//
کدخبر: ۳۴۲۷۵۲ //

کلین‌شیت با ۷ سیستم متفاوت؛ آیا نبود مرادمند و یزدانی راه گل خوردن استقلال را باز می‌کند؟

سد دفاعی استقلال با غیبت بازیکن یا تغییر آرایش هم شکستنی نیست. تیمی که با 7 آرایش دفاعی مختلف کلین‌شیت کرده است.

کلین‌شیت با 7 سیستم متفاوت؛ آیا نبود مرادمند و یزدانی راه گل خوردن استقلال را باز می‌کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در تاریخ لیگ برتر هیچ تیمی بیشتر از استقلال تا این مقطع از فصل کلین‌شیت نکرده است. آبی‌ها دومین تیم تاریخ لیگ در تعداد گل خورده کم تا پایان هفته بیستم هم هستند. تیم فرهاد مجیدی در این فصل فقط 6 گل خورده تا سرمربی آبی‌ها هر هفته در کنفرانس مطبوعاتی به این عملکرد تیمش افتخار کند؛ «چیزی که برای من اهمیت دارد، این است که تیم من گل نخورد. من برای گل نخوردن تیم پاداش مد نظر قرار دادم. تیمی قهرمان می‌شود که گل نخورد». 

تیمی قهرمان می‌شود که گل نخورد؟

آمار این ادعای فرهاد مجیدی را تایید می‌کند. استقلال هر 3 قهرمانی‌اش در لیگ برتر را در فصل‌هایی کسب کرد که بهترین خط دفاع لیگ هم بود. فولاد هم تنها قهرمانی‌اش در لیگ برتر را در لیگی به دست آورد که کمتر از همه تیم‌ها گل خورده بود. مثال واضح این مقایسه هم به پرسپولیس برمی‌گردد. قرمزها در اولین فصل حضور برانکو که خوب گل می‌خوردند و خوب گل می‌زدند، تنها فصلی بود که با این مربی کروات قهرمان نشدند. پرسپولیس هم در دو فصل اخیر با کمترین گل خورده، قهرمان لیگ شده است.

چالش اصلی استقلال تا پایان فصل

فرهاد مجیدی با مطالعه این آمار، از فوتبال هیجانی تیمش دست کشید و محتاط‌‌تر شد. تا اینکه حالا تا پایان هفته بیستم فقط 6 گل خورده است. اما حالا تیم فرهاد با چالشی جدی در خط دفاع مواجه شده است. محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی سرباز شدند، عارف آقاسی هم در نیم‌فصل از این تیم جدا شد. 3 بازیکنی که شاکله اصلی خط دفاعی استقلال را تشکیل می‌دادند. یزدانی 17، مرادمند 15 و عارف آقاسی 7 مرتبه در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفته بودند. استقلال تا پایان فصل باید با تیم‌هایی چون پرسپولیس، سپاهان، مس و گل‌گهر بازی کند که در نبود این 3 بازیکن، شاید در خط دفاعی به مشکل بخورد. اما فرهاد مجیدی تا چه اندازه باید نگران غیبت دفاع‌های تیمش باشد؟

کلین‌شیت با 7 آرایش دفاعی متفاوت

آمار نشان می‌دهد که استقلال برای گل نخوردن و کلین‌شیت‌های این فصل به هیچ بازیکنی وابسته نیست. آن‌ها تا همین مقطع از فصل هم با 7 آرایش دفاعی مختلف مقابل حریفان قرار گرفتند. حتی تغییر آرایش به 3 دفاع و بازگشت به 2 دفاع میانی هم سد دفاعی آبی‌ها را با چالشی مواجه نکرده است. استقلال فصل را با ترکیب 3 دفاع محمد دانشگر، یزدانی و مرادمند شروع کرد. ترکیبی که این فصل در مجموع 8 مسابقه کنار هم قرار گرفتند و حاصل آن 5 کلین‌شیت برای استقلال بود.

در هفته ششم و بازی با گل‌گهر، مجیدی آقاسی را جایگزین مرادمند کرد. استقلال در 3 دیداری که با این آرایش بازی کرد هم فقط یک گل خورد. در هفته هفتم، مجیدی آرایش تیمش را به بازی با 4 مدافع تغییر داد. تغییری که مشخص بود او برای دربی آن را امتحان کرده است. استقلال در دربی هم با همان دو مدافع میانی یعنی یزدانی و مرادمند مقابل پرسپولیس قرار گرفت. با این تفاوت که در دفاع راست استقلال، محمد دانشگر جای وریا غفوری را گرفته بود و استقلال محتاط‌تر شده بود. استقلال با زوج مرادمند و یزدانی هم 2 بار بازی کرد که مجموعا یک گل خورد. 

ترکیب سه نفره آقاسی، یزدانی، مرادمند آرایش دلخواه مجیدی بود. ترکیبی که آبی‌ها در هر 4 مسابقه کلین‌شیت کردند. رزوبه چشمی یک بار مرتبه با محمدحسین مرادمند و یک مرتبه هم با محمد دانشگر در قلب دفاعی قرار گرفت که حاصل آن دو بازی هم 2 کلین‌شیت دیگر برای استقلال بود.

استقلال بدون 3 دفاع اصلی

استقلال هفته قبل برای اولین بار از بین آقاسی، مرادمند و یزدانی هیچ کدام را در ترکیب نداشت و با دو دفاع میانی مقابل فجر قرار گرفت. آبی‌ها با اینکه گلی نخوردند اما مجیدی برای بازی با نساجی آرایش تیمش را تغییر داد. این‌بار یک آرایش سه نفره جدید را در قلب دفاع امتحان کرد؛ عارف غلامی، روزبه چشمی و محمد دانشگر. ترکیبی که باز هم فرهاد مجیدی جواب گرفت و تیمش علاوه بر اینکه گلی نخورد، مجموع امیدگلی که به میزبان داد به اندازه زدن نیم‌گل هم نبود. 

تیمی که دفاع کردن یاد گرفته

15 کلین‌شیت در 20 مسابقه آن هم با 7 آرایش مختلف، استفاده از 3 دروازه‌بان متفاوت، تغییر در دو سمت دفاع کناری نشان می‌دهد که آبی‌ها راه درست دفاع کردن را یاد گرفته‌اند. استقلال وابسته به بازیکن خاصی نیست و غیبت بازیکنی یا تغییر آرایش نتوانسته راه نفوذ دفاع استقلال را باز کند. چرخ‌دنده‌های استقلال به درستی کار می‌کنند و غیبت هر بازیکنی، با نفر جایگزین پر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۲۷۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان