//
کدخبر: ۳۴۷۸۵۷ //

خطرناک‌ترین مهاجم لیگ چه کسی است؟

پنالتی‌ها این فصل نقش زیادی در شکل‌گیری رتبه‌های جدول برترین گلزنان لیگ دارد اما کدام بازیکن بدون پنالتی خطرناک‌ترین مهاجم بوده است؟

خطرناک‌ترین مهاجم لیگ چه کسی است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 امید گل یا (XG) یکی از واژه‌هایی است که چند سالی به دایره لغات فوتبال و آنالیز آن اضافه شده است. پارامتری موثر برای نشان دادن میزان خطرناک بودن حملات یک تیم. پارامتر (XG) و محاسبه آن تحت تاثیر فاکتورهای متفاوتی است از جمله فاصله نقطه‌ای که شوت زده می‌شود تا دروازه چقدر است؟ جایگیری دروازه‌بان چگونه است؟ چند بازیکن حریف بین بازیکن زننده ضربه و دروازه قرار دارند؟ بازیکن با پای تخصصی ضربه می‌زند یا با پای غیرتخصصی؟ زاویه بازیکن از نقطه‌ای که ضربه می‌زند نسبت به دروازه چگونه است.

در اکثر مواقع تعداد گل‌های به ثمررسیده با (XG) برابری می‌کند. تیم‌هایی که گل‌های زده‌شان بیشتر از این پارامتر باشد، یعنی بازیکنان دقیق‌تر و فرصت‌طلبی دارند و تیم‌هایی که گل‌های زده‌شان کمتر باشد یعنی مهاجمانشان قدر فرصت‌هایشان را به خوبی ندانسته‌اند. این مساله در مورد بازیکنان هم صدق می‌کند. (XG) بازیکنان هم همین تعریف را از توانایی گلزنی یک مهاجم، خطرناک بودن او و همچنین میزان قرار گرفتنش در موقعیت گل ارائه می‌دهد.

خطرناک‌ترین مهاجم لیگ از اصفهان می‌آید 

شهریار مغانلو و لوسیانو پریرا با امید گل بالای 10 خطرناک‌ترین مهاجمان لیگ هستند اما این عنوان را باید به تنهایی به نام مهاجم سپاهان ثبت کرد. پریرا پنالتی‌زن تیمش است و 3 گل خود را از روی نقطه پنالتی به ثمررسانده است. شهریار مغانلو اما بدون زدن پنالتی با 9 گل در رده سوم جدول گلزنان قرار دارد. (XG) این بازیکن عدد 10.17 را نشان می‌دهد و مغانلو اگر دقت می‌کرد شاید می‌توانست یک یا 2 گل بیشتر به ثمربرساند. پریرا هم با امید گل 10.73 بهترین آمار را البته با احتساب پنالتی‌ها از آن خود کرده است. در میان دیگر بالانشینان این جدول باز هم به ردپای پنالتی‌ها می‌رسیم. گادوین منشا و کوین یامگا که هر دو پنالتی‌زنان تیم‌هایشان هستند، با امید گل 9.09 و 8.97 رده‌های بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. کم کردن پنالتی‌ها نشان می‌دهد که لیگ این فصل علاوه بر فقر گل با فقر موقعیت گل هم مواجه بوده و اگر ضربات پنالتی نبود، آماری نزدیک به فاجعه برای مهاجمان لیگ رقم می‌خورد. 

مهدی عبدی و سعید صادقی از برترین بازیکنان ایرانی هستند. عبدی صفر و سعید صادقی یک پنالتی زدند و به ترتیب امید گل عبدی 6.69 و صادقی 7.33 بوده است. 

فرصت طلب مثل طالب 

فرصت‌طلب‌ترین مهاجمان لیگ را می‌توان کریم اسلامی و طالب ریکانی مهاجمان تیم‌های نساجی و صنعت نفت آبادان دانست. کریم اسلامی با امید گل 4.54، 6 گل زده است و طالب ریکانی با امید گل 2.58، 5 گل به ثمررسانده است که آمار بسیار جالبی برای کاپیتان آبادانی‌هاست. ریکانی که به شوت‌های از راه دورش معروف است را می‌توان متخصص زدن گل‌های سخت و نشدنی در لیگ برتر دانست. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۷۸۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان