//
کدخبر: ۳۰۲۰۳۷ //

محرومیت ها؛واقعا خیریتی در کار است؟

سخت‌گیری امروز فدراسیون فوتبال در پرداخت مطالبات معوقه فوتبالیست‌ها از سوی تیم‌های بدهکار، خواسته‌ چندین ساله بازیکنان و مربیان ایرانی از نهادهای قانون‌گذار است که چرا فدراسیون فوتبال همانند فیفا نسبت به جریمه تیم‌های متخلف برخورد نمی‌کند.

محرومیت ها؛واقعا خیریتی در کار است؟

زمانی پرسپولیس به خاطر تخلفی که در بازگشت مهدی طارمی از ریزه‌اسپور به این تیم صورت گرفت، با پنجره بسته نقل و انتقالاتی روبرو شد. آن روزها جمله طارمی که گفت: "حتما خیریتی در این محرومیت وجود دارد،" نقل محافل ورزشی شده بود و رسانه‌ها و هواداران - برخی به زبان طنز و برخی به زبان طعن - به آن واکنش نشان می‌دادند. این بار اما محرومیتی گریبان پرسپولیس و چندین باشگاه دیگر ایرانی را گرفته که می‌توان باور کرد که واقعا خیریتی در آن هست.

دیروز (شنبه) پرسپولیس نتوانست از مهدی ترابی، خرید جدید خود رونمایی کند چرا که کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال نسبت به بی‌توجهی این باشگاه به دیون معوقه خود از سالیان گذشته، پنجره نقل و انتقالات سرخپوشان را بسته است. این موضوع با اعتراض شدید افشین پیروانی همراه شد. او رئیس جدید این فدراسیون و مسئولان کمیته تعیین وضعیت را به دست داشتن در ناکامی پرسپولیس متهم کرد و آن‌ها را برنده بازی با صنعت نفت آبادان دانست. سرپرست پرسپولیس معتقد است اگر این تیم به علت بدهی‌های خود مجاز به ثبت قرارداد بازیکنان جدید نیست، چرا سایر باشگاه‌ها بدهی بازیکنان و مربیان فعلی این تیم را نمی‌دهند؟

در واکنش به این اظهارات و همینطور اتهام پیروانی به تبعیض علیه پرسپولیس از سوی فدراسیون فوتبال، جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در مقام پاسخگویی اعلام کرد که به جز پرسپولیس، تیم‌های دیگری در لیگ برتر، دسته یک، دو و سه فوتبال ایران از جمله استقلال هم از پنجره نقل و انتقالات محروم هستند.

نورشرق بدهی‌های معوقه پرسپولیس را کمتر از ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد اما یادآور شد زمانی پنجره نقل و انتقالات این تیم باز خواهد شد که سرخپوشان بتوانند بخشی از این مبالغ را تسویه حساب یا استمهال کنند.

سخت‌گیری امروز کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال همان خواسته‌ای است که بازیکنان و مربیان ایرانی سال‌ها از نهادهای قانون‌گذار درخواست کرده‌اند و همواره معترض بوده‌اند که چرا فدراسیون فوتبال همانند فیفا نسبت به جریمه تیم‌های متخلف در بی توجهی به پرداخت مطالبات معوقه، برخورد نمی‌کند.

در نتیجه حالا فدراسیون فوتبال یک گام اصولی برای ریشه کن کردن بدهی در فوتبال ایران برداشته است. نورشرق می‌گوید: پرسپولیس با تلاش مدیران خود محدودیت خارجی خود را رفع کرده اما در نحوه برخورد باشگاه ها با بدهی ها و دیون داخلی نسبت به دیون خارجی تفاوت اساسی وجود دارد.

اشاره او به سهل انگاری فدراسیون فوتبال در سالیان گذشته و قانون گریزی تیم‌های ایرانی نسبت به پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی خود است. کما اینکه این کمیته در مقطع فعلی از باشگاه‌ها نخواسته تمام بدهی‌های انباشته خود را پرداخت کنند بلکه به تسویه حساب بخشی از این معوقات تاکید کرده است.

پرسپولیس در پنجره نقل و انتقالات زمستانی دو بازیکن نسبتا گران قیمت را جذب کرده و طبیعتا در چنین شرایطی قادر است بخشی از مطالبات خود را پرداخت کند. همینطور سایر تیم ها از جمله استقلال هم در صدد جذب بازیکنان گران قیمتی در زمستان هستند اما باید قبل از این نسبت به بدهی‌های گذشته خود توجه کنند.

روز گذشته یکی از وکلای حقوقی با اشاره به سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا در صدور مجوز حرفه‌ای به علت بدهی‌های معوق تیم‌های ایرانی، از باشگاه‌های و به خصوص هواداران ایرانی خواسته بود نسبت به اجرای قانون از سوی فدراسیون فوتبال معترض نشوند بلکه لبه تیز انتقادات را به  سوی باشگاه های خود بگیرند که در این سال‌ها توجهی به پرداخت مطالبات گذشته خود نداشته‌اند.

اجرای درست قانون و رفع بدهکاری باشگاه‌های فوتبال در ایران نیازمند همراهی هواداران و مطالبه آن‌ها از مدیران فعلی تیم‌های محبوب‌شان است که در نهایت سود و منافع این اتفاق نصیب همین تیم‌ها خواهد شد که در آینده نسبت به عقد قراردادها توجه بیشتری به خرج دهند و هر مبلغی را پای برگه‌ها قرارداد درج نکنند که بعدا نقره داغ شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۰۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان