//
کدخبر: ۳۵۶۱۷۹ //
پیروزی برابر مانچینی و منچسترسیتی تا ناکامی در موریننزه

صفر تا صد سرمربی جدید استقلال/ هر آن چه که دوست دارید بدانید

گزینه اصلی سرمربیگری استقلال علاوه بر چند نقطه تاریک، در کارنامه مربیگری خود موفقیت‌های بزرگی نیز دارد.

صفر تا صد سرمربی جدید استقلال/ هر آن چه که دوست دارید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

ریکاردو ساپینتو‌، احتمالا پاسخی به انتظار هواداران استقلال پس از دو هفته بلاتکلیفی و جدایی سرمربی سابق از تیم قهرمان است. شادی قهرمانی با جدایی اسطوره شماره 7 خیلی زود فراموش شد و به جای آن نگرانی نشست.

از جواد نکونام تا رضا عنایتی و الکساندر نوری، حالا گزینه نهایی فعلی آبی‌ها ساپینتوی پرتغالی است. منتقدانش با قضاوت در خصوص عملکرد سه فصل اخیر ساپینتو را گزینه نامناسبی ارزیابی می‌کنند و البته حامیانش به موفقیت‌ها و روزهای درخشان حضور در اسپورتینگ لیسبون، براگا و استاندارد لیژ اشاره می‌کنند. آنچه مسلم است ساپینتو بازیکن درخشانی در تیم دوست داشتنی پرتغال در کنار فیگو، روی کاستا و نام‌های درخشان دیگر به شمار می‌رفت.

دوره مربیگری او با عملکرد درخشان در تیم دوم اسپورتینگ لیسبون آغاز شد تا مورد اعتماد کادر مدیریتی باشگاه قرار بگیرد. ساپینتو تیم ششم جدول را تحویل گرفت و در نهایت در رتبه سوم جدول از این تیم جدا شد. مربی جوان و پرشور پرتغالی در بخش درخشانی از دوره کاری خودش منچستر سیتی پرستاره روبرتو مانچینی را در لیگ قهرمانان اروپا شکست داد و به جمع چهار تیم برتر قاره سبز رسید اما در این مرحله از گردونه رقابت‌ها کنار رفت تا رویای بزرگش در یو سی ال در اولین چالش جذاب اروپایی تعبیر نشود. او در نهایت مدعی شد به دلیل مشکلات مالی از اسپورتینگ جدا شده آن هم در شرایطی که تیمش تنها 3 امتیاز با صدر جدول فاصله داشت اما بر این باور بود که با شرایط موجود امکان ادامه همکاری وجود ندارد.

ساپینتو در سال 2013 راهی ستاره سرخ بلگراد شد و این تیم را که پیش از این در شرایط بحرانی قرار داشت با 8 برد پیاپی به جایگاه دوم جدول رده بندی رساند اما در پایان فصل به‌منظور تمدید قرارداد توافقی حاصل نشد و ترجیح داد پیشنهاد OFI کریت یونان را بپذیرد. تیم نه‌چندان مطرح پله‌های پایانی جدول، با مربی پرتغالی در جایگاه ششم ایستاد و عملکرد بهتری نسبت به فصل گذشته از خودش به جای گذاشت. ساپینتو سپس راهی آترومیتوس یونان شد و بعد از دو فصل مجددا به لیگ پرتغال و این‌بار باشگاه بلننسه بازگشت اما پس از یک فصل با کنار رفتن از رقابت‌های اروپایی و باز هم به دلیل محدودیت و مشکلات مالی این باشگاه به همکاری خودش با این تیم پایان داد.

مهاجم سابق پورتو پس از آن تجربه کوتاهی در فوتبال عربستان و باشگاه الفتح داشت که تنها پنج هفته دوام یافت و در پایان هر دو طرف اعلام کردند تمایلی به ادامه این همکاری ندارند.

ساپینتو پس از این حضور در فوتبال بلژیک و هدایت استاندارد لیژ را پذیرفت، او در فصلی موفق و درخشان به‌عنوان قهرمانی جام حذفی و نایب قهرمانی لیگ رسید همچنین بهترین مربی فصل فوتبال بلژیک لقب گرفت. مربی پرتغالی پس از یک‌دهه ناکامی استاندارد لیژ موفقیت بزرگی را برای این تیم رقم زد به‌طوری‌که هواداران تیم بلژیکی لقب ریکاردوی شیردل را به او اختصاص دادند. ثبت عنوان بهترین خط حمله و بیشترین مالکیت توپ و صعود به لیگ قهرمانان اروپا موقعیت خوبی برای پرتغالی در لیگ بلژیک رقم زده بود اما ترجیح داد راهی لیگ لهستان و باشگاه لژیا ورشو شود. ساپینتو در لهستان هم عنوان نایب قهرمانی لیگ را کسب کرد و در پایان فصل از این تیم جدا شد.

 ریکاردو ساپینتو‌

او در سال 2019 هدایت براگا دیگر تیم شاخص فوتبال پرتغال را پذیرفت، با کسب 18 پیروزی و 55 گل زده یکی از هجومی‌ترین مقاطع تاریخ براگا را رقم زد، صدرنشینی جدول مسابقات در لیگ اروپا را کسب کرد و عنوان بهترین خط دفاع را با 15 گل زده و بدون شکست به‌دست آورد؛ همچنین به فینال جام حذفی صعود کرد و در حالی‌که در جایگاه ششم جدول لیگ قرار داشت از این تیم جدا شد تا براگا با مربی دیگری در بازی فینال جام حذفی حاضر شده و البته در نهایت شانس قهرمانی را بدون ساپینتو از دست بدهد.

مربی پرتغالی سپس راهی واسکوداگامای برزیل شد که البته سابقه مربیگری در این تیم نامدار بخش قابل توجهی در رزومه او محسوب می‌شود هرچند عملکرد موفقی در این تیم نداشت، در پایان فصل از این تیم جدا شد و سپس در تیم‌های قازی انتب ترکیه و موریننزه پرتغال حضور داشت که البته در آخرین تیم پرتغالی پس از آغاز همکاری از ماه ژانویه سال 2022، نتوانست مانع از سقوط سبز و سفیدها شود.

تصویری از شادی ساپینتو در جریان برد مقابل من‌سیتی با هدایت روبرتو مانچینی؛ مربی پرتغالی با این پیروزی روی نیمکت اسپورتینگ لیسبون به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید.

به نظر می‌رسد دوران حضور این مربی در تیم‌های استاندارد لیژ و قهرمانی در جام حذفی بلژیک همچنین براگا و اسپورتینگ لیسبون حتی لیگ لهستان موفق و قابل دفاع به نظر می‌رسد اما در لیگ‌های عربستان، یونان و برزیل همچنین موریننزه عملکرد قابل انتظاری نداشته است.

در مورد خصوصیات فنی این مربی باید گفت ساپینتو، مهاجم سابق تیم ملی پرتغال مربی با تفکرات تهاجمی، علاقه‌مند به فوتبال منظم روی زمین و حتی نزدیک به سبک تیکی تاکا با تاکید بر اهمیت مالکیت توپ به شمار می‌رود؛ با این وجود جدایی‌های زودهنگام از تیم‌های مختلف یکی از نقاط ضعف وی به شمار می‌رود که باید مورد توجه جدی مسئولان باشگاه استقلال باشد. این مربی با هیجان و پرشور می‌تواند خیلی زود به گزینه محبوب سکوهای آبی مبدل شود مشروط به اینکه با درک شرایط کار و فعالیت در فوتبال ایران و با رویکردی حرفه‌ای و تمرکز، این‌بار حضور طولانی‌مدت و با ثبات را در فوتبال ایران تجربه کند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶۱۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان