//
کدخبر: ۳۴۸۹۶۵ //

عملیات نفس‌گیر و شبانه آتش‌نشانان برای نجات ۴ کوهنورد در ارتفاعات توچال

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از نجات چهار کوهنورد گرفتار شده در ارتفاعات توچال در عملیات نفس‌گیر و شبانه خبر داد.

عملیات نفس‌گیر و شبانه آتش‌نشانان برای نجات 4 کوهنورد در ارتفاعات توچال
به گزارش فرتاک نیوز،

سید جلال ملکی با اعلام خبر نجات چند کوهنورد گرفتار شده در ارتفاعات توچال، درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: حوالی ساعت 20:30 شب گذشته (6 اردیبهشت) در پی تماس با سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی تهران، یک مورد حادثه گرفتار شدن و گم کردن مسیر در ارتفاعات توچال اعلام شد که گروه امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران مستقر در ایستگاه 64 ولنجک به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران افزود: در آن ساعت تله‌کابین خاموش بود اما با همکاری بسیار خوب مسئولان و مدیران تله‌کابین توچال، تله‌کابین روشن شد و نجات‌گران با سوار شدن بر تله‌کابین به آدرسی حرکت کردند که در ابتدا اعلام شده بود افراد در آنجا گرفتار شده‌اند اما در بین مسیر، با تماس‌های مجدد، متوجه تفاوت آدرس شدند و در میانه مسیر، با توقف تله‌کابین، خود را از تله‌کابین به سطح زمین رساندند.

وی تصریح کرد: نجاتگران در ادامه به آدرس جدید در منطقه‌ای به نام "دره مری" حرکت کردند و حوالی ساعت 24 شب گذشته پس از چند ساعت پیاده‌روی موفق به پیدا کردن مکان افراد گرفتار شده شدند.

ملکی ادامه داد: افراد گرفتار شده شامل چهار نفر (دو آقا و دو خانم) بوده که در وضعیت بسیار خطرناک در یک شیب و در ابتدای یک دره قرار گرفته بودند و با توجه به تاریکی مطلق، کوچکترین اشتباه و یک قدم اشتباه می‌توانست منجر به سقوط آن‌ها شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران متذکر شد: آتش‌نشانان بالای سر این افراد قرار گرفته و احتمال سقوط سنگ به پایین و آسیب زدن به آن‌ها وجود داشت که آتش‌نشانان مجدداً از مسیر دیگری به سمت این افراد حرکت کرده و حوالی ساعت یک بامداد، بالاخره موفق به دسترسی به افراد مذکور شدند.

وی با اشاره به بارش تگرگ و سرد شدن هوا، گفت: سرمای هوا و خستگی منجر به تشدید ضعف این افراد شده بود که آتش‌نشانان این افراد را به سمت ایستگاه پنج تله‌کابین توچال حرکت داده و حوالی ساعت 3:30 بامداد این افراد به ایستگاه تله‌کابین توچال رسیدند.

ملکی بیان کرد: با توجه به عدم مصدومیت و عدم نیاز این افراد به اورژانس فوری، تصمیم گرفته شد که این افراد تا صبح در آنجا استراحت کنند همچنین دو نفر از آتش‌نشانان نیز برای اطمینان کنار این افراد ماندند و پس از روشنایی روز، این افراد به پایین انتقال داده شده و آتش‌نشانان نیز به ایستگاه خود بازگشتند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران با بیان اینکه عملیات آتش‌نشانان در حادثه مذکور حدود 12 ساعت به طول کشید، از افرادی که قصد کوهنوردی دارند خواست به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا پیش از تاریکی هوا به پایین بازگردند و یادآور شد: کوهنوردان اگر احتمال می‌دهند که طول یک ساعت به پایین ارتفاعات باز می‌گردند، زمان اضافی درنظر گرفته و زودتر حرکت کنند زیرا ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای روی دهد یا اینکه راه را گم کنند.

وی از کوهنوردان خواست که به هیچ عنوان از مسیر اصلی خارج نشده و حتماً در مسیرهای مشخص حرکت کنند همچنین در صورت احساس گم کردن مسیر، ضمن حفظ خونسردی و عدم رفتن به سایر مسیرهای ناشناخته مخصوصاً در غروب و تاریکی هوا، با نیروهای امدادی و آتش‌نشانی تماس بگیرند، تلفن خود را اِشغال نگه نداشته و تغییر مکان ندهند در صورت اجبار به تغییر مکان، به سرعت نقطه بعدی را به نیروهای امدادی اعلام کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۸۹۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان