//
کدخبر: ۳۶۲۳۲۳ //

پاریس و رویاهای اروپایی با گالتیه؛ سرانجام طلسم می‌شکند؟

با کسب سوپرجام فرانسه، رویاپردازی سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن شروع شد.

پاریس و رویاهای اروپایی با گالتیه؛ سرانجام طلسم می‌شکند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 پس از فتح سوپرجام فرانسه، دوران حضور کریستوف گالتیه در کسوت سرمربی پاری‌سن‌ژرمن با کسب اولین جام رسماً آغاز شد. پاریس با این پیروزی به نهمین سوپرجام خود در 10 سال گذشته رسید و همچنان انگار در لیگی متفاوت از دیگر تیم‌های فرانسوی به رقابت می‌پردازد. هرچند با وجود خریدهای گران‌قیمت و سیطرۀ کامل بر فوتبال داخلی طی سال‌های اخیر، تجربه‌های ماتم‌بار و غم‌انگیز در لیگ قهرمانان اروپا ادامه داشته و حالا پاریسی‌ها امیدوارند سرمربی کاربلد فرانسوی، بالاخره طلسم اروپایی را بشکند.

طعنه تاریخی

 گالتیه قبلاً در پاسخ به سوال رسانه‌ها که چرا نمی‌تواند مانند توخل و پوچتینو سرمربی پاری‌سن ژرمن شود، به شکل طعنه‌آمیزی پاسخ داد چون من فرانسوی هستم اما پاری‌سن ژرمن باشگاهی بین‌المللی است و آنها به سرمربیان بین‌المللی علاقه دارند. با این حال ماه گذشته، کریستوف گالتیه بعد از گذراندن دوره‌های موفق در سن‌اتین، لیل و نیس، بالاخره به نیمکت سرمربی‌گری باشکوه‌ترین تیم فرانسه رسید تا دوران جدیدی در تاریخ باشگاه آغاز شود. بعد از 10 سال ناکامی اروپایی تحت هدایت 5 سرمربی متفاوت، هواداران امیدوارند سرمربی ۵۵ ساله برای نخستین بار موفقیت قاره‌ای را به شهر عشق برساند.گالتیه دوران مربیگری خود را در نقش دستیار در مارسی، آریس و باستیا آغاز کرد؛ پیش ازاین که در سال ۲۰۰۴ دستیاری آلن پرین را تجربه کند. زوج او و پرین سالیان متمادی در العین، سوشو، لیون، سن‌اتین و پورتسموث دوام آورد؛ هرچند همیشه نتایج به کام آن‌ها نبود. دورهٔ هفت‌ونیم ماهۀ حضور آن‌ها در سواحل جنوبی انگلیس با تنها ۴ پیروزی در ۲۱ مسابقه همراه شد و پائیز ۲۰۰۵ درحالی که پورتسموث در منطقۀ سقوط قرار داشت اخراج شدند. به هرحال همکاری آن‌ها تا آخرین روزهای سال ۲۰۰۹ در سن‌اتین ادامه داشت. پس از اخراج پرین از تیم در حال سقوط، گالتیه به توصیۀ خود او مسئولیت سرمربی‌گری سبزپوشان را پذیرفت و اولین گام سرمربیگری خود را با بقای سن‌اتین در ردۀ هفدهم لیگ  یک فرانسه با موفقیت برداشت.

ادامه ماجراجویی

گالتیه به حضور خود در سواحل رون و کوهپایه‌های آلپ ادامه داد و سن‌اتین را ۷ فصل متوالی در نیمۀ بالای جدول نگه داشت. همچنین در فصل ۱۳-۲۰۱۲ با قهرمانی در جام اتحادیه فرانسه، آن‌ها را به اولین جام خود بعد از 3 دهه رساند؛ موفقیتی که باعث شد به طور مشترک با کارلو آنچلوتی، عنوان بهترین سرمربی فصل فرانسه را از آن خود کند. استحکام دفاعی و خلاقیت و سرعت در حمله رمز موفقیت سرمربی باهوش فرانسوی در آن سال‌ها بود. حضور او در سن‌اتین موجب شکوفا شدن استعدادهایی مانند پیر امریک اوبامیانگ، دیمیتری پایه و بلیس متوئیدی شد اما فروش ستاره‌ها و تقویت نشدن تیم باعث شد گالتیه سال  ۲۰۱۷ از سن‌اتین خارج شود.

 دوران خوب

او فصل بعد روی نیمکت سرمربی‌گری لیل به لیگ یک برگشت؛ همان تیمی که ۳۰ سال قبل در پست مدافع، ۹۳ بار پیراهنش را پوشیده‌ بود. لیل آن روزها اوضاع اقتصادی خوبی نداشت. بیلسا بعد از تنها ۱۳ مسابقه از پست سرمربیگری اخراج شده‌بود و تیم در منطقۀ سقوط قرار داشت. گفت‌وگوها با لوئیس کامپوس، مدیر ورزشی لیل و مغز متفکر قهرمانی موناکو در فصل قبل، به خوبی پیش رفت و در حضور او، گالتیه به‌ جای تلاش برای جذب بازیکن، روی اجرای تاکتیک‌‌های منظم خود متمرکز شد. لیل به شکل دراماتیکی با یک امتیاز اختلاف از سقوط فرار کرد و فصل بعد با ثبت بهترین عملکرد دفاعی فوتبال فرانسه، به نایب‌قهرمانی لیگ یک و صعود به لیگ قهرمانان اروپا رسید. انسجام دفاعی و انتقال فوری توپ از دفاع به حمله روزهای درخشان زیادی در آن فصل رقم زد؛ از جمله برتری 5 گله مقابل پاری‌سن‌ژرمن در استادیوم پیر مائوروی. در پایان فصل انتقال پپه به آرسنال با مبلغ ۷۲ میلیون پوند که گران‌ترین خرید تاریخ توپچی‌ها را رقم زد، بار دیگر توانایی فوق‌العادۀ گالتیه در پرورش استعدادها را به رخ همه کشید.

رویای جدید

با وجود این، آنچه مدیران پاری‌سن ژرمن را برای به خدمت گرفتن گالتیه متقاعد کرد، قهرمانی رکوردشکن او در فصل ۲۱-۲۰۲۰ لیگ فرانسه بود. «ماستیف‌ها» با تحمل فقط ۳ شکست و دریافت فقط ۲۳ گل در تمام فصل، روز آخر با یک امتیاز اختلاف، قهرمانی لیگ را جشن گرفتند. لیل در تمام تاریخ خود هیچ‌وقت به رکورد ۸۳ امتیاز در یک فصل نرسیده‌ بود و عملکرد خیره‌کنندۀ دفاعی با دریافت میانگین ۰.۹۸ گل در هر مسابقه در دوران حضور گالتیه در لیل موجب تحسین همگان شد. او فصل گذشته در نیس با اختلاف ۱۱ امتیاز، بالاتر از مدافع عنوان قهرمانی در ردۀ پنجم لیگ را به اتمام رساند و حالا برای انجام مأموریتی که در این سال‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید به پاریس آمده؛ روی نیمکتی که معمولاً به صاحبانش وفادار نیست. قبول مسئولیت در پاریس، یعنی قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد لیگ قهرمانان. از دید هواداران، جام‌های داخلی با حضور هر سرمربی دیگری هم در دسترس است و هیجان و تاریخ‌سازی از دور حذفی لیگ قهرمانان آغاز می‌شود.در ابتدا تصور می‌شد شاید گالتیه سیستم آزمون و خطا کردۀ ۲-۴-۴ خود را به پاریس بیاورد اما مسابقات پیش‌فصل نشان داد آن‌ها احتمالا با سیستم ۲-۱-۴-۳ به استقبال فصل جدید می‌روند. دوران جدید آغاز شده و  گالتیه حالا نسبت به توخل و پوچتینو چیزی کم ندارد. در حضور یک سرمربی باهوش، کاربلد، تاکتیکی، منظم و آزمون‌ پس‌داده، رویاپردازی اروپایی دور از ذهن نخواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۲۳۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان