//
کدخبر: ۳۲۸۹۱۲ //

لیست مواد و روش‌های ممنوعه در ورزش برای سال ۲۰۲۲ اعلام شد

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)، لیست مواد و روش‌های ممنوعه در ورزش را برای سال ۲۰۲۲ منتشر کرد.

لیست مواد و روش‌های ممنوعه در ورزش برای سال ۲۰۲۲ اعلام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، دکتر بهار حسن میرزایی سرپرست دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال، ضمن اعلام خبر انتشار لیست جدید سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، در ارتباط با تغییرات این لیست برای سال جدید میلادی اطلاع‌رسانی کرد.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هر ساله طی یک لیست مواد، داروها و روش‌هایی را که معادل دوپینگ در ورزش محسوب می‌شوند، قبل از شروع سال میلادی جدید اطلاع‌رسانی می‌کند. با توجه به تغییر مهمی که در این لیست برای سال میلادی جدید رخ داده است، این سازمان ماه‌ها پیش از شروع سال میلادی جدید، از لیست سال 2022 رونمایی کرده است تا ورزشکاران، فرصت کافی برای تغییر در برنامه‌های درمانی خود قبل از شروع سال جدید را داشته باشند.

طبق لیست سال‌های گذشته، مصرف کورتن‌ها تنها به شکل خوراکی، استفاده به شکل شیاف و تزریق وریدی و عضلانی در زمان برگزاری مسابقات ممنوع بود و استفاده از فرم تزریق درون مفصلی یا اطراف تاندونی این دارو در ورزشکاران که بسیار شایع است، در لیست مواد و روش‌های ممنوعه قرار نداشت.

با این حال از ابتدای سال میلادی جدید، کلیه روش‌های مصرف داروهای موسوم به کورتن یا گلوکوکورتیکوئیدها در ورزشکاران، در زمان مسابقات ممنوع می‌شود و در صورتی که اثبات شود بازیکنی بدون داشتن مجوز از این داروها استفاده کرده است، ورزشکار با محرومیتی چهار ساله از ورزش روبه‌رو می‌شود.

با توجه به شیوع مصرف این دارو به‌عنوان ضد التهاب در میان ورزشکاران، خصوصاً در فرم تزریقی که گاهی توسط پزشکان نیز برای ورزشکار تجویز می‌شود و همچنین با توجه به عدم تسلط کافی ورزشکاران و اطرافیان وی و همچنین پزشکان خارج از ساختار ورزش به قوانین حوزه کنترل دوپینگ، لازم است کلیه بازیکنان فوتبال قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل و پیش از انجام هرگونه تزریق، از ممنوعه نبودن اقدام خود اطمینان حاصل کنند.

کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، ایفمارک و سازمان نادو در ایران، آماده پاسخگویی به بازیکنان فوتبالیست در حوزه کنترل دوپینگ است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۸۹۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان