//
کدخبر: ۳۸۹۳۰۴ //

داوران برای لیورپول پنالتی نمی‌گیرند؛ ماجرای یک رکورد ۱۱ ماهه عجیب

از آخرین پنالتی لیورپول در لیگ ۳۳۶ روز می‌گذرد.

داوران برای لیورپول پنالتی نمی‌گیرند؛ ماجرای یک رکورد ۱۱ ماهه عجیب
به گزارش فرتاک نیوز،

در فصل جاری لیگ برتر بسیاری از تصورات همیشگی فوتبال‌دوستان جهان از حال‌ و هوای فوتبال این کشور تغییر کرد؛ اوج‌گیری نیوکاسل و آرسنال و عملکرد مناسب برایتون و فولام با سقوط مرگبار اورتون و نتایج ضعیف چلسی و لیورپول همراه شد و بسیاری از آمارها و رکوردهای معمول در لیگ برتر جابه‌جا شد. این یکی اما کاملاً متفاوت است؛ بازیکنان لیورپول در طول فصل ۸۲۶ بار داخل محوطه جریمه حریفان به توپ ضربه زده‌اند؛ بیشتر از هر تیم انگلیسی دیگر در این مدت و فقط کمتر از منچسترسیتی (۹۳۱) و آرسنال (۹۱۴). مدت زمان زیاد حضور در داخل محوطه ۱۸ قدم رقبا قاعدتاً باید به آمار زیاد پنالتی منجر شود اما لیورپول در طول فصل حتی یک بار هم صاحب ضربه پنالتی نشده. تنها بورنموث که هم‌اکنون در رده نوزدهم جدول قرار گرفته، آمار مشابهی دارد. انتظار ۴۶۹ روزه بریستول سیتی برای کسب یک پنالتی ماه گذشته به پایان رسید و سرخ‌های آنفیلد هم این فصل یک بار به پنالتی رسیده‌اند؛ اواسط مهرماه، مقابل رنجرز و در لیگ قهرمانان اروپا. با هر متر و معیاری این وقفه ۱۱ ماهه در رقابت‌های لیگ غیر عادی به نظر می‌رسد. از فروردین گذشته، روزی که فابینیو آخرین پنالتی لیورپول را در آخرین دقیقه بازی مقابل واتفورد وارد دروازه فوستر کرد، سرخ‌ها در ۳۲ مسابقه لیگ برتری به میدان رفته‌اند و در طول این ۲۸۸۰ دقیقه حتی یک بار هم خبری از دویدن داور به سمت نقطه پنالتی نبوده.

آمار و ارقام

انتظار طولانی باشگاه‌ها برای کسب پنالتی موضوع تازه‌ای نیست و اوضاع بورنموث نشان می‌دهد  لیورپول در این مورد تنها نیست، با این حال، تفاوت اینجاست که شاگردان کلوپ ۲ برابر بازیکنان بورنموث (۴۳۰) توپ را در محوطه جریمه رقبا لمس کرده‌اند و در صورت محاسبه این آمار در ۳۲ مسابقه اخیر، هیچ‌یک از تیم‌های لیگ برتری به رکورد ۱۱۳۸ لمس توپ لیورپول نمی‌رسند. طبق آمار اوپتا، هیچ‌وقت در تاریخ ثبت‌ شده فوتبال انگلیس، تیمی با این تعداد لمس توپ، قحطی پنالتی را تجربه نکرده. منچسترسیتی و آرسنال، ۲ باشگاه دیگری که مانند لیورپول به فشار شدید از بالا و محاصره محوطه دفاعی رقبا خو گرفته‌اند، امسال مجموعاً ۷ پنالتی کسب کرده‌اند. بررسی آمار لمس توپ به ازای هر پنالتی موضوع را روشن‌تر می‌کند. امسال بازیکنان فولام در ازای هر ۷۵ لمس توپ در محوطه جریمه رقبا یک پنالتی دریافت کرده‌اند؛ این آمار برای وستهام به ۸۴، برای برنتفورد به ۱۰۲ و برای استون ویلا به ۱۵۵ می‌رسد. حتی اورتون و ساوتهمپتون با وجود بازی‌های ضعیف و غیرتهاجمی خود در این فصل موفق به کسب پنالتی شده‌اند و بازیکنان ناتینگام فارست در ازای هر ۱۹۰ لمس توپ در طول فصل یک پنالتی کسب کرده‌اند. شاید بررسی آمار کلی خطاها در رسیدن به واقعیت یاری‌بخش باشد. در تمام مسابقات این فصل تنها ۲۰۹ بار روی بازیکنان لیورپول خطا اعلام شده؛ کمتر از هر باشگاه لیگ برتری دیگر و فقط بیشتر از وستهام (۲۰۲) و منچستریونایتد (۱۸۰).

واکنش لیورپول

یورگن کلوپ که پیشتر از خطا نگرفتن داوران روی محمد صلاح اظهار شگفتی کرده بود در پاسخ به سوال اتلتیک در مورد آمار پنالتی‌ها گفته: «با وجود تمام آمارهای بد این فصل تا همین هفته‌های اخیر ما از نظر مالکیت، تعداد شوت و تعداد ضربات در چارچوب در رده دوم کل لیگ قرار داشتیم. از نظر ریاضی ما در فرم تهاجمی قرار داریم. دائماً در محوطه جریمه رقیبان حاضریم. من هیچ ایده‌ای ندارم که چه‌طور ممکن است در ۳۲ مسابقه یک پنالتی هم گرفته نشود. اما این اتفاق رخ داده. وقتی پیروز می‌شوید، کسی در این‌باره صحبت نمی‌کند و به آن فکر نمی‌کند اما کسب نکردن پنالتی در این مدت طولانی جالب است» سرمربی آلمانی طبق معمول همیشگی خود با زبان اشاره و تعریض، داوران را در ثبت این آمار مقصر می‌داند: «من فکر نمی‌کنم در دوران حضورم در آنفیلد، پنالتی‌های زیادی کسب کرده‌ باشیم؛ در حالی که مدت زیادی بود دائماً در محوطه جریمه حریفان خیمه می‌زدیم‌. واضح است من نمی‌توانم این آمار را تغییر دهم.» آمار البته ادعای کلوپ در مورد تمام دوران حضور خود در بندر فوتبال‌خیز مرسی‌ساید را تأیید نمی‌کند. از اکتبر ۲۰۱۵ که کلوپ جایگزین براندن راجرز شد، مجموعاً ۷۳۸ پنالتی در مسابقات لیگ برتر گرفته شده. ۳۹ مورد آن به‌ نفع لیورپول اعلام شده که بیشتر از آمار متوسط ۵ درصدی است. لیورپول در جدول بیشترین ضربات آزاد گرفته‌ شده معمولاً صدرنشین بوده. فصل گذشته فقط منچسترسیتی و چلسی (۹) بیشتر از لیورپول (۸) صاحب ضربه پنالتی شدند اما امسال کند شدن دندان تهاجم و کاهش میزان درگیرانه‌ بودن حملات سرخ‌ها، آمار را به شدت کاهش داده.

واکاوی علت

چه چیزی باعث شده سرخ‌ها در کسب پنالتی ناکام بمانند؟ همان چیزی که آمار موفقیت حملات پرتعداد این تیم را با وجود سیطره کامل بر زمین را کاهش داده. خروج سادیو مانه در تابستان گذشته خیلی بیشتر از آنچه لیورپولی‌ها برآورد می‌کردند، روی عملکرد تهاجمی تیم اثر منفی گذاشت؛ در حالی که مصدومیت لوئیس دیاس و دیگو ژوتا هم مزید بر علت شد تا سرخ‌ها دوندگان پرقدرت خود را که وظیفه رساندن و حمل توپ به محوطه جریمه رقیبان را به عهده داشتند از دست بدهند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، محمد صلاح به شدت کمتر از سال‌های پیش در موقعیت‌های خطرساز قرار گرفته و با توجه به اینکه مهاجم مصری در دوران حضور کلوپ حداقل ۴ بار بیشتر از هر بازیکن دیگری در ترکیب لیورپول (۱۰) صاحب پنالتی شده، اثرگذاری افت مشهود او تحت تأثیر رکود کلی لیورپول در فصل جاری در ثبت این آمار روشن است. با این که آمار حضور همراه با توپ بازیکنان تیم در محوطه ۱۸ قدم حریفان به شدت بالا رفته، کم‌خطر شدن خط آتش این تیم باعث شده بیشترین اعتراض بازیکنان تیم به پنالتی روی یک خطای هند باشد، نه زمین خوردن مهاجمان؛ صحنه‌ای که در دقیقه ۱۵ بازی رفت مقابل آرسنال و با برخورد شوت ژوتا به بازوی گابریل رقم خورد. مایکل الیور این صحنه را پنالتی تشخیص نداد و دارن انگلند، داور اصلی VAR هم ترجیح داد او را به بازبینی مجدد فرانخواند. آن مسابقه‌ با شکست ۳ بر ۲ بندرنشینان مقابل صدرنشین فعلی لیگ انگلیس به پایان رسید.  

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۹۳۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان