//
کدخبر: ۳۳۲۹۴۳ //
با برنده توپ طلای زنان بیشتر آشنا شویم:

الکسیا پوتیاس، اسطوره بارسلونا پس از مسی

الکسیا پوتیاس، ستاره بارسلونا، موفق شد پس از درخشش‌ها فراوان توپ طلای 2021 را از آن خود کنند. 

الکسیا پوتیاس، اسطوره بارسلونا پس از مسی
به گزارش فرتاک نیوز،

پوتیاس اولین بازیکن اسپانیایی (زن یا مرد) است که موفق شد پس از سال 1960 برای اولین بار جایزه توپ طلا را دریافت کند.
تاریخ فوتبال اسپانیا در روز دوشنبه 20 نوامبر در پاریس از نو نوشته شد. لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی پاری سن ژرمن، موفق شد برای هفتمین بار جایزه توپ طلا را از آن خود کند. در عین حال الکس پوتیاس از بارسلونا نیز جایزه توپ طلای زنان را به خود اختصاص داد.

اسطوره 34 ساله بارسلونا که سال پر فراز و نشیبی را با جدایی از نوکمپ و حضورش در پی اس جی پشت سر گذاشته بود، پایان دلنشینی برای آن رقم زد.

مسی پیش از این در سال‌های 2009، 2010، 2011، 2012، 2015 و 2019 برنده این جایزه شده بود. این بار نیز کسب عنوان قهرمانی کوپا آمه‌ریکا پس از سال‌های طولانی به او در به دست آوردن این جایزه ارزشمند کمک کرد.
پاریس شب گذشته همچنین شاهد حضور یکی دیگر از اسطوره‌های آینده بارسلونا به نام الکسیا پوتیاس بود که امسال با این تیم موفق به فتح سه‌گانه شد و پس از لوییس سوارز در سال 1960، به اولین بازیکن کشورش تبدیل شد که این جایزه را کسی کرده است.
اضافه کردن جایزه توپ طلای زنان در سه سال گذشته، نقطه عطف جدیدی برای فوتبال زنان بود. نسخه مردانه این جایزه از دهه 1960 میلادی از سوی فرانس فوتبال برای مردان تدارک دیده شده اما برگزارکنندگان این مراسم در سال 2018 متوجه شدند که نیاز است تا از ستاره‌های فوتبال زنان نیز تقدیر و تمجید به عمل بیاید.
ایجاد چنین برابری در فوتبال باعث شد که آنها تا حد زیادی دیده شوند. این بازیکنان زن در کنار اسطوره‌هایی چون لیونل مسی، روبرت لواندوفسکی، کریستیانو رونالدو و دیگر نام‌های بزرگ فوتبال مردان قرار می‌گیرند و نباید موقعیت‌های تبلیغاتی را نادیده گرفت که در اکثر موارد در اختیار آنها نیست اما پس از حضور در این مراسم برایشان ایجاد می‌شود.
الکسیا پوتیاس، هافبک هجومی بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، فصلی درخشان را پشت سر گذاشت که با قهرمانی در لالیگا، کوپا دل ری و پیروزی 0-4 در فینال لیگ قهرمانان برابر چلسی همراه بود.


دریافت جایزه توپ طلا در دوشنبه 29 نوامبر باعث شد که پوتیاس به سومین برنده توپ طلای زنان پس از آدا هگربرگ در سال 2018 و مگان راپینو در سدال 2019 تبدیل شود. این مراسم در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشده بود.

الکسیا پوتیاس فصل گذشته باعث حیرت هواداران و منتقدان فوتبال شد و با 26 گل زده در 42 بازی نقشی کلیدی در قهرمانی‌های بارسلونا ایفا کرد. او حالا این عملکرد درخشان را در فصل جاری نیز ادامه داده و در تنها 13 بازی 14 گل به ثمر رسانده است.
الکسیا که از دریافت توپ طلا احساساتی شده بود، از تمامی هم تیمی‌هایی که در طول دوران فوتبالش داشته تشکر کرد. هرچند این جایزه برای درخشش فردی هر بازیکن است اما پوتیاس گفت که فوتبال ورزشی تیمی است و از بارسلونا برای این که افتخار بازی با پیراهن این باشگاه را به او داده تشکر کرد.

این بازیکن یک سال در آکادمی بارسلونا حضور داشت و پس از آن به اسپانیول رفت و با پیشرفت در رده‌های پایه، در 16 سالگی به تیم اول رسید. او سپس در 17 سالگی به لوانته پیوست و در سال 2012 در سن 18 سالگی به بارسلونا برگشت.
پوتیاس در طول یک دهه گذشته نقشی کلیدی در تبدیل تیم بارسلونا به یکی از بهترین تیم‌های زنان در اروپا داشته است. این بازیکن از زمان حضورش در بارسا تا به حال پنج قهرمانی لیگ، شش قهرمانی کوپا دل ری و یک لیگ قهرمانان زنان به دست آورده است. او همچنین در 271 بازی با پیراهن این باشگاه 117 گل به ثمر رسانده است.


ویژگی که پوتیاس را به یکی زا بهترین بازیکنان در جهان تبدیل می‌کند، موفقیت او در بارسلونا و مسیری است که با تیم ملی اسپانیا طی کرده است. پوتیاس به تیم‌های ملی پایه اسپانیا کمک کرد تا دو قهرمانی در مسابقات زیر 17 سال اروپا در سال‌های 2010 و 2011 کسب کنند.
او در سال 2012 برای اولین بار در تیم ملی زنان بزرگسالان اسپانیا به میدان رفت و تا به حال در سه تورنمنت بین المللی مهم شامل جام جهانی زنان در سال 2015، جام ملت‌های اروپای 2017 و جام جهانی زنان 2019 حضور داشته است.
پوتیاس در سال 2021 در رده چهارم بیشترین تعداد بازی با پیراهن بارسلونا رسید و دومین گلزن برتر تاریخ این باشگاه هستند، جنیفر هرموسو در رده اول این جدول ایستاده است. او همچنین با 92 بازی توانست در سال 2021 از رکورد 90 بازی مارتا تورخون عبور کرده و بیشترین بازی ملی برای اسپانیا را به خود اختصاص دهد.
پوتیاس در آگوست سال جاری میلادی جایزه بهترین بازیکن زن یوفا را از آن خود کرد و حالا جایزه ارزشمند توپ طلای 2021 را نیز در ویترین افتخاراتش دارد.
الکسیا پوتیاس بدون شک در مسیر تبدیل شدن به الهه بارسلوناست، جایی که لیونل مسی در آن به عنوان خدا شناخته می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۲۹۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان