد. ما باید تلاش کنیم که تغییرات کم کم ایجاد شود و مسابقات لیگ پیشرفت کرده و در سطح بالاتری برگزار شود.

 پاکو خمس

 پس از چند ماه حضور در ایران چه نظری در مورد بازیکنان و مربیان ایرانی دارید؟

لیگ ایران لیگی است که خیلی رقابت در آن بین تیم‌ها نزدیک است و نمی‌شود از پیش هیچ تیمی را برنده دانست، ولی یک چیزهایی وجود دارد مثل بلندی چمن نسبت به کشورهای اروپایی! یا اینکه به چمن آب نمی‌دهند و زمین خشک است و سرعت بازی کُند. متأسفانه به خاطر زمین‌های نامناسب و همین مشکلات خیلی از تیم‌ها سراغ بازی مستقیم می‌روند، چون امکاناتی ندارند که بازی دیگری انجام بدهند. در پی این سبک بازی هم تیم‌ها سراغ مربیان و بازیکنانی هستند که بتوانند سبک مورد اشاره را پیاده کنند. مثلاً بازیکنانی که قدشان بلندتر باشد، قدرت بدنی بیشتری داشته باشند که روی بازی مستقیم بتوانند بیشتر و بهتر نقش‌آفرینی کنند. البته استثنا هم در هر تیمی وجود دارد. در اسپانیا اما به خاطر شرایط و امکاناتی که وجود دارد شما این را نمی‌بینید. زمین و امکانات در اسپانیا خوب است و باشگاه‌ها با توجه به این زمین‌هایی که دارند، می‌توانند فوتبال سرعتی را به نمایش بگذارند.

شما برای اولین بار در عید نوروز در ایران حضور داشتید، نظرتان در مورد عید نوروز و فرهنگ ایرانی‌ها چیست؟

جشن عید نوروز یک چیزی شبیه آن چیزی است که ما داریم و پایان سال میلادی را جشن می‌گیریم؛ تقریباً یک چنین چیزی هست. خیلی مشابه هم هستند. در ایران هم همین کار را می‌کنند؛ پایان سال و شروع سال جدید را جشن می‌گیرند. قبلاً خیلی اطلاعاتی در مورد نوروز نداشتم و نمی‌دانستم چند روز است، اما می‌دانم که مردم مثل اروپا دوست دارند در شروع سال جدید کنار خانواده‌شان باشند. برای همین هم یک وقفه‌ای در لیگ افتاد و ما به بازیکنان چهار روز استراحت دادیم برای اینکه بتوانند کنار خانواده‌شان باشند و سال جدید را جشن بگیرند. قطعاً اگر طی سال آینده یا سال‌های بعدی در ایران باشیم اطلاعات‌مان راجع به نوروز هم بیشتر خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bjz93

آخرین اخبار