//
کدخبر: ۳۰۵۰۳۹ //

زنگ خطر برای فوتبال ایران به صدا در آمد؟

«آیا این زنگ خطری برای فوتبال ایران نیست؟ چرا استعدادهای جوان و بین‌المللی ایران کمیاب شده‌اند و دیر به سطح بالا می‌رسند؟ آیا ما با همین شرایط قرار است حسرت چند ده ساله قهرمانی در آسیا را به پایان برسانیم؟ فکر می‌کنید کره و ژاپن اجازه خواهند داد؟»

زنگ خطر برای فوتبال ایران به صدا در آمد؟

روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «رصد گران‌ترین بازیکنان و تیم‌های فوتبال ایران بر اساس آن چه ترانسفرمارکت گزارش می‌دهد، حاوی نکات مهمی است که غیر از مسائل آماری، می‌تواند سرآغاز بحث‌های تحلیلی هم باشد؛ به‌ویژه زمانی که پای استعدادهای جوان به میان می‌آید و به‌خوبی درمی‌یابیم کمیت فوتبال ما در بحث آینده‌سازان تا چه اندازه لنگ است.

گران‌ترین تیم‌های ایران

در حال‌ حاضر گران‌ترین تیم ایران استقلال است که مجموع ارزش بازیکنان این تیم به حدود ۱۵ میلیون یورو بالغ می‌شود. گران‌ترین بازیکن این تیم هم شیخ دیاباته مالیایی است که یک میلیون و ۹۰۰ هزار یورو می‌ارزد. بدیهی است که این رقم برای برخی رقبای آسیایی، پول خرد به حساب می‌آید. دومین تیم باارزش لیگ برتر ایران هم پرسپولیس است که تمامی بازیکنان آن کمی بیش از ۱۲ میلیون یورو قیمت دارند.به گزارش فرتاک نیوز، گران‌ترین بازیکن سرخپوشان احمد نوراللهی است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو قیمت خورده. این روزها شایعات زیادی در مورد پیشنهادهای نجومی محمدحسین کنعانی‌زادگان از لیگ قطر به گوش می‌رسد اما حقیقت آن است که او از نظر ترانسفرمارکت فعلا فقط ۷۰۰ هزار یورو می‌ارزد. از سرخابی‌های پایتخت که بگذریم، سپاهان با ۱۰.۵ میلیون یورو روی پله سوم ایستاده و فولاد با ۹.۵ میلیون یورو چهارم است. ماشین‌سازی تبریز هم با ۴.۲ میلیون یورو ارزان‌ترین تیم لیگ برتر به‌ شمار می‌آید. بد نیست بدانید گران‌ترین تیم حال حاضر جهان منچسترسیتی انگلستان است که ارزش مجموع بازیکنانش بیش از یک میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

گران‌ترین بازیکنان ایران

در آخرین به‌روزرسانی انجام شده سردار آزمون با قیمت ۲۳ میلیون یورو باارزش‌ترین بازیکن ایران به‌ شمار می‌رود. بعد از او مهدی طارمی با ۱۲ میلیون یورو و علیرضا جهانبخش با ارزش پنج میلیون یورو قرار گرفته‌اند. غافلگیر خواهید شد اگر بدانید درخشش علی قلی‌زاده در شارلروا باعث شده ارزش او به چهار میلیون یورو برسد و در رتبه چهارم جدول قرار بگیرد. در مقیاس جهانی اما گران‌ترین بازیکن کیلیان امباپه فرانسوی است که ۱۸۰ میلیون یورو می‌ارزد. نیمار برزیلی در حالی با ارزش ۱۲۸ میلیون یورو روی پله دوم قرار گرفته که پاری‌سن‌ژرمن برای به خدمت گرفتن او حدود ۱۰۰ میلیون یورو بیش از این رقم به بارسلونا پرداخت کرد. بنابراین روشن است که نیمار نتوانسته در این سال‌ها از ارزش خودش مراقبت کند.

فقر استعدادهای ارزشمند

مساله تامل‌برانگیز اما به حضور کمرنگ استعدادهای جوان ایرانی در فهرست ارزشمندترین بازیکنان حال‌ حاضر کشور مربوط می‌شود. در جمع ۱۰ بازیکن گران‌قیمت فوتبال ایران هیچ بازیکن زیر ۲۵ سالی دیده نمی‌شود. ارزشمندترین بازیکن زیر ۲۳ سال فوتبال ایران مهدی قائدی از استقلال است که روی پله یازدهم ایستاده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو قیمت خورده است.

فکر می‌کنید نفر بعدی کیست؟ مهدی عبدی از پرسپولیس که با ارزش ۸۰۰ هزار یورو در رتبه بیست‌ودوم قرار گرفته است. ما البته اللهیار صیادمنش ۱۹ ساله را هم داریم که از نظر ترانسفرمارکت با ارزش ۶۰۰ هزار یورو نفر پنجاه‌ودوم این فهرست است؛ گرچه منصفانه باید گفت جایگاه او می‌توانست بالاتر باشد. همه اینها یعنی عملا چشم‌انداز روشنی برای ایجاد یک نسل جوان و ارزشمند در فوتبال ایران وجود ندارد.

حالا بیایید وضع خودمان را مثلا با ژاپن مقایسه کنیم. جالب می‌شود اگر بدانید گران‌ترین بازیکن حال‌ حاضر فوتبال ژاپن، تاکهیرو تومیاسو ۲۲ ساله است که برای بولونیا در لیگ ایتالیا بازی می‌کند. این مدافع جوان ۱۸ میلیون یورو ارزش دارد. دومین بازیکن ارزشمند ژاپن دایچی کامادا، هافبک ۲۲ساله سنت ترویدنس بلژیک است که ۱۶ میلیون یورو می‌ارزد. نفر چهارم این فهرست هم یک بازیکن ۱۹ ساله به نام تاکفوسا کوبو است که برای ختافه اسپانیا بازی می‌کند و ارزش تقریبی او ۱۵ میلیون یورو تخمین زده می‌شود. در کره‌ جنوبی بعد از سون هیونگ مین ۸۵ میلیون یورویی، نفر دوم فهرست یک بازیکن ۲۰ساله به نام کنگین لی است که برای والنسیا بازی می‌کند و ۱۵ میلیون یورو می‌ارزد. نفر چهارم فهرست آنها هم بازیکنی به نام جئونگ وو یئونگ است که با ۲۱ سال و ارزش تقریبی سه میلیون یورو در فرایبورگ آلمان توپ می‌زند.

آیا این زنگ خطری برای فوتبال ایران نیست؟ چرا استعدادهای جوان و بین‌المللی ایران کمیاب شده‌اند و دیر به سطح بالا می‌رسند؟ آیا ما با همین شرایط قرار است حسرت چند ده ساله قهرمانی در آسیا را به پایان برسانیم؟ فکر می‌کنید کره و ژاپن اجازه خواهند داد؟»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۰۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان