//
کدخبر: ۳۴۳۴۰۵ //

کمک پوتین و فیفا به پرسپولیس؛ شاگرد جدید یحیی از اوکراین می‌آید؟

به نظر می‌رسد فیفا شرایطی فراهم کرده که بازیکنان شاغل در لیگ اوکراین بتوانند به مدت ۳ ماه در لیگ‌های دیگری به میدان بروند.

کمک پوتین و فیفا به پرسپولیس؛ شاگرد جدید یحیی از اوکراین می‌آید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 شرایط جنگی که ولادیمیر پوتین در اوکراین به بار آورده، تبعات زیادی دارد. مهمترین اثرش تا به الان این بوده که تمامی ورزشکاران روس را به دردسر انداخته است. ورزشکاران روسیه از سوی بسیاری از اتحادیه‌های جهانی از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی محروم شده‌اند مگر اینکه با پرچمی غیر از پرچم روسیه قصد رقابت کردن داشته باشند. این موضوع خطر بزرگتری هم برای این کشور در پی داشته و آنهم مربوط به تعلیق و حذف احتمالی تیم ملی فوتبال این کشور در مسیر صعود به جام جهانی است. این موضوع یک بخش ماجرا است، چون با لشکرکشی پوتین به اوکراین، ورزش در کشور مورد حمله واقع شده هم به حالت تعلیق درآمده است.

لیگ فوتبال اوکراین که تیم‌های سرشناسی در دلش دارد از روز‌های نخست جنگ به حالت تعلیق درآمده و عنوان شده که این تعلیق تا انتهای فصل ادامه خواهد داشت. این خبر، اتفاق خوبی برای بازیکنان خارجی زیادی که در این کشور مشغول بازی فوتبال هستند، نبود، چون آن‌ها باید به طرق مختلف تلاش می‌کردند خودشان را از این مخمصه نجات داده و راهی کشور‌های دیگری می‌شدند. شرایط برای فوتبال اوکراین از یک طرف برای ایرانی‌ها هم حساس بود، چون شهاب زاهدی، مهاجمی که به تازگی مورد توجه سرمربی تیم ملی ایران قرار گرفته در تیم زوریا لوهانسک این کشور مشغول بازی بود. شهاب با دردسر‌های فراوان بالاخره توانست از اوکراین خارج شده و به مجارستان برود و بالاخره خودش را از مهلکه نجات دهد.

قانون جدید فیفا به سود پرسپولیس؟

شهاب زاهدی که از اوکراین بیرون زده به تازگی گفت و گویی داشته که ممکن است منجر به اتفاقات مهمی در لیگ برتر ایران شود. او می‌گوید: «الان با یک تیم لیگ برتری تمرین می‌کنم که آمادگی‌ام را حفظ کنم. باشگاه زوریا هم این اجازه را داده که به آن‌ها تمرین کنم. فیفا اعلام کرده برای بازیکنان لیگ اوکراین یک پنجره اضطراری باز می‌کند که از تیم‌هایشان جدا شوند. الان هم پیشنهادهایی دارم، ولی منتظرم وضعیتم مشخص شود». نکته‌ای که در بین صحبت‌های شهاب برجسته است اشاره به بندی است که فیفا برای بازیکنان شاغل در لیگ اوکراین درنظر گرفته است. بندی که البته ادعا شده شامل حال بازیکنان خارجی در لیگ روسیه هم می‌شود.

این شایعه بعد از صحبت‌های «الکساندر زوتوف» مدیر کل اتحادیه بازیکنان فوتبال روسیه زیاد به چشم آمد که گفت: «طبق اطلاعات من، فیفا به خارجی‌هایی که در مسابقات لیگ روسیه و اوکراین بازی می‌کنند اجازه می‌دهد تا قرارداد‌های کاری خود را تا ماه ژوئن ۲۰۲۲ به حالت تعلیق درآورند و یک پنجره نقل و انتقالات ویژه باز خواهد کرد».

اگرچه نمی‌شد این اظهارات را تصمیم قطعی فیفا دانست، ولی در ساعت‌های اخیر رسانه‌های مطرحی در سراسر دنیا از «نیویورک تایمز» گرفته تا «مارکا» چنین ادعایی را درست دانسته و همگی به نقل از فیفا نوشته‌اند که بازیکنان اوکراینی می‌توانند به تیمی جدید آنهم به صورت «موقت» بروند. نیویورک تایمز اشاره کرده که مدل قرارداد این بازیکنان به صورت قرضی و فقط به مدت ۳ ماه است. تمامی این بازیکنان باید در آغاز فصل جدید به تیم‌هایشان در اوکراین برگردند یا با آن‌ها برای خروج همیشگی از لیگ این کشور به توافق برسند.

نکته مهم، اما جایی است که عنوان شده با وجود به پایان رسیدن مهلت نقل و انتقالات، فیفا پنجره‌ای مختص این بازیکنان می‌گشاید تا آن‌ها مشکلی برای انتخاب تیم جدید نداشته باشند.

این اتفاق خبر خوبی برای پرسپولیس است که از مدت‌ها قبل مشتری شهاب زاهدی است و حتی یکی دو بار به طور جدی هم با این بازیکن مذاکره کرده است. زاهدی پیش‌تر سابقه بازی در همین باشگاه پرسپولیس را دارد و بار‌ها عنوان کرده اگر بخواهد به ایران برگردد، به تیمی غیر از پرسپولیس نخواهد رفت. حالا به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین بر این وصال نقش تاثیرگذاری دارد، چون پرسپولیس درست در روز‌هایی که نیاز مبرم به مهاجم دارد، می‌تواند از حضور شهاب زاهدی در ترکیب بهره ببرد. شهاب ویژگی مهاجمی که یحیی از مدت‌ها قبل به دنبال خریدن آن است را داراست؛ هم قد بلند و هم گلزن. آمار زاهدی در لیگ اوکراین هم مهیج است و او مشتری‌های خاص خودش را دارد.

شهاب می‌تواند برای پرسپولیس بازی کند؟

بخش اول داستان، پر از خبر‌های خوشحال کننده برای پرسپولیسی‌ها و البته هواداران این تیم است. درست در روز‌هایی که عیسی آل کثیر مصدوم است، حامد پاکدل اسیر مصدومیت شده و مهدی عبدی هم سینوسی کار می‌کند، شهاب می‌تواند خرید ایده‌آلی باشد. به ویژه اینکه این تیم به تازگی یک بازیکن انرژیک به اسم شرزود تمیروف را هم خریده که می‌تواند ضرب‌آهنگ خط حمله را بالا ببرد. با این حال در این بین یک ابهام وجود دارد؛ اینکه آیا پرسپولیس اصلا می‌تواند شهاب زاهدی را بخرد یا خیر؟ ظاهرا پاسخ به این پرسش چندان روشن نیست، چون این تیم ۳ بازیکن را به عنوان بازیکن آزاد خریده و قاعدتا نباید شانسی برای خریدن یک بازیکن آزاد دیگر، مطابق با قانون داشته باشد. هر دو بازیکن تاجیکستانی و هم بازیکن ازبک پرسپولیس از طریق سهمیه آزاد خریداری شده‌اند، ولی مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود، چون پرسپولیسی‌ها اعتقاد دارند بازیکنان تاجیکستانی را پیش از نیم فصل خریده‌اند و از سهمیه نیم فصل‌شان در این زمینه استفاده نکرده‌اند. این موضوع در حالی بیان می‌شود که یحیی ۲ بازیکن تاجیکش را تا نیم فصل بازی نداد و گفت می‌ترسد که آن‌ها را در ترکیب بگذارد و بعد متوجه شوند که آن‌ها از لحاظ قانونی نباید بازی می‌کردند. 

حالا موضوع سهمیه پرسپولیس برای خرید بازیکن آزاد می‌تواند تا حدودی عیش شنیدن خبر پیوستن احتمالی شهاب زاهدی را مکدر کند؛ هرچند که هنوز چیزی به طور قطعی در این بین عنوان نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۳۴۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان