//
کدخبر: ۳۳۵۹۴۸ //

یک لیونل مسی متفاوت؛ آمار غیرعادی یا بدشانسی؟

آمار عجیب لیونل مسی در نیم فصل نخست، صدای منتقدان این بازیکن را درآورده است.

یک لیونل مسی متفاوت؛ آمار غیرعادی یا بدشانسی؟
به گزارش فرتاک نیوز،

لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی پاری‌سن‌ژرمن یکی از بدترین نیم فصل‌های فوتبالی دوران حرفه‌ای‌اش را سپری کرد. او در این مدت در ترکیب تیم «پ‌ اس‌ ژ» فقط یک بار در لیگ گلزنی کرده است. چنین عملکردی برای بازیکنی که تا به الان 7 بار توپ طلا را به دست آورده، ناامید کننده به نظر می‌رسد. با این حال، هنوز هم نگاهی به آینده وجود دارد و اینطور استنباط می‌شود که او با وجود چنین عملکردی در پاریس چندان بد هم نبوده است.

ابتدای تابستان گذشته اگر کسی پیش بینی می‌کرد قرار است مسی بارسلونا را ترک کند و به پاری‌سن‌ژرمن برود احتمالا فرد ثروتمندی می‌شد. با این حال اگر کسی پیش بینی می‌کرد او در طول یک نیم فصل فقط یک بار گلزنی می‌کند، احتمالا میلیاردر از آب درمی‌آمد. دلیلش هم این است که در دنیای واقعی، مسی همیشه در بخش‌های هجومی فوتبالی حرف اول را می‌زد؛ او گل‌های زیادی در طول یک نیم فصل می‌زد و از طرفی می‌توانست پاس گل‌های متعددی هم در هر بازی به هم‌تیمی‌هایش دهد. این به آن معنی است که مسی همیشه بازیکن تاثیرگذاری نشان داده و روی گل‌های که تیمش به ثمر می‌رساند، نقش اول را ایفا می‌کرد. مشکل اما اینجاست که این پدیده آرژانتینی بعد از ۴ ماه حضور در لیگ یک فرانسه، فقط یک بار گلزنی کرده است. یک آمار غیر عادی که از اولین سال شروع مسی در فوتبال حرفه‌ای تا به حال سابقه نداشته است. در واقع اگر قرار باشد سراغ آماری مشابه در این فصل از مسی رفت باید به فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴، اولین فصلی که او فوتبال را به صورت حرفه‌ای استارت زد، برگشت.

علاوه بر آمار گلزنی، آنطور که سایت «هواسکورد» نوشته، مسی در این فصل ضربات به سمت دروازه‌اش هم بسیار پایین‌تر از حد تصور بوده است. بعد از فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ در این فصل، لیونل به طور میانگین در هر بازی ۴ ضربه به سمت چارچوب داشته که ضعیف‌ترین آمار ثبت شده در این بخش از آن سال تا کنون است. آمار دیگری که نشان می‌دهد این «متخصص گلزنی» در این نیم فصل روز‌های درخشانی را سپری نکرده، نرخ تبدیل موقعیت‌ها به گل است. او بسته به شرایط گلزنی که در طول این چندماه در لیگ یک فرانسه داشته باید دست کم ۴ یا ۵ گل می‌زده است. در واقع نرخ شانس تبدیل موقعیت‌هایش به گل عدد ۴.۶۹ را نشان می‌دهد اما با تبدیل فقط یکی از آن‌ موقعیت‌ها به گل، الان با اختلاف منفی ۳.۶۹ بدترین آمار موجود در لیگ یک فرانسه را بالاتر از بورک ایلماز (۳.۴۷) و استیو مونیه (۲.۹۱) دارد.

2 مورد کلیدی

البته برای توجیه چنین آمار بدی می‌شود به 2 مورد بسیار حساس اشاره کرد؛ اول اینکه مسی در همین نیم فصل و با همین شرایط موفق شده ۵ بار هم‌تیمی‌هایش را با پاس‌های دقیق صاحب گل کند. مورد بعدی اینکه مسی در این مدت بدشانس هم بوده و فقط ۶ بار تیر دروازه مانع از تبدیل شدن ضرباتش به گل شده است. حال در این مورد 2 فرضیه کلی وجود دارد؛ اول اینکه مسی را می‌شود با همان آمار‌های همیشگی‌اش که در طول یک فصل بیش از ۴۰ گل می‌زد و ۳۰ پاس گل می‌داد ارزیابی کرد و یا اینکه او را در بسته‌ای محدودتر قرار دارد و بسته به شرایط پاری‌سن‌ژرمن و تغییراتی که برای او در این مدت رخ داده، زیر ذره بین برد. اگر قرار به درنظر گرفتن حالت دوم باشد، به نظر می‌رسد مسی در مسیر درستی قرار گرفته است.

مسی متفاوت برابر لوریان

مسی در آخرین بازی «پ اس ژ» در لیگ برابر لوریان که با تساوی یک– یک به پایان رسید، دوباره تیر دروازه رقیب را به لرزه انداخت. با این وجود، اما او نقش بسیار پررنگی در زمین مسابقه داشت. لئو ۱۱۲ لمس توپ کرد، ۴ ضربه به سمت دروازه رقیب زد، ۱۱ دریبل داشت و با جابه‌جایی‌هایش در زمین مسابقه و سرعت‌های انفجاری گاه و بیگاهش، دیگر نشانی از آن بازیکنی که انتقاد می‌شد در زمین مسابقه راه می‌رود، نداشت.

لئوناردو مدیر ورزشی پاریسی‌ها در این مورد در صحبت‌هایی که با «اروپ ۱» داشته می‌گوید: «چه کسی گفته مسی در هر بازی باید ۱۲ کیلومتر بدود؟ الان ۲۰ سال است که او به همین شیوه بازی می‌کند. آن‌هایی که فکر می‌کنند مسی در زمین راه می‌رود، دنبال این هستند که مشکلی درست کنند. حتی بازیکنی مثل ادریس گِیه که ۱۵ کیلومتر می‌دود هم گا‌ها در زمین راه می‌رود». لئوناردوی برزیلی درادامه صحبت هایش به نقد‌هایی که آمار مسی در نیم فصل را ضعیف توصیف می‌کنند هم پاسخ می‌دهد: «اگر کسی فوتبال مسی را زیر سوال می‌برد به این معنی است که چیزی از فوتبال سر در نمی‌آورد. شما اگر به آمار مسی نگاه کنید، دراین مدت او فوق العاده بوده است. او و امباپه روی هرگلی که این تیم در این مدت زده تاثیرگذار بوده‌اند. او تاثیرگذار و مثبت است. مسی را برای نمایش در زمین مسابقه نخریده‌ایم. با حضور او، مطمئن هستیم تیمی تهاجمی و جنگجوتر شده‌ایم. او می‌تواند در هر مسابقه‌ای تاثیرگذار باشد».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۵۹۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان